ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا خواستار ایران هستند: بازگشت با حسن نیت به مذاکرات

ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا خواستار ایران هستند: بازگشت با حسن نیت به مذاکرات

رهبران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه با صدور بیانیه ای مشترک بازگشت به برجام را منوط به تغییر رفتار ایران دانستند.

در این بیانیه که نسخه ای از آن در وب سایت وزارت خارجه آلمان منتشر شده، آمده است که رهبران چهار کشور درباره «خطر ناشی از توسعه برنامه امنیت بین المللی هسته ای ایران» گفتگو کرده اند.

در این بیانیه آمده است: «ما از تعهد صریح بایدن برای بازگرداندن ایالات متحده به حالت عادی استقبال می کنیم، تا زمانی که ایران همین کار را انجام دهد».

در این بیانیه آمده است: «ما مجدداً بر اطمینان خود مبنی بر اینکه ایران هرگز به بمب هسته‌ای دسترسی نخواهد داشت، تأکید کرده‌ایم و عمیقاً نگران هستیم که ایران مذاکرات هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده و به میز مذاکره بازنگشته است».

رهبران چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان گفتند که «تداوم پیشرفت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ممانعت از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال بازگشت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهدید می‌کند».

در این بیانیه آمده است که شرایط کنونی بر ضرورت گفتگوهای دیپلماتیک و توافقی که منجر به بازگشت کامل آمریکا و ایران به تعهداتشان می شود، تاکید می کند و این توافق می تواند زمینه را برای گفت وگوهای بیشتر در مورد دیگر مسائل ایران، اروپا فراهم کند. و ایالات متحده.

این بیانیه می افزاید که ایران برای برنامه هسته ای صلح آمیز به سطح بالایی از اورانیوم یا فلز اورانیوم غنی سازی نیاز ندارد. اما برای ساخت بمب هسته ای هر دو مورد نیاز است.

در ادامه این بیانیه آمده است که بازگشت به اجرای برجام منجر به رشد اقتصادی ایران می شود و این امر تنها از طریق «تغییر مسیر» برای ایران امکان پذیر است.

سران چهار کشور از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران خواستند تا از فرصت استفاده کرده و با حسن نیت به مذاکرات بازگردد تا از تشدید خطرناک تنش ها جلوگیری کند.

این بیانیه می افزاید: ما متقاعد شده ایم که فرصتی برای دستیابی و اجرای فوری تفاهم در مورد بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجام و تضمین بلندمدت از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

رهبران چهار کشور گفتند بازگشت به برجام منجر به لغو تحریم ها و پیامدهای بلندمدت آن بر رشد اقتصادی ایران خواهد شد. اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که ایران مسیر خود را تغییر دهد.

آنها از ایران خواستند فوراً به مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام بازگردد و گفتند: «این تنها راه مطمئن برای جلوگیری از تشدید تنش است که به نفع هیچ کشوری نیست».

آنها در بیانیه‌ای از تلاش‌های شرکای عرب خود در خلیج فارس برای کاهش تنش استقبال کردند و بر «عزم مشترک» خود برای مقابله با مشکلات امنیتی (!) ایجاد شده توسط ایران در سراسر منطقه تأکید کردند و از این کشورها خواستند به منطقه بازگردند. با گذشت زمان، تعهدات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) امکان لغو تحریم ها و مشارکت های منطقه ای و همچنین کاهش خطر یک بحران هسته ای را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید