رشد معقول بورس تا اواسط تابستان / ناهنجاری های سال 1999 باعث رکود در سال 1400 شد.


ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819670

یک کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی رشد بالای 30 درصدی بورس سال 1401 را نسبت به سایر بازارها تمجید کرد و با اشاره به روند رشد این روزهای بورس، کاهش و اصلاح شاخص در سال 1400 را ناشی از مشکلات سال 1399

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نگاهی به شاخص کل بورس نشان می دهد که بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری می کند، به ویژه اینکه در روزهای کاری اوایل سال 1401 موفق شد بازدهی بالای هفت درصدی را گزارش کند که به گفته کارشناسان، بر اساس گزارش های فصلی شرکت های ثبت شده، بازدهی بالای هفت درصدی را به ثبت رساند. در و انتظار می رود سودآوری قابل توجه آنها در ماه های اخیر، حداقل تا اواسط تابستان، رشد خوبی داشته باشد.

البته باید در نظر داشت که فعالان بازار معتقدند به نتیجه رسیدن مذاکرات و تغییرات قیمت های جهانی نیز می تواند تاثیر زیادی بر روند تجارت داشته باشد.

پیش بینی بیش از 30 درصدی رشد بازار سرمایه

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در این خصوص گفت: با توجه به سیگنال های مثبت بازار از جمله گزارش های فصلی شرکت ها و امکان توافق در کنار تورم مورد انتظار، بازدهی بورس در سال 1401 بالای 30 درصد پیش بینی می شود.

وی تصریح کرد: اگر فرض کنیم شرایط پارامترهای موثر بازار سرمایه به همین شکل ادامه پیدا کند، یعنی جنگ اوکراین وارد سایر کشورها نشود، نرخ بهره ثابت بماند، اوراق کمتری منتشر شود و نقدینگی افزایش یابد. رشد با «تزریق شده به بازار سرمایه و … از منظر اقتصادی با توجه به عقب ماندن بورس از سایر کالاها مانند طلا، مسکن، ارز و سایر بازارهای سرمایه محور، بازار سرمایه در سال آینده رشد خواهد کرد.

ناهنجاری های سال 1378 منجر به رکود بازار سرمایه در سال 1400 شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: رکود بازار سرمایه در سال 1400 ناشی از ناهنجاری های سال 99 بود و باعث بدبینی بازار به ویژه P/E بورس (بازده سرمایه) شد تا بسیاری از نمادها کاهش یابد که در صورت ادامه این روند، احتمال در سال 1401 بازار سرمایه می تواند تنها حدود 15 تا 20 درصد از این تاخیر را تشکیل دهد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه علاوه بر این اصلاح، به نظر می رسد بازار سهام در سال آینده سود بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد، ادامه داد: تحلیل های فنی نشان می دهد که بازار سهام در میان مدت و بلندمدت سودآوری بیشتری خواهد داشت و اثر تورم نیز بر آن خواهد بود. قطعاً در سال 1401 خواهد بود. «این امر همچنان در قیمت محصولات شرکت ها منعکس خواهد شد و بر سود و زیان آنها تأثیر خواهد گذاشت، بنابراین احتمالاً بورس نسبت به سایر بازارها رشد بهتری خواهد داشت.

تاثیر بسته حمایتی 10 نفره بر بازار سرمایه

وی با اشاره به بسته حمایتی 10 نفره دولت گفت: این مصوبه برای حمایت از بورس در هفته اول آذرماه به تصویب رسید و می توان آن را اولین گام دولت در حمایت و در واقع شروع به بهبود و احیای بازار سرمایه دانست. اعتماد سهامداران این اقدامات در میان مدت آشکار می شوند، اما در سال گذشته تا حد زیادی انتظارات را برآورده کردند و روند منفی را متوقف کردند.

آقابزرگی در پایان گفت: با توجه به تورم مورد انتظار و انگیزه تبدیل نقدینگی به دارایی مالی در بورس در سال جدید جذاب خواهد بود و از آنجایی که رشد بورس قابل مقایسه با رشد سایر بازارهای موازی نیست. انتظار ما قابل توجه است تا آن زمان بسته 10 بسته حمایتی بازار سرمایه نیز تاثیر خود را نشان خواهد داد و عموما انتظار می رود بازار سرمایه در سال آینده بهتر از امسال باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید