ترس دولت و مجلس از حسن روحانی/ قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها مانع از احیای برجام شد

ترس دولت و مجلس از حسن روحانی/ قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها مانع از احیای برجام شد

روز جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با بیان اینکه ایران به غنی‌سازی اورانیوم با سرعت بالا ادامه می‌دهد، هرچند آژانس اطلاعاتی در مورد توسعه سلاح‌های هسته‌ای ندارد، اظهار داشت: ایران توانایی دارد. تسلیحات هسته ای بسازد اما قصد ندارد این اظهارات واکنش کشورهای غربی را در پی داشت.در این رابطه ستاره صبح با غلامعلی رجایی فعال سیاسی و مشاور سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت وگویی انجام داده است. در زیر می خوانید:

نظر شما در مورد نتیجه نامعلوم مذاکرات برجام چیست؟

غرب تکمیل احیای برجام را دشوار کرد. روند مذاکراتی که در دولت روحانی آغاز شد نتایج خوبی به همراه داشته است. لازم بود دو کشور همزمان با آغاز نشدن جنگ اوکراین، برجام را احیا کنند. یکی از دلایلی که روند جمع بندی را متوقف کرد، تصویب قانون اقدامات راهبردی مجلس برای رفع تحریم های مجلس یازدهم بود. متاسفانه تصمیمات دولت در مذاکرات هسته ای بسته است. شرایط احیای برجام سخت شده است، اگر دموکرات ها در مذاکرات جدی باشند، می توان به آینده برجام خوش بین بود. آمریکایی ها درگیر جنگ اوکراین و تنش بین تایوان و چین هستند و نباید درگیری جدیدی با جمهوری اسلامی که ابعاد منطقه ای هم دارد ایجاد کنند. اگر دو مذاکره کننده برجام نتوانند راه حل جدیدی ارائه دهند، باید به دنبال میانجی خوبی برای رسیدن به توافق نسبی بر سر پتانسیل های موجود باشند.

به نظر شما تیم مذاکره کننده هسته ای تا چه اندازه در توافق غیرهسته ای سهیم است؟
تیم مذاکره‌کننده دولت قبل با غرب گفت‌وگو کرد و سند برجام در سال ۹۴ امضا شد، بنابراین بر ابعاد پرونده نظارت کافی دارد. استفاده از تخصص ظریف و تیمش در راستای منافع ملی است.

کارشناسان باید در مورد سطح عملکرد تیم مذاکره کننده فعلی اظهار نظر کنند. ارائه باقری شبیه سعید جلیلی است و او نمی تواند پیشنهاد موثری برای ادامه مذاکرات ارائه دهد.

نظر شما درباره اظهارات رئیسی درباره جواد ظریف چیست؟

از چند جهت از این اظهارات متعجب شدم، رئیسی بدون در نظر گرفتن موقعیت خود یکی از چهره های محبوب کشور را که در سه دهه اخیر مانند او وجود نداشت، تخریب کرد، می توان گفت اگر موانعی وجود نداشت، ظریف رئیسی در انتخابات پیروز می شد، شکست می خورد و امروز در پاستور بود. رئیسی قاضی دیوان عالی کشور بود و وکیل دادگستری است پس باید حرفش منصفانه باشد. نحوه نشستن ظریف در دیدار با پادشاه کویت خلاف پروتکل نیست، بلکه نشان از ادب ایرانی ها دارد. از نظر دیپلماتیک، جایگاه پادشاه کویت بالاتر از وزیر امور خارجه است. ظریف دیپلمات باهوشی است که از فرصت استفاده کرد و اطلاعات خود را مستقیماً به پادشاه کویت رساند، این تکرار آزاردهنده است زیرا صحبت های رئیس جمهور شخصی نیست و در جایگاه ریاست نظام قرار دارد. رئیس جمهور نمی تواند روی ویرانه های دولت روحانی ساختمان بسازد. تجربه نشان می دهد که از بین بردن افرادی که محبوب مردم هستند باعث محبوبیت بیشتر آنها می شود. عادل فردوسی پور هر چه بیشتر تخریب می شد محبوبیتش بیشتر می شد.

واکنش تند یک نماینده مجلس به سخنان روحانی در روز غدیر بیرم را چگونه ارزیابی می کنید؟
دولت و مجلس از روحانی می ترسند. تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده رئیسی در یک سال گذشته بی‌ثمر بوده است، بنابراین روحانی می‌گوید در اسفند 99 می‌توانیم کار را تمام کنیم، دولت و مجلس در روابط خارجی و اقتصادی دستاورد چندانی نداشته‌اند. این دو نهاد باید به سهم خود به دولت کمک کنند تا توافق هسته ای به نتیجه برسد. گوشیم» را در راس مطالب خود قرار دادند تا دیگر انتقاد از جهت گیری شرق ادامه پیدا نکند.

دیدگاهتان را بنویسید