آمار بازی برای پیام رسان های داخلی روز جدید

آمار بازی برای پیام رسان های داخلی روز جدید

انتشار این گزارش در حین گفتگو با فعالان شبکه های اجتماعی داخلی نشان می دهد که کاربران از کیفیت این شبکه ها رضایت ندارند و به نظر می رسد هنوز زیرساخت های لازم برای توسعه این شبکه ها در کشور تکمیل نشده است. به عبارت دیگر، بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی، بر اساس آمارهای منتشر شده، در همان بازه زمانی که فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ در دستور کار قرار داشت، بیش از 60 درصد کسب و کارها در پلتفرم های محلی حضور داشتند. 30 درصد کاهش داشته و درآمدهای شرکت اول نسبت به گذشته 730 میلیارد تومان کاهش یافته است. از سوی دیگر، همانطور که از واکنش پیام رسان های داخلی به گزارش مرکز ملی فضای مجازی نشان می دهد، به نظر می رسد ارقام ذکر شده مورد قبول مخاطبان این شبکه ها و فعالان فروش اینترنتی نیست.
یک بیانیه رسوایی
برخی می گویند کاربران اینترانت ها ربات هایی هستند که به نام مخاطب در این شبکه ها ثبت شده اند و تعداد کاربران را بالا برده اند که گفته می شود بیش از 60 درصد یا حدود یک میلیون نفر در این شبکه ها فعال هستند. ، به صورت نادرست یا غیر واقعی; ادعایی که پایداری آن نیاز به بحث کارشناسی بیشتری دارد. با این حال، مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی تاکید می کند که بیش از 60 درصد از کسب و کارهای کوچک، یعنی. بیش از یک میلیون نفر در پلتفرم های محلی فعال هستند و 23 میلیون کاربر منحصر به فرد عضو شبکه های اجتماعی محلی هستند. این پلتفرم‌ها به تدریج تعداد کاربران فعال را افزایش می‌دهند تا کیفیت و کمیت خدمات بهبود یابد و حداکثر نیاز کاربران برطرف شود. این گزارش در حالی منتشر می شود که در روزهای اخیر گلایه ها از بی کیفیتی شبکه های اجتماعی داخلی بیشتر شده و حتی گفته می شود به سختی فیلم کوتاهی در این شبکه ها بارگذاری می شود. این گفتگوها در حالی مطرح می شود که در آخرین جلسه سه شنبه هفته گذشته شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – در حاشیه این جلسه گفت: بسته حمایتی دولت از کسب‌وکار اینترنتی: «استفاده بیش از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های داخلی در کشور و پایداری آن بررسی شد و آمار نشان می‌دهد بیش از 60 درصد کسب‌وکارهای خرد در 10 زیرساخت داخلی فعال هستند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: در این جلسه شاخص هایی مانند تحویل بسته های پستی بررسی شد که نسبت به مرداد و شهریور افزایش چشمگیری را نشان می دهد و نشان از بازگشت رونق اقتصادی دیجیتال در حوزه کسب و کارهای کوچک دارد. و فضای مجازی به گفته وزیر ارتباطات امیدواریم حمایت های دولت از کسب و کار اینترنتی تا یک ماه آینده اجرایی شود. در همین راستا امروز مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که مصاحبه تلویزیونی دبیر شورای عالی فضای مجازی در ۲۶ آبان ماه سال جاری در خصوص مهاجرت کسب و کارهای کوچک به تریبون های محلی توسط برخی رسانه ها نادرست منتشر شده است. به دلیل اینکه تاکید فیروزآبادی در این گفت وگو بر «کسب و کار کوچک» بود، برخی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با حذف کلمه «کوچک» به اشتباه این آمار را به همه مشاغل تعمیم دادند. لذا این مرکز برای تنویر افکار عمومی گزارشی توجیهی مرتبط با آمار ارائه شده ارائه کرد.
مشاهده جزئیات گزارش
به گزارش ایسنا، پس از بررسی، اعتبار سنجی و مقایسه گزارش های آماری منتشر شده توسط منابع زیر در زمینه اقتصاد اینستاگرام و مقایسه این گزارش ها با گزارش های نظارتی مرکز ملی فضای مجازی، ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد دیجیتال کشور بررسی شد. در این بستر آماری خارجی و اطلاع رسانی به تصمیم گیرندگان از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ سازمان نظام صنفی رایانه ای؛ اتحاد کسب و کار اینترنتی؛ گزارش های دوره ای ISPA گزارش تجاری تکراسا; گزارش بازار تبلیغات تکراسا; کمیته دانش بنیان و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی؛ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) (سفرا); گزارش های منتشر شده از شرکت های ثبت شده (اپراتورهای ثابت و موبایل و …) و گزارش برخی از شرکت های بخش خصوصی فعال در محیط مجازی کشور. تحویل داده شده است
همانطور که در مصاحبه دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز اشاره شد، بسترهای داخلی قابلیت میزبانی از مشاغل کوچک را دارند و می توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و حمایت از صنایع و مشاغل مختلف باشند. در جدول زیر 10 پلتفرم داخلی (مذکر دبیر شورای عالی فضای مجازی) از نظر امکانات کاربردی و تجاری با مشابه خارجی مقایسه شده است. کارکرد به مجموعه‌ای از قابلیت‌های پلتفرم اصلی اشاره دارد که به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا تعامل، دریافت بازخورد، فروش و شبکه‌سازی داشته باشند. تسهیلات تجاری همچنین با گروهی از مؤلفه ها سروکار دارد که امکان ایجاد بازاری را برای بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال فراهم می کند.
از آنجایی که اقتصاد دیجیتال به سه لایه «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده» تقسیم می‌شود، اقتصاد اینستاگرام نیز در این سه بخش مورد بحث قرار گرفته است. از مجموع گزارش های آماری ذکر شده در قسمت قبل، حجم بازار اینستاگرام در ایران 70 هزار میلیارد تومان است که اگر قطعات بدون آمار را به عنوان تخمین به آن اضافه کنیم، حداکثر 7.3 درصد از کل بازار کشور را تشکیل می دهد. اقتصاد دیجیتال این 7.3 درصد از حجم بازار اینستاگرام نسبت به کل اقتصاد دیجیتال کشور است و سهم اقتصاد اینستاگرام نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است.
توضیح این آمار به شرح زیر است: الف) سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط اپراتورهای ارتباطات ثابت و سیار 50 درصد و معادل 30 هزار میلیارد تومان در سال است. ب) اندازه تقریبی بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال حدود 15 هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است. حجم بازار در این بخش محصول فعالیت های خدماتی مانند خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتری، خدمات لجستیکی، خدمات راه حل پیچیده و غیره است. ج) اندازه تخمینی بازار «اقتصاد دیجیتالی» با اینستاگرام (شامل صفحات فروش پوشاک، هنرهای تجسمی، لوازم آرایشی، زیورآلات، خدمات آموزشی و…) سالانه 25 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
کسب و کارهایی که در پلتفرم اینستاگرام ایجاد یا توسعه یافته اند را می توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد:
بخش اول محل کار اتحادیه، این دسته از شرکت ها دارای مجوز فعالیت از طبقات مختلف و استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان بستر بازاریابی هستند. عمده فروش این دسته از کسب و کارها خارج از اینستاگرام از طریق درگاه های پرداخت ویژه و یا حضوری انجام می شود.
بخش دوم کسب و کارهای کوچک، این دسته از کسب و کارها به صورت صنفی کار نمی کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و سایر پیام رسان ها به عنوان ابزاری برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند. طبق تحقیقات انجام شده حدود 415000 صفحه در اینستاگرام متعلق به مشاغل کوچک است که شامل مشاغل خانگی و مشاغل کوچک می شود. پرداخت این دسته از مشاغل عمدتا به صورت کارت به کارت و یا پرداخت در محل انجام می شود.
بخش سوم، کارگر محتوا; درآمدزایی از این دسته از کسب و کارها بر اساس فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه با مدیریت صفحات اینستاگرام و جذب مخاطب، جذب تبلیغات و درآمدزایی می شوند. اگرچه حدود 60 درصد از کسب و کارهای ایجاد شده در اینستاگرام در این بخش هستند، اما اندازه بازار این گروه 7.5 درصد از کل است.بر اساس نظرسنجی ملی که در شهریور امسال انجام شد، تنها 6.4 درصد از شهروندان ترجیح می دهند از اینستاگرام خرید کنند. و دلایلی مانند بی اعتمادی به فروشنده و تحویل کالا (39 درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (11 درصد)، تاخیر در تحویل کالا (3 درصد)، عدم امکان شکایت و تخلفات بعدی (8 درصد) مهمترین دلایل بی اعتمادی به خرید اینستاگرام بر اساس گزارش های دریافتی از پلتفرم های داخلی و تایید و تایید آنها، در حال حاضر بیش از یک میلیون کسب و کار خرد در 10 پلتفرم محلی فعال هستند. پس از ارجاع متقابل و حذف مشترکات، بیش از 60 درصد از کسب و کارهای خرد در پلتفرم های محلی فعال بودند.
همانطور که در مصاحبه رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید شد و در این گزارش نیز توضیح داده شد، بسترهای داخلی از امکانات لازم برای خدمت رسانی به مشاغل کوچک برخوردار هستند و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال به تسهیلات مناسب برای این گروه از خدمات پرداخته است. علاوه بر این پلتفرم های داخلی هیچ یک از نقاط ضعف عدم اعتماد در خرید در اینستاگرام را ندارند و می توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب و کارهای کوچک را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. طبق آمار در حال حاضر 41.8 درصد از کاربران شبکه اجتماعی ( معادل 23 میلیون کاربر منحصر به فرد) به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی پیوسته و به کاربران فعال این پلتفرم ها تبدیل شده اند. تلاش این پلتفرم ها برای ارتقای کمی و کیفی خدمات و رفع حداکثری نیازهای کاربران، به تدریج باعث افزایش تعداد کاربران فعال، افزایش جذابیت کسب و کارهای کوچک در بسترهای محلی و در نتیجه رشد و توسعه اکوسیستم مجازی می شود. کسب و کارها در پلتفرم های خانگی

دیدگاهتان را بنویسید