آلمان خواستار خروج اتباع خود از ایران شده است

آلمان خواستار خروج اتباع خود از ایران شده است

وزارت امور خارجه آلمان در حالی که ادعا می کند شهروندانش در ایران با خطر دستگیری خودسرانه روبرو هستند، از آنها خواسته است که کشور را ترک کنند.

دولت آلمان در ادامه مواضع اخیر ضدایرانی خود از شهروندان خود خواسته است که فوراً ایران را ترک کنند و در غیر این صورت با خطر دستگیری خودسرانه و حبس های طولانی مواجه خواهند شد. برلین همچنین هشدار داد که شهروندان دوگانه به ویژه در معرض خطر هستند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آلمان در بیانیه ای اعلام کرد: از اتباع آلمان خواسته شده است که ایران را ترک کنند. شهروندان آلمانی در معرض خطر واقعی بازداشت خودسرانه، بازجویی و محکومیت های طولانی زندان هستند. مهمتر از همه، دو تابعیتی که علاوه بر تابعیت آلمانی تابعیت ایرانی نیز دارند در معرض خطر هستند.

پیش از این نیز دولت آلمان همسو با دولت آمریکا و دیگر متحدان این کشور، بار دیگر از بازنگری تحریم های اضافی علیه ایران خبر داده بود. اولاف شولز، صدراعظم آلمان روز دوشنبه از همبستگی برلین با شورشیان خبر داد و گفت: مردم در ایران تحت ظلم قرار می‌گیرند و گفت: تحریم‌های اروپایی مهم هستند و ما در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم.

وزیر امور خارجه آلمان اخیراً اعلام کرد که محدودیت‌های ورود ایران به خارج از بسته تحریمی اتحادیه اروپا را تشدید کرده است.

اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا و کانادا اخیرا به بهانه ناآرامی های اخیر در ایران، مقامات و نهادهای ایرانی را تحریم کردند. در واکنش به این مواضع مداخله جویانه و اقدامات ضد ایرانی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۳ آبان در بیانیه ای از اعمال تحریم ها علیه افراد و نهادهای خاص در اتحادیه اروپا خبر داد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصوبات مراجع ذیربط و در چارچوب قوانین و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان اقدام متقابل، نهادها و افراد در اتحادیه اروپا به دلیل اقدامات عمدی آنها در حمایت از تروریسم و ​​”گروه های تروریستی، ترویج و تحریک تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی که موجب بی نظمی، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه مردم ایران شده است، تحت تحریم هستند.”

تحلیلگران بر این باورند که ناآرامی‌های ناشی از عوامل خارجی ممکن است آمریکا و غرب را به این نتیجه برساند که با استفاده از سلاح تحریم و افزایش فشار اقتصادی، شکاف بین جامعه و دولت بیشتر می‌شود و نظام تحت تأثیر فشارهای داخلی و خارجی برای تغییر رفتار در زمینه های درخواستی کشورهای خارجی.

علیرضا فکیهیراد کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: هرگونه ناآرامی و هرج و مرج در ایران نبض ضعف را به بیرون می فرستد و زمینه و مشروعیت تحریم ها و فشارهای بیشتر را فراهم می کند. مقامات آمریکا در سال 88 ناآرامی در ایران را فرصتی برای اعمال فشار بیشتر برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی می دانند و بی سابقه ترین تحریم های تاریخ را به بهانه حقوق بشر علیه ایران اعمال کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید