آمار اجرای وزارت میراث در سال 1999 منتشر شد


ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823357

آمار نمایندگی وزارت میراث در واحدهای مختلف این وزارتخانه تحت عنوان سالنامه آماری 99 منتشر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سالنامه آماری وزارت میراث در سال 1378 با هدف پاسخگویی به نیازهای آماری تصمیم گیران و فعالان این عرصه تهیه و منتشر شد. این سالنامه عملکرد و آمار مربوط به بخش ها و بخش های مختلف این وزارت را مورد بحث قرار می دهد.

در این سالنامه آماری، تعریف و توضیح هر یک از واژه‌ها، جداول و نمودارهای تخصصی در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، توسعه منابع، کارگری، واحدهای مرتبط از جمله صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی، خودرو و گردشگری مرکز، شرکت توسعه گردشگری و …. آمدند.

در بخش مربوط به موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی، مابقی آمار موزه‌ها، ساماندهی محوطه‌ها و بخش مربوط به آثار و حفظ احیای آنها، ثبت میراث ناملموس و طبیعی است. در نظر گرفته شده. تعداد گردشگران ورودی و خروجی در نقاط مختلف کشور بخش عمده ای از فصل گردشگری را به خود اختصاص داده است. تعداد و ظرفیت تأسیسات گردشگری بخشی دیگر از این فصل از سالنامه آماری است.

اما قسمت سوم که به صنایع دستی اختصاص دارد به حضور در نمایشگاه های گردشگری خارجی و صدور مجوز تولید کارگاهی، صادرات صنایع دستی و ثبت شهرهای صنایع دستی می پردازد. فصل چهارم با عنوان «مجلس، قوانین و استان ها» به تشریح عملکرد این اداره کل می پردازد و تعداد جرایم علیه میراث فرهنگی را در قالب نموداری اعلام می کند. در حوزه مدیریت و توسعه منابع، ساختارها و تحول سازمانی، برنامه ریزی و بودجه ریزی و همچنین امکانات و کارآفرینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در حوزه وزارت، اجرای روابط عمومی و راستی‌آزمایی و پاسخگویی به شکایات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جدولی از فعالیت‌های تعاونی حامیان میراث فرهنگی منتشر شد. در حالی که این مرکز فعالیت های گسترده دیگری را انجام می دهد، گزارشی از آنها در این سالنامه وجود ندارد.

همچنین با وجود اینکه جدول قراردادهای شرکت توسعه گردشگری مطرح شد اما تنها ساختمان های کشف شده در سال 1378 در خصوص صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی منتشر شد که این قسمت از آمار مربوط به خانه های باز نیز نادرست به نظر می رسد. چون مثلا افتتاح خانه منوچهری آمل از سال 1378 وارد آمار شده در حالی که این خانه در سال 96 افتتاح شده و هنوز هم کار می کند!

از سوی دیگر بخش مهمی از فعالیت های این صندوق یعنی واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی، بخشی از این سالنامه آماری را به خود اختصاص نداده و گزارشی از فعالیت های خود ارائه نکرده است.

در قسمت مربوط به شرکت توسعه جهانگردی ایران نیز به فعالیت این شرکت در زمینه اپراتورهای فعال در حوزه خانه های مسافری، مجوزهای صادر شده برای آنها، مراکز مجهز به بلیط الکترونیکی اشاره شده است. این شرکت نیز با توجه به اینکه مسئولیت های زیادی را بر عهده گرفته است در این سالنامه جایی ندارد.

مؤسسه مطالعات میراث فرهنگی به فصل هفتم اختصاص دارد. این فصل به بررسی فراوانی مدیریت و مکان یابی آثار باستانی ایران در سال 1378 و خدمات آزمایشگاهی ارائه شده در داخل و خارج پژوهشکده می پردازد. آنها نیز در این گزارش بیشتر به چشم می خورند.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید