آمار خشونت خانگی؛ شاگردان قربانیان قلدری سایبری!/ شاهد ناپدید شد؛ لزوم تجهیز شبکه ملی اطلاعات


ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812556

امروز مدیرکل آموزش و پرورش با انتشار آماری از خشونت خانگی علیه دانش آموزان گفت: بیشتر والدین از گذراندن بیش از حد فرزندانشان در فضای ناامن مجازی گلایه دارند؛ با این حال به نظر می رسد آحاد جامعه خطرات این فضا را احساس کرده اند و با این وجود ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و نظارت بر عملکرد دانش آموزان در فضای مجازی در دستور کار به نظر می رسد که باید در دستور کار قرار گیرد.


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ امروز مسعود شکوهی مدیرکل امور آموزشی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش آمار خشونت خانگی علیه دانش آموزان به دلیل مشکلات تحصیلی و ازدحام جمعیت اعلام شد.

آمار خشونت علیه کودکان، نوجوانان و دانش آموزان منحصراً مربوط به مدت زمان اپیدمی علیه تاج در کشور است که پس از تعطیلات مدارس و آغاز آموزش مجازی رخ داده است.

مدیرکل آموزش و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره بیشترین مواردی که از طریق دستور نماد ملی 1570 ابلاغ شده است، گفت: به طور کلی خدمات ارائه شده در نماد خط ملی 1570 موارد متعددی از جمله ارائه خدمات مشاوره تلفنی (تحصیلات، سازگاری، مسیر زندگی و …) وجود دارد که بر اساس گزارش های استانی بیشترین موارد اعلام شده مربوط به مسائل آموزشی، خانوادگی، خلقی، مشکلات فضای مجازی و شرایط اورژانس روانی-اجتماعی است. به ترتیب. اتفاق می افتد.


3 درصد خشونت ها مربوط به یادگیری خصوصی است


fad19d69 8f43 4e7c a7be a852c24fbb83 خبر خاکستری

شکوهی در پاسخ به این سوال که چند مورد از موارد گزارش شده خشونت خانگی والدین در ارتباط با یادگیری مدرسه و دانش آموز در جریان یادگیری مجازی است؟ وی گفت: حدود 3 درصد از تماس های مربوط به خشونت خانگی ممکن است به دلیل خشونت خانگی والدین علیه آموزش و پرورش دانش آموزان در جریان آموزش الکترونیکی باشد.

این در حالی است که دوگانگی آموزش شخصی و مجازی باعث شکل گیری این معضل شده است. بسیاری از معلمان به دلیل ناآگاهی از فضای مجازی و روش های تدریس بر اساس نکات آموزش از راه دور نتوانسته اند مفاهیم را به دانش آموزان منتقل کنند. آنها را نباید به خاطر این شکست مقصر دانست. به دلیل تعطیلی ناگهانی مدارس معلمان، آموزش های لازم در آموزش و پرورش مجارستان ارائه نشده است.


491d6555 1eff 41d6 9d9d 13daaa2d00f7 خبر خاکستری

در این رابطه امرایی، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و رسیدگی به آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش در سومین نشست تخصصی فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی در تاریخ 12 آبان 1400 توسط مرکز پژوهشی افکار عمومی جهاد دانشگاهی و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و دبیرخانه دائمی گفتمان دانشجویی برگزار شد. انقلاب مورد بحث قرار گرفت. وی گفت: آموزش سواد اجتماعی به والدین و دانش کافی در این زمینه می تواند سلامت روان دانش آموزان را ارتقاء داده و آنها را از خطر ناتوانی در امان نگه دارد.

اما یکی از آسیب‌هایی که در نهایت به دانش‌آموزان وارد شد، به گفته شکوهی، 3 درصد از خشونت‌های والدین علیه فرزندانشان را نشان می‌دهد که به خودی خود مهم است. از آنجایی که تمام ابهاماتی که والدین با آن مواجه بوده اند به شکل ویرانه های خشونت بر سر دانش آموزان افتاده است، به نظر می رسد آموزش باید به سرعت انجام شود تا معلمان در یادگیری فضایی چابک تر شوند. عمل مجازی؛ وی در عین حال پلتفرم های آموزش الکترونیکی را برای استفاده مستمر از این روش آموزشی حتی پس از کنترل تاج با وجود هزینه های هنگفتی که برای ایجاد یک شبکه شاد متحمل شده است، تجهیز می کند.


46e96271 f56a 40e3 894c 1a8dd483f19c خبر خاکستری

شکوهی مدیرکل آموزش و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود به بخش قابل توجهی پرداخته و می گوید: البته بیشتر تماس‌های مرتبط به شکایت والدینی است که با خط سراسری 1570 تماس گرفته‌اند مبنی بر حضور طولانی فرزندانشان در فضای مجازی.

این اصلی ترین عاملی است که نسل آینده دانش آموزان را که در واقع سرمایه و بنیه علمی آینده کشور در دهه های آینده است، به طور جدی تهدید می کند. یعنی تعداد زیادی دانشجو در فضای مجازی!

اما کارشناسان حضور کودک در فضای مجازی را حتی برای بازی های موبایلی تایید نمی کنند و اجازه حضور نوجوانان در حدود 20 دقیقه را داده اند، مشروط بر اینکه بازی هایی را انتخاب کنند که افکار و عقاید آنها را توسعه دهد و اگر نوجوانان بیش از می خواهند در فضای مجازی حضور داشته باشند، سلامت روان آنها در خطر است.

در عین حال، کودکان و نوجوانان ایرانی به دلیل ادامه جنگ سرد همواره در معرض خباثت دشمنان ما قرار دارند که خود موضوعی بحث برانگیز است که موقتاً از محور این بحث خارج است.


گزارش های جهانی در مورد تهدیدات سلامت روان

قابل ذکر است قبل از اینکه دانشجویان ایرانی پس از گسترش تاج با فضای مجازی آشنا شوند، دانشجویان غربی در این فضا فعالیت می کردند و مشکلات و پدیده هایی مانند افسردگی و اعتیاد به این فضا را تجربه می کردند. مثلا بر اساس گزارشات PHE)1994 تا 2008 سلامت روان در میان کودکان و نوجوانان انگلیسی کاهش یافته است. حدود 30 درصد از نوجوانان در مدرسه (بریتانیا) حداقل یک بار در هفته غمگینی، عزت نفس پایین و افسردگی را تجربه می کنند که این میزان برای دختران بیشتر از پسران است. شاخص اعتماد بنیاد مک‌کاری تخمین می‌زند که بیش از 750000 نوجوان در بریتانیا بر این باورند که هدفی در زندگی ندارند و جوانان بیکار در بریتانیا از سلامت روانی ضعیفی برخوردار هستند.

اما علاوه بر مخاطراتی مانند افت تحصیلی و فقدان مهارت‌های یادگیری الکترونیکی که می‌توان آن را در زمینه مشکلات تحصیلی خلاصه کرد، حضور بیش از حد کودکان و نوجوانان در اینترنت و فضای مجازی خطرات بسیار مهم‌تری دارد. کارشناسان بر مهمترین آنها تمرکز خواهند کرد.


تاثیرات مثبت و منفی اینترنت بر کودکان

مصطفی سرگزی، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی درباره سرفصل این بحث گفت: اینترنت مانند همه رسانه ها دارای مزایا و معایب است و استفاده نادرست از آن می تواند قدرت پویا و موثر کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند. عمده ترین اثرات منفی اینترنت را می توان در اشکال رفتاری بحران هویت، عدم رشد مهارت های اجتماعی، خشونت جنسی، اعتیاد به اینترنت و آسیب های جسمانی شناسایی کرد.


استفاده نادرست از اینترنت به هویت کودکان آسیب می رساند


53e3c181 a8a7 468a b382 3ab8bc3f2f9f خبر خاکستری

او در بخشی از این نامه نوشت: «سوء استفاده از اینترنت تضادهای شخصی و فرهنگی ایجاد می کند. کودکان و نوجوانان به ویژه در دوران نوجوانی که مرحله شکل گیری هویت آنهاست و همواره در تلاش برای کشف ارزش ها و درونی کردن آنها هستند، با اینترنت و حجم عظیم، شگفت انگیز و متنوع اطلاعات روبرو می شوند و مجبور به جستجوی هویت خود می شوند. در این دنیای مجازی خورشید ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان در اینترنت گم شوند و شناسایی خود را بیش از پیش در بحران بگذرانند.


افسردگی و تنهایی نتیجه اعتیاد به اینترنت است

سرگئی می گوید: زمانی که کودک یا نوجوانی به اینترنت معتاد می شود، انگیزه آنها برای تعامل با دیگران کاهش می یابد که به نوبه خود تأثیرات منفی بر روابط شخصی و تعاملات اجتماعی آنها می گذارد. این افراد دوستی کمتری دارند، زمان کمتری را با خانواده می گذرانند و استرس بیشتری را تجربه می کنند و در نهایت تنها و افسرده می شوند.


خطر سایت های مبتذل برای کودکان


66a2a63f 1135 4574 9234 e518127d0f65 خبر خاکستری

یکی از مهم ترین خطرات و نگرانی های برخی خانواده ها در خصوص فعالیت های اینترنتی و حضور مجازی فرزندانشان، امکان مشاهده و ارتباط با تصاویر و سایت های مستهجن است و در همین راستا این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی بیان می کند: یکی از مخرب ترین هاست. اثرات منفی اینترنت خشونت جنسی است. کودکان و نوجوانانی که بدون محدودیت و همچنین از طریق اتاق های گفتگو از سایت های مبتذل و فحاشی استفاده و بازدید می کنند، بیشتر در معرض کلاهبرداری و سوء استفاده جنسی قرار دارند.


تهدیدی برای سلامت روحی و جسمی کودکان

سرگئی گفت: استفاده بیش از حد از اینترنت می تواند برای سلامت روحی و جسمی خطرناک باشد، اعتیاد به اینترنت و رایانه عملکرد سازگاری انسان را مختل می کند و اضطراب، افسردگی، نوسانات خلقی، اضطراب و افکار را مختل می کند. این امر منجر به وسواس فرد و افزایش روابط این افراد در دنیای مجازی، کاهش دامنه روابط آنها در دنیای واقعی و به حداقل رساندن روابط آنها با دیگران می شود. معتادان به اینترنت از بی خوابی رنج می برند و حتی فراموش می کنند چه زمانی غذا بخورند.

صدمات فیزیکی مانند چاقی، آسیب های اسکلتی، ضعف بینایی، تشنج صرع یا حساسیت به نور نیز ممکن است رخ دهد.


استفاده از اینترنت باعث کاهش مهارت های اجتماعی می شود


2460b9a6 3803 4a0d 9b5b df9f01d3b103 خبر خاکستری

وی در پایان می گوید: افرادی که کمتر از اینترنت استفاده می کنند، ارتباط بیشتر و بهتری با اعضای خانواده دارند و استفاده زیاد از اینترنت با ارتباطات اجتماعی ضعیف همراه است. اعتیاد به اینترنت همچنین اختلالات جدی در زندگی تحصیلی، اجتماعی، مالی و حرفه ای شرکت کنندگان ایجاد کرده است. همچنین دانش آموزان کاهش قابل توجهی در عادات یادگیری، افت نمرات، غیبت، مشروط و مواردی از این دست دارند و برخی نیز به دلیل استفاده از اینترنت به دلیل دیر خوابیدن از تحصیل بازمانده اند.


اخرین حرف

اما باید روشن شود که کودکان و نوجوانان پیش از آنان مهم‌ترین گنجینه ملی هر کشوری به شمار می‌روند. آنها بزرگترین هدیه و سرمایه خانواده ها محسوب می شوند. بنابراین خانواده ها باید در وهله اول خواستار ساماندهی این فضا باشند. به عنوان مثال خانواده ها و والدین باید برای جلوگیری از از بین رفتن استعدادهای فرزندان خود تلاش جدی داشته باشند و به دلیل تله هایی که عاملان و دشمنان در مقابل آنها قرار می دهند، از از دست رفتن آنها جلوگیری کنند. شبکه ملی اطلاعات این در حالی است که فرزندانشان می توانند با استفاده از فضای امن مجازی نقشه دشمنانی را که به دنبال نابودی استعدادهای کودکان این آب و خاک هستند، خنثی کنند.


3c3cd904 131d 452f 8f50 37d8b6f94fd6 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید