آمریکا: مذاکرات برای احیای برجام تاکنون بی نتیجه است/ حفظ دیپلماسی موثرترین ابزار علیه ایران است

آمریکا: مذاکرات برای احیای برجام تاکنون بی نتیجه است/ حفظ دیپلماسی موثرترین ابزار علیه ایران است

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری که جزئیات آن در سایت وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا چگونه وی می تواند به تعهد خود در شرایط فعلی مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند عمل کند، گفت: گذشته می تواند درس های زیادی به ما بدهد. از این نظر، این می تواند آموزنده باشد که ما با شرکا و متحدان خود در مورد ایران راه طولانی را پیموده ایم. دلیل اینکه ما در نهایت در سال‌های 2013 و 2014 به توافق دیپلماتیک دست یافتیم این بود که با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای اعمال فشار اقتصادی قابل توجهی بر ایران کار کردیم. آنچه در نهایت ایران را به پای میز مذاکره کشاند، تغییر استراتژیک در ذهنیت دولت ایران نبود. فکر می کنم دلیلش این بود که آنها متوجه شدند که تحت فشار اقتصادی زیادی هستند.

پرایس گفت: هدف ما این است که ایران را تا زمانی که رفتار خود را تغییر ندهد، تحت فشار قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه دولت قبلی آمریکا تلاش کرد رویکرد «فشار حداکثری» را به ایران اعمال کند، گفت: واضح است که این طرح مؤثر نبود. آنچه گذشته به ما می‌آموزد این است که فشار اقتصادی زمانی مؤثرتر است که همراه با متحدان و شرکای ما اعمال شود.

وی در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل آمریکا برای همکاری با متحدان اروپایی خود به ویژه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در این زمینه ارزش قائل است و تلاش می کند سایر کشورهای اتحادیه اروپا و کل جهان را در کنار خود جذب کند. .

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه با توجه به رویکرد دولت آمریکا در همکاری با متحدان و شرکای خود در حوزه ایران، چرا آمریکا از آنها نمی‌خواهد ماشه را علیه ایران فعال کنند، گفت: این یک تصمیم است و بستگی به ما دارد. شرکای اروپایی

پرایس در پاسخ به سوال دیگری درباره تفاوت ها و شباهت های رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال ایران، توضیح داد: ما در حوزه راهبردی اجماع کامل داریم. هر دوی ما به این واقعیت متعهد هستیم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد. این تعهد پرزیدنت بایدن و همان تعهدی است که از نخست وزیر نتانیاهو و نخست وزیران قبل از او شنیدیم.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که در مسائل تاکتیکی اختلاف نظر داریم. روابط ما با اسراییل آنقدر نزدیک است که به ما اجازه می دهد گفتگوهای صریح داشته باشیم و وقتی مخالفت می کنیم این را می گوییم. ما به آنها می گوییم که چه فکر می کنیم و آنها مطمئناً از بیان نظر خود دریغ نمی کنند. ما[آمریکا] ما معتقدیم حفظ دیپلماسی موثرترین و باثبات ترین ابزاری است که می توان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده کرد. تمرکز ما همیشه روی این بوده است.

پرایس که به دنبال مقصر دانستن ایران برای شکست مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در وین بود، گفت: این موضوع همیشه چیزی نبوده است که ایرانی‌ها روی آن تمرکز کرده‌اند. در واقع آنها بارها به توافق دیپلماتیکی که روی میز بود پشت کردند. این توافق بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بود. آنها اخیراً در سپتامبر این کار را انجام دادند. از آن زمان تاکنون این موضوع در دستور کار قرار نگرفت. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی موثرترین گزینه است، اما با شرکای اسرائیلی خود نیز موافقیم که نباید هیچ گزینه ای را از روی میز کنار بگذاریم.

وی با اظهارات مداخله جویانه درباره مسائل داخلی ایران و با تکرار تاکید غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ با اوکراین، ادامه داد و مهمتر از همه، تمرکز ما بر این است که برای حمایت از مردم شجاع ایران که به خیابان ها می آیند، چه کاری می توانیم انجام دهیم. در ایران، و برای مقابله با حمایت دولت ایران از روسیه که انتقام مرگباری از مردم اوکراین می‌گیرد، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.»

دیدگاهتان را بنویسید