آمادگی کامل برای مذاکره با سعودی ها/همکاری با روسیه و چین ادامه دارد


ساعت: 15:30
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880876

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آمادگی کامل برای گفت‌وگو با دولت عربستان در مورد تمامی مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را داریم و خوشحالیم که چندین دور مذاکرات بین دولت‌های دو کشور انجام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید کمال هرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در سخنرانی خود که به صورت مجازی در اجلاس عمومی «نهادها و نظم منطقه ای» دهمین مجمع جهانی صلح ایراد کرد، گفت: بر اساس بند 8 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد. دبیرکل این سازمان موظف است با رایزنی با کشورهای منطقه سازوکاری را برای ارتقای امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس پیشنهاد کند، اما متاسفانه این وظیفه از سوی سازمان ملل مورد غفلت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه علیرغم وجود برخی اختلافات جدی بین ایران و عربستان، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این دو کشور می توانند ظرفیت های یکدیگر را تکمیل کنند، تصریح کرد: ما آمادگی کامل برای گفت و گو با دولت عربستان سعودی در تمامی مسائل دوجانبه و منطقه ای را داریم و آماده ایم. خرسندیم که با تلاش دولت عراق، چندین دور مذاکره بین دولت های کشورها برگزار شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه برخی از دولت های منطقه بر اثر یک خطای مهلک به دنبال بازکردن پای رژیم آپارتاید اسرائیل برای این منطقه بودند، گفت: آنها تلاش کرده اند. حتی فراتر از عادی سازی روابط، در جهت تبانی با رژیم صهیونیستی قدم برمی دارند. این یک اشتباه استراتژیک بزرگ است که سطح تنش و درگیری را در منطقه با سرعت هشدار دهنده ای افزایش می دهد. جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش نسبت به عواقب حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس هشدار می دهد و این کشورها را مسئول هرگونه عواقب خطرناک می داند.

حرازی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس نیازمند مکانیزم امنیتی است که مانع از سلطه هر قدرتی اعم از منطقه ای و جهانی شود، تصریح کرد: برای رسیدن به چنین هدفی باید اقدامات اعتمادسازی در حوزه هایی مانند آب حاکم، حفاظت از محیط زیست، ایمنی انجام شود. انرژی هسته ای، امنیت انرژی، گردشگری، همکاری های اقتصادی، تجارت، سرمایه گذاری، فقرزدایی و توانمندسازی مردم باید در دستور کار همه کشورهای منطقه باشد.

وی با بیان اینکه ایران همواره بر گفت وگو به عنوان راهی کارآمد برای رفع سوء تفاهم ها، حل مناقشات و تقویت ویژگی های مشترک تاکید دارد و گشایش بین کشورهای منطقه بدون حضور و دخالت خارجی کلید حل مشکلات است.

در ادامه این جلسه حاضرین سوالاتی را از حرازی مطرح کردند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که ملاحظات ایران برای حفظ ساختارهای امنیتی منطقه چیست، تصریح کرد: گفت وگوی کشورهای منطقه برای حل اختلافات ضروری است. توسل به زور برای حل مشکلات قابل قبول نیست و دستیابی به صلح تنها از طریق گفت و گو حاصل می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری از یکی از حاضران در این کنفرانس درباره تجربه ایران در مقابله با تحریم ها، چشم انداز تحریم های آمریکا علیه روسیه و شرکت های چینی را چگونه می بیند؟ وی افزود: همانطور که خود مقامات آمریکایی نیز اعتراف کرده اند، سیاست فشار حداکثری علیه ایران با اقدامات اتخاذ شده و مقاومت تحسین برانگیز ملت ایران به طرز شرم آور شکست خورده است. ما معتقدیم که تحریم‌ها علیه روسیه و چین نیز با سرنوشت مشابهی روبرو خواهد شد. تحریم ها اولویت ها و منافع ملی کشور تحت تحریم را تحت تاثیر قرار نمی دهد. ایران سابقه خوبی در غلبه بر تحریم ها دارد و ما به همکاری و رایزنی با روسیه و چین برای رفع تحریم ها ادامه خواهیم داد.

حرازی در خصوص آینده و ظرفیت بالقوه همکاری ایران و چین بر اساس سند 25 سال همکاری دو کشور گفت: در این سند ابعاد مختلف همکاری دو کشور برجسته شده و سازمان های ذیربط در تلاش هستند تا بستری برای اجرای آن ایجاد کند. این سند می تواند عاملی برای تقویت رفاه مردم دو طرف باشد. علاوه بر این، این همکاری بین ایران و چین می تواند به نفع همه کشورهایی باشد که در حوزه طرح کمربند و جاده قرار دارند.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید