رئیسی: امیدواریم برای رفع تحریم ها تلاش شود/ ما خواهان روابط راهبردی با مسکو هستیم/ پوتین: نظر شما را درباره برجام بپرسم

رئیسی: امیدواریم برای رفع تحریم ها تلاش شود/ ما خواهان روابط راهبردی با مسکو هستیم/ پوتین: نظر شما را درباره برجام بپرسم

پوتین خطاب به همتای ایرانی خود گفت: از زمان روی کار آمدن شما به طور مداوم در تماس بوده‌ایم، اما در هر صورت ویدئو کنفرانس یا مکالمات تلفنی نمی‌تواند یک ملاقات حضوری باشد. علیرغم شرایط سخت بیماری همه گیر، تجارت بین دو کشور در سال گذشته روند مثبت 6 درصدی داشته است.

وی افزود: پروژه های دوجانبه بزرگی در حال انجام است و در زمینه های مختلف در حال همکاری هستیم. ما در صحنه بین المللی از نزدیک با هم کار می کنیم. وی افزود: با تلاش هر دو کشور، ما توانستیم به سوریه در مبارزه با تروریسم بین المللی کمک کنیم.

پوتین گفت: “وضعیت افغانستان مورد توجه ویژه هر دو کشور بود و من مایلم در مورد این موضوعات مهم بحث و نظر جناب عالی را جویا شوم.”

وی گفت: بر اساس توافق موقت، روابط ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گسترش خواهد یافت و ما فعالانه در تلاش هستیم تا یک مبنای دائمی در قالب یک منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا ایجاد کنیم. «ایران به عنوان ناظر در سازمان شانگهای عمل می کند و می خواهم نظر شما را درباره برجام جویا شوم.

رئیس جمهور روسیه افزود: می توان گفت که دستور کار گسترده ای در پیش داریم. از آشنایی با شما خوشحالم. در ابتدای سخنانم از جنابعالی خواهشمندم که بهترین ها را در خدمت مقام معظم رهبری جناب آقای محترم آرزومندم. [آیت‌الله سید علی] “انتقال خامنه ای”.

پوتین در بخشی دیگر از دیدار با رئیس جمهور روسیه گفت: می دانم که سفر شما به روسیه یک رویداد بزرگ است و دیدارها و سخنرانی های زیادی دارید. «خوشبختانه ما عجله نداریم و می توانیم راحت بنشینیم و درباره همه چیز با جزئیات صحبت کنیم.

وی گفت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم و می خواهیم روابط راهبردی با مسکو برقرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اسناد همکاری راهبردی می تواند افق روابط را در 20 سال آینده مشخص کند، گفت: ما در تلاش برای افزایش مبادلات تجاری با روسیه هستیم و در این زمینه تلاش زیادی خواهیم کرد.

رئیسی گفت: تلاش می کنیم تحریم ها علیه کشورمان لغو شود و امیدواریم این امر به رفع تحریم ها منجر شود. تهدید تحریم ها مانع پیشرفت ایران نمی شود.

رئیس جمهور افزود: تجربه خوبی از همکاری با روسیه در سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم داریم که می تواند زمینه ساز روابط مشترک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید