آمار رسمی: مهاجرت ایرانیان 2.2 برابر شده است

آمار رسمی: مهاجرت ایرانیان 2.2 برابر شده است

روز جدید مهاجرت از ایران در دو سال گذشته بیشتر به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور و جذابیت کشورهای مقصد بوده است.

افزایش مهاجرتی که چند سالی است گریبان ایران را گرفته است، اکثر مهاجران را افراد روشنفکر و تحصیلکرده تشکیل می دهند که خروج آنها به عنوان سرمایه انسانی عواقب مخربی برای کشور دارد. بهرام صلواتی، رئیس سازمان دیده بان مهاجرت ایران می گوید: مهاجرت عموماً به دلیل عوامل دافعه کشور مبدا و شرایط جذب کشورها به مقاصد است. در واقع، ترکیب این دو باعث یک روند صعودی در مهاجرت می شود.»

آن طور که صلواتی گفت، طی یکی دو سال گذشته میزان مهاجرت از ایران افزایش یافته است و پیگیری چندین مرکز دارالترجمه نشان می دهد در این مدت افراد بیشتری برای ترجمه مدارک یا هویت خود به آنها مراجعه کرده اند. مدیر دارالترجمه ماندگار گفت: طی یکی دو سال گذشته تعداد مراجعه کنندگان به این موسسه مهاجرتی افزایش یافته است و هر چه به پایان سال نزدیک می شویم این اتفاق بیشتر می شود.

افشار، مترجم ارشد آوید گفت: در یکی دو سال اخیر تعداد درخواست های ترجمه اسناد افزایش یافته و نسبت به 10 تا 15 سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

تاج و فرآیند مهاجرت

البته شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر یکی از عواملی است که اگر نگوییم کاهش آن، حداقل روند مهاجرت را کند می کند. همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کشورها را مجبور به اعمال قوانین سختگیرانه برای ورود کرده است و اغلب مرزهای خود را به طور موقت می‌بندند. این امر روند مهاجرت را یک یا دو سال کند کرد و ممنوعیت ها تا حدی پس از واکسیناسیون عمومی برداشته شد و روند مهاجرت به حالت عادی بازگشت. الیزابت سعید هانیان، مدیر دارالترجمه الیزابت گفت: «تعداد درخواست های مهاجرت چند ماه است که افزایش یافته است و این به دلیل غلبه بر بحران در تاج و حل مشکل اخذ ویزا است.

مدیر دارالترجمه سرمد در میرداماد نیز نظری مشابه دارد. او گفت: “سال گذشته بیشتر مشاغل به دلیل تاج تعطیل شدند، اما امسال اوضاع کمی بهتر شده است.” در طول سالی که سفارتخانه ها ویزا صادر می کنند، افراد بیشتری می توانند سفر کنند و تعداد افرادی که مدارک خود را به مرکز ترجمه می برند چندین برابر شده است.

رئیس سازمان ترجمه گفت: در یکی دو سال اخیر به دلیل تاج و بسته بودن مرزها تعداد افرادی که برای ترجمه مدارک اقدام کرده اند کاهش یافته اما درصد افرادی که قصد مهاجرت دارند افزایش یافته است. مرکز. شریعت در خیابان شریعتی “پیش از تاج برخاست.”

وی گفت: تعداد افرادی که در دو سال گذشته مدارک ترجمه خود را به موسسه ارائه کرده اند افزایش یافته و حتی محدودیت های تاج نیز باعث افزایش آنها شده است.

به گفته مدیران دارالترجمه ها، روند مهاجرت در یکی دو سال اخیر افزایش یافته است، اما بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر آماری از تعداد مهاجرت های موفق در دسترس نیست، اما برخی منابع داخلی و خارجی در این زمینه وجود دارد. صادر می شود. از مجموع تعداد مهاجران ایرانی در سایر کشورها گزارش شده است. به عنوان مثال، طبق منابع بین المللی (بانک جهانی)، جمعیت ایرانیان مهاجر در جهان در سال 1990، 820 هزار نفر بوده است که در سال 2020 به 1.8 میلیون نفر رسیده است، در واقع در 30 سال گذشته جمعیت ایرانیان مهاجر افزایش یافته است. 2.2 برابر افزایش یافت. این در حالی است که بر اساس منابع داخلی (دبیرخانه شورای عالی ایرانیان)، جمعیت ایرانیان مهاجر خارج از کشور در حال حاضر 4 میلیون و 400 هزار نفر برآورد شده است.

روش های مهاجرت

مهاجرت معمولا به روش های مختلفی مانند کار، تحصیل، سرمایه گذاری و یا حتی پناهندگی انجام می شود.این کار را در کشور مقصد انجام می دهند. زاهد، مدیر دارالترجمه داریان می گوید: «تنها فردی که درخواست داده و بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشد، می تواند بدون دردسر از ایران خارج شود.

صلواتی در این خصوص می گوید: امروزه کارکرد اصلی جذب دانشجویان بین المللی به دنیا تامین نیروی کار مورد نیاز بازار کار این کشور است. به همین دلیل است که کشورهای مهاجر تصمیم گرفته اند از طریق سیستم دانشگاهی خود با کمبود نیروی کار مقابله کنند.

ناامیدی وجه مشترک همه مهاجران است

همانطور که قبلا ذکر شد مهاجرت معمولا به دلیل عوامل دافعه کشور مبدا و جذابیت کشور مقصد است. مشکلات اقتصادی و اجتماعی از مهم ترین عوامل بازدارنده در ایران در سال های اخیر بوده است. «همه کسانی که می خواهند مهاجرت کنند ناامید شده اند. تجربه 15 ساله من نشان می دهد که آنها از وضعیت کشور ناامید شده اند.» انگیزه من برای مهاجرت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور است که هر روز بدتر می شود. من چند سالی است که دنبال مهاجرت هستم، اما همسرم مخالف بود، اما پس از اتفاقاتی، محمد، دانشجوی ارشد روابط عمومی گفت: وقتی این اتفاق در افغانستان افتاد، انگیزه مهاجرت ما بیشتر شد، احتمالاً خواهم رفت. به ترکیه پس از – کمتر از یک ماه.

سعید، دانشجوی فوریت های پزشکی که مهاجرت به ایتالیا را انتخاب کرده بود، در پاسخی مشابه گفت: «احساس می کنم اینجا شرایط زندگی برای من وجود ندارد. بله، حتی اگر تمکن مالی داشته باشم، از تصمیم خود برای مهاجرت دست نمی کشم، هرچند همین مشکلات مالی باعث به تعویق افتادن دائمی سفرم شده است. ما قصد داریم برای تحصیل مهاجرت کنیم، اما قطعا برای یافتن شغل مهاجرت می کنم تا بتوانم برای همیشه آنجا بمانم.»

همین حالا می توان گفت که جاذبه های کشورهای مقصد دقیقاً همان عوامل دافعه از سوی ایران است، به عبارت دیگر، مساعدتر بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی کشورهای مقصد، باعث جذب مهاجران به این کشورها می شود. صلواتی در این خصوص می گوید: کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس یا برخی کشورهای همسایه در بسیاری از بخش ها با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند و از این فرصت برای جذب برنامه های جذاب برای جذب نیروی کار نیمه ماهر یا ماهر از ایران استفاده می کنند. و کشورهای دیگر باید پیشنهاد دهند که ایران در این میان به دلیل نوسانات ارزی بیشتر با این وضعیت مواجه است و فرصت های شغلی باعث جذابیت مهاجرت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید