آمریکا: برجام به دلیل مشارکت مستقیم ایران در جنگ روسیه در اوکراین در دستور کار ما نیست

آمریکا: برجام به دلیل مشارکت مستقیم ایران در جنگ روسیه در اوکراین در دستور کار ما نیست

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت: ایران به طور مستقیم و قابل راستی‌آزمایی صدها پهپاد با قابلیت‌های مرگبار را به روسیه تحویل داده است. کربی افزود: بنابراین موضوع توافق هسته ای ایران (برجام) در حال حاضر در دستور کار نیست.

یک مقام ارشد کاخ سفید ادعای کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد و تعلیق روند احیای توافق هسته ای را با این ادعا مرتبط دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه فرانس 24، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در بخشی از گفتگو با این شبکه، ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت: : ایران صدها پهپاد با قابلیت های مرگبار تحویل داده است (روسیه) که مستقیماً و آشکارا روسیه را در این جنگ یاری خواهند کرد.

کربی با استناد به این ادعا گفت که ایالات متحده “ایران را مسئول خواهد دانست.”

کربی با توجه به وقفه چند ماهه در روند احیای توافق هسته ای از طریق مذاکرات در وین افزود: بنابراین موضوع توافق هسته ای ایران (برجام) در حال حاضر در دستور کار نیست.

به گزارش ایسنا، این اظهارات کربی پس از آن مطرح شد که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی شدند ایران با ارسال پهپاد به روسیه از جنگ خود علیه اوکراین حمایت می کند.

این ادعا از سوی مقامات ایران و روسیه رد شد و آن را بی ارتباط با همکاری نظامی دوجانبه دانستند. مقامات روسیه همچنین تاکید کرده اند که این کشور از پهپادهای داخلی در جنگ اوکراین استفاده می کند.

در همین راستا، ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یکی از نشست های خبری خود با رد ادعاهای مطرح شده درباره ارسال تجهیزات از جمله پهپاد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: مسیر روابط کشورها با یکدیگر یک جاده دو طرفه است که بر اساس منافع و احترام متقابل تعیین می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کمک های آمریکا و غرب به اوکراین در رابطه با بحران بین این کشور و روسیه و از سوی دیگر ادعای ارتش جمهوری اسلامی ایران. کمک به روسیه در این جنگ گفت: این نشان دهنده ریاکاری و سیاست دوگانه در قبال تحولات بین المللی از جمله بحران اوکراین است.

وی ادامه داد: اعداد و ارقامی که درباره میزان کمک های نظامی آمریکا به اوکراین در این جنگ و علاوه بر آن فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا برای کمک اروپا به اوکراین در این جنگ منتشر شده، اعداد بزرگی است و اگر آن اعداد و دستیابی به صلح در اوکراین امکان پذیر است. ما در اوکراین شاهد این همه آسیب نبودیم و نیازی نبود که اوکراین به جای جستجوی ریشه این بحران، اتهامات واهی علیه ایران بزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم، سیاست ما عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از هیچ یک از طرف‌های این جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه‌های بحران و اتخاذ رویکرد سیاسی صحیح، منافع خود و ملت خود را حفظ خواهد کرد و قربانی سیاست های توسعه طلبانه آمریکا و ناتو نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید