آمریکا و انگلیس مصمم هستند که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند

ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1923144

وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در نشست خبری مشترک در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته‌ای، ایران را یکی از موضوعات دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تارنمای وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن با همتای انگلیسی خود جیمز کلورلی دیدار کرد که موضوع ایران یکی از موضوعات اصلی گفت وگوی آنها بود.
بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کلورلی از این دیدار صحبت کرد و در پی محکومیت علیرضا اکبری، دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی و مقام سابق وزارت دفاع که به اتهام جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی انگلیس محکوم شد، اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد. فرصتی برای صحبت درباره ایران

بلینکن با بیان اینکه در حکم اعدام علیرضا اکبری، دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی که به گفته وی انگیزه سیاسی و غیرمنصفانه دارد، در کنار دولت انگلیس هستیم، گفت: این اقدام با الگوی رفتار نادرست این رژیم که شامل دستگیری می شود، همخوانی دارد. شکنجه، اعترافات اجباری و اعدام های ناعادلانه.


بلینکن افزود که دولت ایالات متحده با بریتانیا و دیگر متحدانش برای “پاسخگو کردن حاکمیت ایران” همکاری خواهد کرد.


کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس نیز درباره دیدار با بلینکن گفت: در مورد وضعیت ایران نیز صحبت کردیم و اعلام کردیم که ایران با اعدام علیرضا اکبری دو تابعیتی مرتکب یک اقدام بزدلانه و شرم آور شده است.
وی با ارزیابی مواضع آمریکا در محکومیت علنی اعدام اکبری، اظهارات مداخله جویانه ای را در مورد مسائل داخلی ایران بیان کرد و گفت: کشورهای ما پشت سر مردم شجاع و بزرگ ایران هستند که خواهان حقوق خود بدون ترس و ظلم هستند.


وزیر خارجه انگلیس به نقش منطقه‌ای ایران و روابط این کشور با روسیه انتقاد کرد و گفت: حاکمیت ایران سال‌هاست که با تسلیح و حمایت از گروه‌های نظامی و شبه‌نظامیان افراطی در منطقه، آن را به خون کشیده است. ایران اکنون پا را فراتر گذاشته و پهپادهایی را به روسیه داده است که برای کشتن غیرنظامیان اوکراینی استفاده می شد. بریتانیا به آمریکا و دیگر متحدانش می‌پیوندد تا ایران را به دلیل نقض حقوق مردمش و همدستی در تجاوزات پوتین به اوکراین، پاسخگو بدانند.


علیرغم تاکید مقامات ایرانی بر اینکه تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، وی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: تهدید دیگری که علیه صلح و امنیت بین‌المللی وجود دارد، ناشی از برنامه هسته‌ای ایران است که هیچ‌گاه پیشرفته‌تر از این نبوده است. آمریکا و انگلیس مصمم هستند که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند.

وی در این نشست خبری مشترک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامی مانند اعدام علیرضا اکبری توسط ایران چه تاثیری بر مذاکرات برای از سرگیری توافق هسته‌ای در وین که چند ماه است با وقفه مواجه شده است، چه تاثیری دارد، گفت: ایرانی ها باید چند ماه صبر کنند.» پیش از آن، فرصت بازگشت سریع به توافق را از دست دادند. گزینه ای وجود داشت که مورد تایید همه قرار گرفت، اتحادیه اروپا، آمریکا، حتی چین و روسیه. توافق[توافق هسته‌ای] چند ماهی است که عملاً در دستور کار قرار نگرفته است. ما روی آن متمرکز نیستیم. ما روی آنچه در ایران می گذرد و عملکرد ایران در تامین سلاح به روسیه برای استفاده علیه مردم بی گناه و کل شبکه تمرکز می کنیم. [زیرساخت] انرژی در اوکراین متمرکز است. البته تمرکز ما روی دیگر فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه است.


با این حال، بلینکن تاکید کرد: ما همچنان معتقدیم که موثرترین راه برای تحقق تعهد پرزیدنت بایدن مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، دیپلماسی است و نتایج و موفقیت دیپلماسی را در این موضوع دیده‌ایم که دلیل اصلی برجام بودیم. که برنامه هسته ای ایران را محدود می کند.


وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای در سال 2018، گفت: پاره کردن آن توافق و خروج از آن اشتباه بسیار بدی بود و اکنون با عواقب آن دست و پنجه نرم می کنیم.


وی در ادامه توضیحات خود در پاسخ به این سوال گفت: تعامل دیپلماسی از جمله با کسانی که مرتکب جنایت می شوند برای پیشبرد منافع ما ضروری است و هرگز به آن نه نخواهیم گفت.

جیمز کلورلی در پاسخ به این سوال که اظهارات خود مبنی بر مداخله در امور داخلی ایران را تکرار کرد و گفت: در جایی که بتوانیم با ایران صحبت می کنیم و امیدوارم به زودی به حرف های ما گوش کنند زیرا واقعا فکر نمی کنم کشوری تاریخ چند هزار ساله او می خواهد تجربه و دانش در سطح بین المللی به خشونت و زشتی شناخته شود، همانطور که اکنون است. آنها به میراث تاریخی خود خیانت می کنند. به مردم خودشان ظلم می کنند. پیام ساده من این است که آنها باید تغییر کنند نه به خاطر ما، نه به خاطر آنچه می‌گوییم یا انجام می‌دهیم، بلکه به این دلیل که مردم آن را می‌خواهند.

دیدگاهتان را بنویسید