آماده بازگشت به برجام و رفع تحریم ها علیه او هستیم

وی در عین حال، مانند دیگر مقامات آمریکایی، اتهامات علیه ایران را به دلیل برنامه صلح آمیز هسته ای و ترس از پیشرفت آن و نیز ادعاهای آمریکا در مورد گزینه ها تکرار کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین از بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی خبر داد و گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس از بازگشت به این توافق استقبال کردند و سپس آماده گسترش روابط با ایران هستند.

در همین حال رابرت مالی به مخالفت برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در گذشته اشاره کرد و گفت که اکنون همه موافق هستند که بازگشت به توافق بسیار مهم است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین گفت: رژیم صهیونیستی همچنان مخالف این توافق است، اما حتی برخی از مقامات سابق رژیم خروج از برجام را اشتباه بزرگی می دانستند.

او همچنین گفت که ترجیح می‌دهد ایالات متحده دوباره وارد توافق نشود، اما آشکارا گفت که خواهان اختلافات عمومی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در صورت ورود مجدد آمریکا به این توافق، اسرائیل تلاشی برای توقف آن نخواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، آنها می خواهند با ما در مورد وضعیت پس از توافق همکاری کنند.

وی افزود که ایالات متحده خواهان همکاری نزدیک با اسرائیل است.

رابرت مالی نیز در پاسخ به سوالی با بیان اینکه علائم و نشانه هایی که در راه است، دلگرم کننده نیست، گفت: منتظریم ببینیم موضع ایرانی ها چگونه تغییر کرده است. باید ببینیم سر میز مذاکره چه خواهند گفت.

او استدلال می کند که روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده موافق هستند که ما باید به توافق برگردیم و مسائل باقی مانده را در آخرین دور مذاکرات در ژوئن حل کنیم. اما باید سرعت کارمان را افزایش دهیم چون وقتمان در حال تمام شدن است.

وی در پایان درباره مذاکرات هشتم هازارد در وین گفت کسانی که در حال مذاکره با ایران هستند گزارش خود را به ما ارائه می دهند اما اینطور نیست.

رابرت مالی گفت اگر ایران می‌خواهد زودتر به توافق برسد، بهتر است با ما مذاکره رو در رو داشته باشد.

پیش از این علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران به ایندیپندنت گفته بود: لغو تمامی تحریم‌ها علیه برجام از جمله تحریم‌هایی که در چارچوب کارزار فشار حداکثری اعمال می‌شود، شرط لازم برای موفقیت مذاکرات است.

وی با اشاره به عدم تمایل واشنگتن به خروج از توافق حاصل شده پس از سال ها مذاکره، اظهار داشت: ناآرامی های سیاسی در آمریکا احتمالا بر رفتار بین المللی آنها تأثیر می گذارد.

باقری گفت: متاسفانه سیاست شکست خورده ادامه فشار حداکثری که در دولت ترامپ آغاز شد همچنان در دستور کار دولت بایدن است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه دور بعدی مذاکرات 1+4 و ایران گفت که این نشست فرصتی واقعی برای ازسرگیری اجرای کامل برجام است.

به گزارش ایرنا، جوزف بورل روز جمعه پس از گفتگو با حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: بازگشت برجام به مسیر اصلی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

وی با بیان اینکه ما یک فرصت واقعی در پیش رو داریم، افزود: باید با عمل گرایی، واقع گرایی و حسن نیت به بحث درباره همه موضوعات باقی مانده به سرعت پایان دهیم. نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا همچنین خواستار همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم های خشن و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است 29 دسامبر در وین برگزار شود. تاکنون شش دور مذاکرات ایران و گروه چهار به علاوه یک در وین برگزار شده است و قرار است طرفین پس از وقفه پنج ماهه دوشنبه آینده در وین دیدار کنند.

ایران یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرده است تا به کشورهای اروپایی که قول جبران عواقب خروج واشنگتن را داده اند، فرصتی برای تحقق این وعده بدهد.

اما یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، بدهی خود را در برجام چند مرحله کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مسئول بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمامی تحریم های آمریکا به صورت قابل راستی آزمایی، به وظایف خود در برجام بازخواهد گشت.

دیدگاهتان را بنویسید