آنچه باید و نباید در وعده سحری در ماه رمضان بخورید


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821804

خوردن صبحانه بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. این غذا برای افراد ضعیف نیز لازم است، زیرا گرسنگی زیاد باعث گرم شدن بدن می شود و معده را وادار به هضم مرطوب کننده های بدن و مخلوط های مفیدی می کند که مزاج بدن را به خشکی تغییر می دهد و عوارض و بیماری ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرتراک; با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، غذاهای پر فیبر باید به آرامی و آهسته در صبح مصرف شوند، زیرا غذاهای دیر هضم معمولاً به مدت هشت ساعت در دستگاه گوارش باقی می مانند، در حالی که غذاهای سریع هضم سه تا ساعت در معده باقی می مانند. چهار ساعت لایک کنید و فرد به زودی احساس گرسنگی می کند.

غذاهای دیر هضم عبارتند از حبوبات و غلات مانند جو، گندم، جو، لوبیا، عدس، آرد و برنج چاودار که کربوهیدرات نامیده می شوند.

برای جلوگیری از ضعف در طول روز، حتما در سحر نان سبوس دار بخورید، زیرا سبوس حاوی فیبر است که از یبوست و چاقی جلوگیری می کند و چون غلات کامل بیشتر از غلات تصفیه شده در دستگاه گوارش باقی می مانند و آب را جذب می کنند احساس سیری بیشتری می کند.

هرگز در وعده صبحانه از گوشت سرد مانند ماهی استفاده نکنید، زیرا مصرف این نوع غذا باعث ضعف زیادی در طول روز می شود.

لازم به ذکر است که خوردن ماست با هر نوع گوشت قرمز یا سفید ممنوع است، زیرا گوشت باعث فاسد شدن ماست و اختلال در روده ها می شود و همچنین کلسیم موجود در ماست از جذب آهن در گوشت جلوگیری می کند.

صبح ها از نوشیدنی هایی مانند نوشابه استفاده نکنید و بعد از غذا از مقدار کمی نمک طبیعی برای کمک به هضم و جذب غذا استفاده کنید.

نوشیدن زیاد چای در صبح به دلیل داروهای ادرار آور است، بدن آب را دفع می کند و همچنین املاح معدنی مورد نیاز بدن در طول روز.

از مصرف غذاهای پرچرب بخصوص صبحانه خودداری کنید زیرا باعث تشنگی و تشنگی زیاد در طول روز می شود، اگر در این رژیم غذایی چرب می خورید کمی سرکه را در آب مخلوط کرده و بنوشید تا به هضم بهتر غذا کمک کند.

یادداشت حجت الاسلام محمد شمسایی معاون بهداشت مرکز پیشرفت و توسعه سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید