تمایل به مهاجرت در بین روستاییان نیز افزایش یافته است/ هشدار ایران


ساعت: 15:20
تاریخ انتشار: 1401/05/14
کد خبر: 1888060

اولین نشست «مستند پاتوق» که به نمایش و نقد و بررسی مستند «نجواهای گمشده در دوردست» اختصاص داشت در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آخرین نشست «مستند پاتوق» که توسط سازمان سینمایی سوره در پردیس سینمایی آزادی کلید خورد، به نمایش و نقد و بررسی فیلم مستند «زمزمه های گمشده در دست» به کارگردانی منصور فروزش و تهیه کنندگی سیدمهدی دزفولی اختصاص داشت.

این مراسم با اجرای محمد دلاوری با حضور میثم مهدیار استاد دانشگاه، منصور فروزش کارگردان، سیدمهدی دزفولی تهیه کننده و برخی از مستندسازان و منتقدان برگزار شد.

پس از نمایش این مستند جلسه نقد و بررسی برگزار شد که محمد دلاوری در افتتاحیه گفت: شاید بتوان گفت هر روز با افرادی مواجه می شویم که یا از دیگران می پرسند قصد مهاجرت دارند یا خیر؟ یا می گویند می خواهند ایران را ترک کنند. طبق آمار، 50 درصد از مردم ایران فکر می‌کنند که باید بروند، در حال تلاش برای خروج هستند یا تمایل به مهاجرت دارند.

وی تاکید کرد: میل به مهاجرت تلخ تر از خود هجرت است، زیرا انسان می تواند تمام عمر را در جایی زندگی کند که همیشه احساس کند متعلق به سرزمینش نیست و زیر پای خود را محکم احساس نکند.

دلاوری همچنین با بیان اینکه مردم گاهی اوقات احساس ناتوانی می کنند، گفت: در واقع یکی از عوامل مهاجرت ممکن است این باشد که مردم احساس کنند هیچکس به آنها اهمیت نمی دهد و مهاجرت می کنند تا فردی به آنها توجه کند. در این میان سوال اینجاست که وظیفه مدیریت چیست؟ آیا نباید از این که میزان مهاجرت غیرقانونی به ایران در یکی دو سال اخیر 18 برابر شده است بترسد یا احساس ناامنی کند؟

وی تاکید کرد: دولت در ایران به این نتیجه رسیده است که باید اصول امنیتی خود را به شدت رعایت کند و آنقدر در این زمینه انرژی صرف می کند که شاید فراموش کرده باشد باید به مسائل دیگر هم توجه کند. “

این مجری بیان کرد: بازدید از کمپی که مهاجران غیرقانونی در آن زندگی می کنند و کار می کنند برای یک کارگردان کار بسیار سخت، مهم و بزرگی است. من واقعاً می خواستم، اما نمی توانستم تا زمانی که کارگردان Lost Whispers in the Distance توانست با مهاجران غیرقانونی که وحشت زده هستند ارتباط برقرار کند و قطعه ای در آن زمینه بسازد.

در ادامه مراسم، ابراهیم فیاض، پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و مدرس دانشگاه که به صورت آنلاین مهمان این برنامه بود، در سخنانی گفت: مهاجرت در دنیای امروز به دلیل تکنولوژی روز و صنعت دیجیتال، به این معنی که هر کسی می تواند یک جستجوی ساده به این نتیجه می رسد که در کدام کشور می توانید بهترین شغل را پیدا کنید و در کدام کشور می توانید موضوعات علمی را از طریق رشته تحصیلی خود دنبال کنید.

وی ادامه داد: تولد، مرگ، ازدواج و مهاجرت از جمله چهار رویداد بزرگی است که جمعیت را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع در ارتباط با آگاهی از جهان، پدیده مهاجرت به وجود می آید. تا قبل از دهه 1950 مشکل مهاجرت در ایران جدی نبود و کسانی که قصد انجام این کار را داشتند یا از طبقه ثروتمند بودند یا دولت آنها را به خارج از کشور می فرستاد، اما از سال 1950 تا 1957 اشتیاق ایرانیان برای مهاجرت بیشتر شد. میل به مهاجرت در دهه 1970 در میان طبقه متوسط ​​جامعه، در دهه 1980 در میان اکثر اقشار جامعه و در دهه 1990 در بین تمام اقشار حتی دهقانان افزایش یافت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هر کشوری که بتواند متفکری را از ایران جذب کند امتیازات اولیه را می گیرد و در حال حاضر مهاجرت دانشگاهیان بسیار افزایش یافته است.

فیاض در پایان سخنان خود گفت: مهاجرت نه امری مثبت و نه منفی است، بلکه باید در ابعاد مختلف روی آن کار کارشناسی انجام شود چرا که این قضیه تاثیر شدیدی بر آینده ایران دارد.

منصور فروزش، کارگردان فیلم زمزمه های گمشده در دوردست ها گفت: حتی اگر هزاران مطالعه و تحقیق در زمینه مهاجرت انجام شود، باز هم نمی توان در این باره نظر نهایی داد، زیرا مردم مدام در حال تغییر “نجواهای گمشده” هستند. در دوردست» از یک پدیده و مشکل کوچک مهاجرت می گوید، مهاجرت غیرقانونی ایرانیان.

وی ادامه داد: در این مستند بحث مهاجرت نخبگان را مطرح نکردیم چون زیاد در مورد آن صحبت می شود و این افراد همیشه دیده می شوند.

کارگردان «زمزمه های گمشده در دوردست» تاکید کرد: موضوع این مستند درباره افرادی است که بسیار آسیب پذیر هستند و ما آنها را نمی بینیم. سوال این افراد این نیست که در بیمارستان خارج از کشور کار کنند یا در دانشگاه معروف خارجی تحصیل کنند، بلکه این است که جایی را ترک کنند که در آن سهمی ندارند و سهمی بیابند که ممکن است متعلق به آنها نباشد.

فروزش با اشاره به اینکه این مستند وضعیت سخت و وحشتناک اردوها را نشان نمی دهد، گفت: برخی از مشکلات را نمی توان به نمایش گذاشت زیرا هیچکس باور نمی کند. همچنین نمایش یک سری موضوعات غیراخلاقی بود و از خطوط قرمزی عبور کرد که برای جامعه ما پذیرفته نیست. باید اشاره کنم که هرگز نمی توان تمام حقیقت را نشان داد و آنچه در اکران سینما می بینیم بازنمایی ناقص حقیقت است.

وی با اشاره به اینکه حقیقت در دل مردم است، گفت: اگر بین فضا و آدم ها یکی را انتخاب کنم ترجیح می دهم آدم ها را انتخاب کنم و باید بگویم دوربین من با مردم ارتباط برقرار می کند.

فروزش تصریح کرد: من به عنوان کارگردان راه حلی ارائه نمی دهم اما در حد توان و دانش خود پدیده ای را نشان داده ام و افرادی که ساعت ها و روزها روی این معضل کار می کنند و درآمد خود را از این مسیر به دست می آورند باید. به جای اصلاح و پاک کردن، بگویید چرا مهاجرت غیرقانونی رخ داده است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب چه کاری می توان انجام داد.

سید مهدی دزفولی تهیه کننده «زمزمه های گمشده در دوردست ها» در این نشست با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت به دو دسته قانونی و غیرقانونی تقسیم می شود، گفت: موضوع مهاجرت به دو دسته مهاجرت قانونی و غیرقانونی تقسیم می شود که شامل ایران نیز می شود. همچنین طبق آمار مهاجرت یکی از 10 چالش اصلی جامعه کنونی ما است. در واقع به صورت خونی که از بدن جامعه خارج می شود می ماند و می تواند آن را زمینگیر و آسیب پذیر کند.

وی ادامه داد: اینکه بین یک سوم تا یک سوم ایرانیان به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی به دنبال مهاجرت هستند، وحشتناک است. بنابراین این سوال باید بدون لکنت و تعارف مرسوم بررسی شود.

این تهیه کننده توضیح داد: در یکی دو دهه اخیر آثار زیادی درباره مهاجرت ساخته شده است که کارهای ساده و بدون تعارف نبودند، اما اینکه کارگردانی جرات سفر به قلب اروپا و صحبت آشکار با پناهجویان را داشته باشد، امری خاص است. رویداد. در “نجواهای گمشده در دوردست”.

دزفولی با بیان اینکه فرم مستند ناظر و کارگردان شعاری نبوده است، گفت: در این مستند دست خارجی وجود ندارد و واقعیت مهاجرت غیرقانونی به تصویر کشیده شده است، در واقع «زمزمه گم شده در دوردست» سعی در تثبیت کرد. رابطه نزدیک با موضوع، آهسته، به طوری که او بتواند با مخاطب صریح صحبت کند و به حقیقت صادق باشد.

در ادامه مراسم میثم مهدیار استاد دانشگاه گفت: درباره مهاجرت زیاد صحبت می شود و در علوم اجتماعی ادبیات زیادی در این زمینه وجود دارد اما می خواهم از زاویه ای به این موضوع نگاه کنم که کمتر به آن توجه شده است.

وی ادامه داد: به این سوال نپرداخته ایم که چه عواملی تمایل به رفتن را افزایش می دهد. با کاهش دلبستگی، میل به ترک افزایش می یابد. از طرفی تصویری که در خارج از کشور نشان داده شده و در واقعیت ساخته شده است جذاب است اما سوال اینجاست که چقدر تصویر واقعی است. در این میان تصویری که از خودمان داریم نیز مهم است و عدم تقارن بین تصاویر یکی از دلایل اصلی گسترش بحث مهاجرت است.

این استاد دانشگاه گفت: درباره تصویری که از خارج از کشور وجود دارد صحبت های زیادی شده و برخی فکر می کنند اینجا جایی است که همه مشکلات حل می شود و مردم در آرامش، رفاه و امنیت هستند، اما من قصد دارم در مورد آن صحبت کنم. تصور اینکه جامعه ایرانی وجود دارد، می توانم بگویم در چند دهه اخیر جسورتر شده است و چیزی است که ما به عنوان مردم ایران می شناسیم. در این میان هیچ صفت منفی ای وجود ندارد که نتوان آن را به ایرانیان نسبت داد.

مهدیار در پایان گفت: به نظر من یکی از عوامل کمرنگ شدن پیوند ایرانیان با جامعه، تاریخ و هویت خود، تأثیر این ژانر است، البته عوامل دیگری نیز در این اتفاق دخیل هستند. وقتی چنین تصویری از ایران می سازیم که کل تاریخ ایران را تاریخی کهنه، سیاه و خودکامه نشان می دهیم، هیچکس نمی تواند آینده ای را برای خود و خانواده اش تصور کند. در واقع کسانی که احساس می کنند آینده ای ندارند مهاجرت می کنند.

«مستند پاتوق» عنوان جدیدترین برنامه‌ای است که توسط سازمان سینمایی سوره و با مشارکت پردیس سینمایی آزادی در راستای هم‌اندیشی و هم افزایی بین مستندسازان و علاقمندان به مستندسازی و نمایش و نقد و بررسی مستندهای روز ایران و جهان راه‌اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید