وزیر خارجه آمریکا: چین قول داده است که به روسیه سلاح ارسال نکند

وزیر خارجه آمریکا: چین قول داده است که به روسیه سلاح ارسال نکند

پنل بین‌المللی: وزیر امور خارجه ایالات متحده که از پکن بازدید می‌کند، می‌گوید که چین قول داده است در جنگ روسیه علیه اوکراین به این کشور سلاح ارسال نکند.

آنتونی بلینکن پس از دیدار با شی جین پینگ، رهبر حزب کمونیست چین و رئیس جمهور چین، با وجود ابراز نگرانی از ارسال تسلیحات چین به روسیه، گفت: ما و سایر کشورها تضمین هایی از چین دریافت کرده ایم که این کشور روسیه را ارسال خواهد کرد. در روسیه.” با سلاح کمک نکنید.” سفر وزیر خارجه آمریکا به چین روز یکشنبه آغاز شد. او اولین دیپلمات ارشد آمریکایی است که در پنج سال گذشته به این کشور سفر می کند. این سفر در بحبوحه فهرستی طولانی از مناقشات بین دو اقتصاد بزرگ جهان انجام می شود که امید چندانی به دستیابی به موفقیت های چشمگیر در حل و فصل آنها ندارد. پس از دیدار وزرای خارجه آمریکا و چین در روز یکشنبه در پکن، وزارت امور خارجه آمریکا مذاکرات بین دو مقام را “صادقانه”، “مصمم” و “سازنده” توصیف کرد و از توافق برای دیدار مجدد در واشنگتن خبر داد.
پیشتر واشنگتن موضع پکن در قبال جنگ روسیه در اوکراین و ابتکار عملی که در این زمینه ارائه کرد غیرقابل قبول است و به چین در مورد امکان ارسال سلاح به روسیه هشدار داده بود.

در این زمینه، بلینکن گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سلاح از چین به روسیه ارسال شده است. با این حال، نگرانی آمریکا از شرکت های چینی است که ممکن است فناوری هایی را ارائه دهند که روسیه بتواند از آن برای پیشبرد جنگ خود در اوکراین استفاده کند. وزیر خارجه آمریکا گفت: از دولت چین خواسته ایم در این زمینه بسیار هوشیار باشد.

رئیس جمهور چین پس از دیدار با آنتونی بلینکن گفت: دو طرف پیشرفت هایی داشته اند و بر سر برخی موضوعات خاص به توافق رسیده اند. این بسیار خوب است.” اظهارات شی به روشنی نشان نداد که او چه پیشرفتی را در سر دارد، اگرچه او به آنتونی بلینکن گفت که چین “امیدوار است روابط بین دو کشور سالم و با ثبات باشد” و معتقد است که دو کشور “می توانند بر مشکلات مختلف غلبه کنند.” ‘.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت که دو کشور “تعهد و مسئولیتی” برای مدیریت روابط خود دارند و ایالات متحده “متعهد به انجام این کار” است. یکی از موضوعات مهم این نشست ها موضوع تایوان است، زیرا آمریکا نگران «تحرکات» ارتش چین در آب های نزدیک تایوان است. فقدان کانال های ارتباطی منظم در مورد مسائل نظامی بین چین و ایالات متحده نیز به نگرانی ها در این زمینه دامن می زند. در این مورد، رئیس جمهور چین به طعنه از آمریکا خواست که «حقوق و منافع مشروع چین را نقض نکند».

چن گانگ، وزیر امور خارجه چین نیز پیشتر گفته بود که «هیچ جایی برای سازش یا امتیاز» از سوی چین در این زمینه وجود ندارد. این در حالی است که به گفته تحلیلگران سیاسی، اظهارات رئیس جمهور چین و نحوه روابط دیپلماتیک در این زمینه نشانه تلاش برای بهبود روابط دو کشور است. وو جینبو، استاد و مدیر مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه فودان در شانگهای، گفت که پیام های چین “بسیار مثبت” است و این کشور امیدوار است که با ایالات متحده برای “ثبات و بهبود روابط” همکاری کند. بلینکن همچنین در گفتگوی سه ساعته خود با وزیر امور خارجه چین در روز دوشنبه بر اهمیت “کانال های باز ارتباط” با پکن تاکید کرد. روابط چین و ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تیره تر شده است و دولت جو بایدن علاوه بر حفظ تعرفه های سنگین و گسترده دولت ترامپ بر واردات کالاهای چینی، به دنبال ایجاد همکاری امنیتی و نظامی با متحدان این کشور بوده است. ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در اقیانوس آرام و توسعه هند.

آنتونی بلینکن قرار بود چهار ماه پیش به پکن برود، اما به دلیل جنجال هایی که در مورد پرواز بالن های چینی در آسمان ایالات متحده وجود داشت، آن را به تعویق انداخت. واشنگتن این بالون ها را “جاسوسی” خوانده است، اما چین می گوید که آنها برای اهداف تحقیقات آب و هوایی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید