آقای گل پرسپولیس مقابل کی روش روز نو

آقای گل پرسپولیس مقابل کی روش روز نو

رقابت های جام جهانی 2022 قطر با شگفتی های زیادی همراه بوده و حالا به نیمه نهایی رسیده است. 4 تیم فرانسه، آرژانتین، کرواسی و مراکش به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و برزیل، آلمان و اسپانیا حذف شدند.

در همین رابطه دقایقی با فرشاد پی گفت و گو کردیم که نتیجه آن را در ادامه می خوانید.

آقا فرشاد اسم این جام چی باشه؟

شاید بتوان آن را جام عجایب نامید!

شاید جام غول هم؟!

شاید اما به هر حال در هر دوره ای غافلگیری اتفاق می افتد و غول های فوتبال جهان از تیم های کمتری شکست می خورند. در این دوره اما این موضوع کمی برجسته تر بود.

غیر منتظره ترین نتیجه چه بود؟

شکست آرژانتین مقابل عربستان بسیار غیرمنتظره بود. البته ژاپنی ها غول بودند که آلمان و اسپانیا و مراکش را شکست دادند که هنوز در مراحل پایانی هیچ غول دیگری را شکست ندادند!

درس بزرگ این جام چه بود؟

هر جام جهانی درسی دارد اما رفتار سرمربی تیم ملی ژاپن واقعا آموزنده بود. تیم ملی ژاپن در ضربات پنالتی مغلوب کرواسی نایب قهرمان جام جهانی شد اما سرمربی این تیم به سمت هواداران تیمش رفت و تعظیم کرد و عذرخواهی کرد. این رفتار و عملکرد نشان از فرهنگ بالای ژاپنی و عظمت مربی ای داشت که دو غول فوتبال جهان را شکست داد.

شما به عنوان مربی چه چیزی از این جام از نظر فنی به دست آوردید؟

ببینید، فکر می کنم دوران حفاظت از اتوبوس ها به پایان رسیده است. شاید برخی بگویند مراکش دفاع هم بازی می کند اما سیستم بازی این تیم دفاع خالص نیست. سیستم یونان دیگر در فوتبال کار نمی کند. دیدید که کره جنوبی در یک نیمه 4 گل به برزیل خورد اما در نیمه دوم دفاع نکرد. این تیم تهاجمی بازی کرد و به گل رسید. در فوتبال مدرن جهان دیگر نمی توان به قول معروف با دفاع موفق شد.

و مرگ تیکی پس؟ آیا قبول می کنی؟

نه، شکل تیکی خیلی مهم است. شاید این اسپانیا ابزار واقعی برای معرفی چنین سیستمی را نداشت. این تیم بدون ژاوی، اینی یستا، داوید ویا یا فرناندو تورس مانند سال 2010 نبود. اساسا اسپانیا مهاجم نوک نداشت و همین ضعف می تواند دلیل حذف این تیم باشد. اتفاقی که باعث شد خیلی ها بگویند مرگ تیکی تاکا، اما باید تیکی تاکا را با پپ گواردیولا مقایسه کنید. او در منچسترسیتی ابزارهایی دارد که شاید لوئیس انریکه در تیم ملی اسپانیا نداشت.

به نظر شما کدام تیم برنده خواهد شد؟

واقعاً پیش بینی قهرمان جام جهانی سخت است. همه از شانس بهتر فرانسه و آرژانتین صحبت می کنند، اما نمی توان منکر توانایی کرواسی و مراکش شد. دو تیم آخر دو دروازه بان بزرگ در ضربات پنالتی دارند و ممکن است به شگفتی خود ادامه دهند.

نظرت در مورد عملکرد تیم ملی ایران چیست؟

بیشتر از تیم ملی ایران باید بگوییم عملکرد کارلوس کی روش!

چرا؟

کی روش بار دیگر تاکتیک های دفاعی و محتاطانه خود را به تیم ملی تحمیل کرد. او فقط می خواست پنجمین جام جهانی خود را تجربه کند و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کرد. او با آن تفکر دفاعی نتوانست تیم ما را به مرحله حذفی برساند. تیم ملی مان را برای 3 جام جهانی به این مربی پرتغالی سپردیم و به جایی نرسیدیم. چرا؟

میشه دلیلشو بگی؟

کارلوس کی روش مردی متکبر است. او هرگز نمی خواست فوتبال ایران را درست تماشا کند. در تمام این سال ها دیدید که یک مربی با استعداد ایرانی را در کنار خود نگذاشت تا فوتبال ما از آن بهره مند شود. شاید او به مربیان ایرانی اعتماد نداشت در حالی که ما همیشه به او اعتماد داشتیم. اینها را زمانی گفتم که دراگان اسکوچیچ اخراج شد. من با انتخاب اسکوچیچ موافق نبودم زیرا معتقد بودم مربیان بزرگتر باید هدایت تیم بزرگ ایران را بر عهده بگیرند، اما نمی توانستم با نحوه اخراج او ارتباط برقرار کنم.

شاید یکی از دلایل اخراج اسکوچیچ عدم هدایت تیم ملی بود؟

بله، این روزها صحبت از دوران سلطنت کارلوس کی روش می شنویم. مدیریت یعنی چند بازیکن می آیند و از شما برای تمدید قرارداد تعریف می کنند؟ نه! این اسم مدیریت نیست. من می گویم اگر اتحادیه فوتبال انگلیس در همان زمان حمایت بیشتری از دراگان اسکوچیچ می کرد، بسیاری از مشکلات حل می شد. سرمربی تیم ملی حمایت لازم را نگرفت و البته قصد دفاع از اسکوچیچ را هم ندارم. و مقصر بود اما در تیم ملی تنها ماند.

به نظر می رسد با تمدید قرارداد کارلوس کی روش مخالف هستید؟

به جز چند بازیکن ملی پوش و عده کم، چه کسانی حاضر به تمدید قرارداد کارلوس کی روش هستند؟ دوران حضورش در تیم ملی ایران تمام شده بود و باید با حذف تیم ما در جام جهانی به کشورش برمی گشت اما به ایران آمد. چرا؟ آیا او فکر می کرد که باید آن را با شکست 6-0 مقابل انگلیس جشن می گرفتیم یا باخت به آمریکا؟ چرا به سبک سرمربی ژاپن کمی از هواداران تیم ملی و مردم عذرخواهی نمی کنیم؟ شاید او از موقعیت خود مطمئن است! امیدوارم دوستان و متولیان ورزش و فوتبال ایران به فکر منافع تیم ملی باشند و از همکاری با این مربی قدیمی دست بردارند.

به نظر شما مربی ایرانی یا خارجی باید این تیم را هدایت کند؟

بستگی داره هدفت چی باشه معلوم است که با مربی ایرانی یا حتی بهتر از آن به همین نتایج می رسید، اما اگر نظر من را می خواهند، می گویم مربی خارجی جوان تری بیاید. مربی ای که دانش و انگیزه کافی برای تغییر استراتژی فوتبال تیم ملی دارد. باید به فکر دوران پس از کیرو باشیم تا 4 سال دیگر اگر مراکش نشدیم حداقل شبیه ژاپن، کره جنوبی یا حتی استرالیا شویم.

خب بالاخره اگر حرف خاصی دارید در خدمتیم.

درگذشت کریم باوی بسیار متاثر کننده بود. او بهترین مربی ایران بود و در تیم ملی همبازی بودیم. او مهاجم بسیار خطرناکی بود به خصوص روی توپ های هوایی اما فوتبال ایران او را فراموش کرد. کریم باوی مظلومانه فوت کرد و امیدوارم مسئولین به سایر کریم باوی ها پی ببرند زیرا جانبازان زیادی داریم که واقعاً نیاز به توجه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید