زنان بیشتر تمایل به مهاجرت دارند/ اولین مقصد ایرانیان مهاجرت به اروپا کجاست؟

زنان بیشتر تمایل به مهاجرت دارند/ اولین مقصد ایرانیان مهاجرت به اروپا کجاست؟

روز جدید کارشناس: «فرآیند مهاجرت طولانی مدت معمولاً فراز و نشیب هایی دارد. مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور گاهی افزایش و در شرایط دیگر کاهش می یابد. در یکی دو سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم ها این روند رو به افزایش است. e.”

گزارش های اخیر نشان می دهد که مهاجرت از ایران افزایش یافته است. مردان و زنانی که برای همیشه ایران را ترک می کنند و به دنبال موقعیتی بهتر هستند. از کشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی گرفته تا آلمان و انگلیس و آمریکا، مقصد نهایی همه کسانی که اکنون به این نتیجه رسیده اند این است که ایران آینده ای ندارد، حتی اگر تاج و تخت مانع آنها شده باشد. از جست و جوی سرنوشت خود در خارج از کشور. ممکن است تأخیر وجود داشته باشد، اما صدور مجدد مجوزهای ترافیکی کاهش مهاجرت ایرانیان را افزایش داده است. بدون شک تداوم مشکلات اقتصادی و اجتماعی در سال های اخیر از جمله عواملی است که انگیزه مهاجرت را افزایش می دهد به طوری که بهرام صلواتی، مدیر دیده بان مهاجرت ایرانیان به خبرآنلاین گفت: هر زمان که شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتر می شود، شاهد کاهش نرخ مهاجرت هستیم. مهاجرت ما ایرانی ها اهل کشور هستیم و برعکس وقتی فشار اقتصادی زیاد می شود شاهد افزایش مهاجرت هستیم.

وی با توجه به اینکه زنان یا مردان بیشتر از ایران مهاجرت می کنند، معتقد است که جمعیت بالقوه برای مهاجرت با فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار برابر است، زیرا زنان سهم بیشتری از این جمعیت را دارند. احتمال مهاجرت بیشتر است.

متن کامل این گفتگو در ادامه می آید.

روند مهاجرت معمولا در درازمدت دارای فراز و نشیب هایی است، مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور گاهی افزایش و در شرایط دیگر کاهش می یابد.

دلیل اصلی این کاهش یا افزایش مهاجرت چیست؟

هر زمان که شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتر شود شاهد کاهش خروج ایرانیان از کشور هستیم و بالعکس با افزایش فشار اقتصادی شاهد افزایش مهاجرت هستیم.

آیا روند مهاجرت از ایران در یکی دو سال اخیر افزایش یافته است؟

بله، در دو سه سال اخیر با توجه به شرایط اقتصادی کنونی به ویژه بحث تحریم ها تمایل به مهاجرت افزایش یافته است که جذابیت و جذابیت خارج از کشور نیز تقویت شده است، در واقع ادغام این دو علت .

منظور شما از جذابیت و جذابیت کشورهای خارجی حامی مهاجرت چیست؟

این لحظه بسیار مهمی است که کشوری تحت تاثیر شوک‌های اقتصادی و به‌ویژه تحریم‌ها قرار می‌گیرد، نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه در برابر دلار، در درجه اول دستمزد و حقوق پرداختی در خارج از کشور است. به عنوان مثال در ایران حداقل دستمزد بین 4.5 تا 5 میلیون تن است، در حالی که اگر حقوق در بازار کار جهانی را به طور متوسط ​​2000 دلار در ماه در نظر بگیریم، متوسط ​​نرخ دلار در کشور ما حدود 50 میلیون تن است. . ، یک تفاوت 10 برابری وجود دارد، این اختلاف 10 برابری طبیعتاً جاذبه ایجاد می کند.

آیا فرصت کار یکی از جاذبه های کشورهای خارجی برای مهاجرت است؟

کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس یا برخی از کشورهای همسایه در بسیاری از بخش ها با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند و از این فرصت برای ارائه برنامه های جذاب برای جذب نیروی کار نیمه ماهر یا ماهر از ایران و سایر کشورها استفاده می کنند. این در حالی است که ایران به دلیل نوسانات ارزی بیشتر با این وضعیت مواجه است و فرصت های شغلی برای مهاجرت جذابیت بیشتری دارد و به همین دلیل است که ایرانیان با مهارت های فنی حرفه ای و یا حتی کم مهارت، نیمه ماهر و در برخی موارد بسیار ماهر، برای مهاجرت جذب می شوند.

البته اینجا منطقی است و آن این است که مردم معمولاً به سطح هزینه های مهاجرت توجه نمی کنند و فقط به سطح درآمد توجه می کنند. به عنوان مثال، اگر با میانگین یا حداقل دستمزد جذب یک بازار کار بین المللی شوید، حقوق ماهیانه شما با نرخ مبادله ای بالای 50 میلیون تن خواهد بود، اما باید در نظر داشته باشید که سطح هزینه ها یکسان است. اگر سطح درآمد را تغییر دهید، باید سطح هزینه ها را نیز در نظر بگیرید.

آیا شیوع ویروس کرونا بر روند صعودی یا نزولی مهاجرت تأثیر گذاشته است؟

ببینید دو اتفاق در این وسط افتاد که روند صعودی مهاجرت را کنترل یا مهار کرد و منجر به کاهش فشار مهاجرت از ایران شد. اولین مشکل شیوع ویروس کرونا بود که باعث کاهش یا توقف رفت و آمدهای بین المللی در سراسر جهان شد که طبیعتاً ایران را تحت تأثیر قرار داد و در نتیجه روند صدور ویزا، مجوز اقامت و ایرانیان به برخی از مقاصد اصلی مهاجرت را کاهش داد. جهان سختگیرتر شده است. نکته بعدی این است که افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه هایی مانند درخواست یا درخواست مجوز ورود و اقامت شد که هزینه مهاجرت را افزایش داد، بنابراین تاکنون جهش قابل توجهی در مهاجرت نداشته ایم و روند به این صورت است. آهسته. تدریجی؛ اما نکته اینجاست که ممکن است در آینده با جهش مهاجرت ایرانیان مواجه شویم.

آیا آماری از جمعیت مهاجر از ایران وجود دارد؟

سالنامه مهاجرت 1400 که همین سه یا چهار ماه پیش منتشر کردیم، بیان می کند که آمار مهاجرت وجود دارد، طبق منابع بین المللی، تعداد ایرانیان مهاجر در جهان در سال 1990، 820000 نفر بوده است که در سال 2020 به 1.8 میلیون نفر رسیده است. این است که جمعیت ایرانیان مهاجر در 30 سال گذشته دو برابر شده است. البته طبق منابع داخلی (دبیرخانه شورای عالی ایرانیان) جمعیت ایرانیان مهاجر خارج از کشور 4 میلیون و 400 هزار نفر تخمین زده می شود که این واقعیتی نیست که بتوان بر اساس منابع بین المللی صحت آن را تایید کرد.

کدام کشورها در سال های اخیر مقصد مهاجرت ایرانیان بوده اند؟

در همین سالنامه مهاجرتی 1400 دقیقاً این قسمت وجود دارد، جمعیت مهاجر جهان با توجه به دو معیار کشور تولد و تابعیت آمارهای متفاوتی دارد، طبق اعلام سازمان ملل، چهار کشور آلمان، سوئد، هلند و فرانسه در اتحادیه اروپا در حال حاضر تعداد زیادی از مهاجران متولد ایران (بریتانیا به دلیل خروج از اتحادیه اروپا از این لیست حذف شده است). بر اساس این آمار، آلمان در سال 2020 با 152 هزار و 590 مهاجر متولد شده در ایران رتبه اول را دارد. همچنین در سال 2020 بیشترین تعداد درخواست ویزای ثبت شده و تعداد ویزای شینگن صادر شده برای ایرانیان در اروپا متعلق به آلمان، فرانسه و ایتالیا است. بنابراین آلمان اولین مقصد ایرانیان مهاجر به اروپا است. بریتانیا دومین مقصد ایرانیان مهاجر به خارج از اتحادیه اروپا است و در حال حاضر حدود 83531 ایرانی در این کشور زندگی می کنند. علاوه بر این، استرالیا همواره یکی از مقاصد اصلی مهاجرت ایرانیان در انواع مهاجرت از جمله مهاجرت کاری بوده است و تعداد کل ایرانیان استرالیا در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

به غیر از سال گذشته به طور کلی کدام کشورها بیشترین مهاجر ایرانی را دارند؟

باز هم دو منبع وجود دارد، طبق منابع بین المللی مانند بانک جهانی، امارات متحده عربی با 454000 و پس از آن ایالات متحده، کانادا، آلمان، ترکیه و انگلستان. اما بر اساس آمار شورای عالی ایرانیان در سال 1399، آمریکا با یک میلیون و 500 هزار ایرانی در رتبه اول و پس از آن کانادا، انگلستان، امارات، آلمان، ترکیه و استرالیا قرار دارند.

در تحقیقات شما بیشتر مهاجرت کاری بوده یا تحصیلی؟

به ایده خوبی رسیده اید، گفتن آن کمی سخت است، زیرا گاهی اوقات مهاجران تحصیلی در واقع مهاجران اقتصادی هستند.

میشه بیشتر توضیح بدی

ببینید نیروی کار ماهر ایرانی در تطبیق با مهارت های بازار کار جهانی مانند زبان انگلیسی، سطح استانداردها و … مشکل دارد، بنابراین طبیعتاً برای جذب بازارهای کار بین المللی مشکلاتی از این دست داریم. از سوی دیگر، کشورهای مهاجر پذیر به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهند نیروی کار هم از ایران و هم از کشورهای دیگر جذب کنند، در رعایت استانداردهای مهارتی مشکل دارند، بنابراین راه حلی وسوسه انگیز و در عین حال جذاب ارائه کرده اند. اولین کاری که او می خواهد انجام دهد این است که در مدرسه شرکت کند. یعنی کارکرد اصلی جذب دانشجویان بین المللی به دنیا تامین نیروی کار مورد نیاز بازار کار این کشور است. به همین دلیل است که کشورهای مهاجر تصمیم گرفته اند از طریق سیستم دانشگاهی خود با کمبود نیروی کار مقابله کنند. به همین دلیل از کشورهای مختلف دانشجو می گیرند و نیروی کار را در آنجا آموزش می دهند و فرهنگ، زبان و مهارت های مورد نیازشان را به آنها معرفی می کنند. در عین حال، جذب دانشجو باعث ایجاد مشاغل آکادمیک برای کشورهای میزبان می شود که در واقع یک شمشیر دولبه هستند. به همین دلیل است که جذب دانشجویان بین المللی به جهان، به ویژه در کشورهایی که کمبود نیروی کار دارند، به یک استراتژی اصلی تبدیل شده است. در چنین شرایطی ایرانی ها زمانی که نمی توانند مستقیما وارد بازار کار کشورها شوند از این میانبر استفاده می کنند، یعنی حتی اگر اینجا شغلی داشته باشند، برخی از آنها بسته به سطح تحصیلی خود را ترک کرده و مهاجرت می کنند. آنها معمولاً در تحصیلات تکمیلی هستند، تحصیلات خود را در کشور مقصد برای یک یا دو سال یا بیشتر ادامه می دهند و سپس فرآیند جذب در بازار کار را طی می کنند. این نشان می دهد که بسیاری از مهاجران تحصیل کرده ما در واقع مهاجران اقتصادی هستند، اما از آنجایی که مسیر مهاجرت اقتصادی در کشور ما مثلاً چندان سیستماتیک نیست، وزارت کار باید به طور رسمی با کشورهای دیگر در زمینه تبادل کار همکاری و تعامل داشته باشد. این مسیرها چندان هموار و پررنگ نیست، مردم از طریق بازار آکادمیک وارد بازار کار کشورهای دیگر می شوند.

به نظر شما کدام زنان یا مردان بیشتر در معرض مهاجرت هستند؟

پاسخ دقیقی وجود ندارد، اما می توان حدس زد. فرض ما بر این است که جمعیت فارغ التحصیلان بیکار همان جمعیت بالقوه مهاجرت است، طبق آمار، جمعیت فارغ التحصیلان زن ما بسیار بیشتر از مردان است، بنابراین جمعیت بالقوه مهاجران تحصیل کرده ما باید بیشتر زنان باشد، اما از آنجایی که ما تعداد دقیق ایرانی ها را داریم. مهاجران خارج از کشور. ما حالتی بین زن و مرد نداریم. همانطور که گفتم پاسخ به این سوال از نظر آماری دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید