آژانس انرژی اتمی از تحولات برنامه هسته ای ایران گزارش می دهد


ساعت: 19:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804899

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید از پیشرفت دیگری در برنامه هسته ای ایران خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اطلاع داده است که قصد دارد لوله‌های چرخشی و دم (قطعات میانی بین لوله‌های دوار) را در سانتریفیوژها در مکانی جدید در اصفهان تولید کند.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران قصد دارد به جای مجتمع تسای کرج، در این مجتمع جدید در اصفهان، قطعات سانتریفیوژ تولید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع کای کرج متوقف می‌شود و هنوز تولید این قطعات در مجتمع جدید اصفهان آغاز نشده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که دوربین های نظارتی را در مجتمع جدید نصب کرده است.

در اواخر دسامبر، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) برای نصب دوربین های جدید در مجتمع سانتریفیوژ تسا در کرج به توافق رسیدند. این دوربین‌ها جایگزین دوربین‌هایی شدند که در اوایل سال جاری (به دلیل آسیب‌دیدگی ناشی از خرابکاری هسته‌ای) از تاسیسات کرج خارج شده بودند.


قرارداد بین ایران و آژانس تعویض دوربین مجتمع Tjai

ایران در پاسخ به درخواست آژانس مبنی بر تعویض دوربین های آسیب دیده در عملیات خرابکارانه علیه مجتمع TESA در کرج، از ابتدا به صراحت اعلام کرده است که اجازه سرویس را نمی دهد و یا دوربین ها تعویض نمی شوند. با این حال، پس از تکمیل بخش اصلی بررسی امنیتی دوربین های آسیب دیده و همچنین پس از محکومیت خرابکاری در مجتمع تسا توسط آژانس و پذیرفتن بازرسی فنی دوربین ها توسط کارشناسان ایرانی قبل از نصب، ایران داوطلبانه اجازه تعویض دوربین های جدید را داد. دوربین ها با نمایندگی.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات ایران و اعضای گروه ۱+۴ برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در وین اتریش ادامه دارد.

ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. علیرغم تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.


کمپین فشار حداکثری آمریکا بر ایران پس از خروج از توافق هسته ای

دولت ترامپ از زمان خروج از برجام حداکثر فشار را بر ایران وارد کرده است و استدلال می‌کند که این کارزار ایران را مجبور می‌کند تا پای میز مذاکره بنشیند و توافق دیگری را امضا کند که ایالات متحده آن را توافقی بهتر می‌داند.

دولت ترامپ تلاش کرده است فروش نفت در ایران را به صفر برساند و به همه مشتریان نفت ایران هشدار داده است که خرید نفت از ایران را متوقف کنند. اگرچه فروش نفت در ایران در دوره حداکثر فشار کاهش یافت، اما هرگز به صفر نرسید.


دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا

از سوی دیگر، دولت آمریکا از دسترسی ایران به منابع مالی خود در بانک های خارجی جلوگیری کرد، در حالی که اپیدمی سلطنتی جهان را فرا گرفت و ایران به منابع ارزی خود برای تامین دارو و مایحتاج اولیه کشور نیاز داشت.


صبر استراتژیک ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این توافق عمل کرده است تا کشورهای اروپایی که قول داده‌اند عواقب خروج واشنگتن را جبران کنند، برای تحقق این وعده تلاش کنند.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرده است با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، چند مرحله از تعهدات خود در قبال برجام کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران مطابق با مفاد توافق هسته ای برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام پنج گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در تاریخ 6 ژانویه 2017 اعلام کرد که دیگر با هیچ گونه محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.


برخلاف ادعاها، دولت بایدن همچنان سیاست فشار حداکثری را دنبال می کند

دولت بایدن اعلام کرد که قصد دارد از طریق مذاکرات در وین راه را برای بازگشت آمریکا به برجام هموار کند، اما کاخ سفید از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن فشار حداکثری آمریکا در دوران ریاست جمهوری او خودداری کرد.

جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین که به تازگی آغاز شده است، لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران را به‌صورت قابل راستی‌آزمایی مهم‌ترین دستور کار هیئت ایرانی در این مذاکرات اعلام کرده است. . .

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود.

آمریکا همچنین شرایط بازگشت ایران به برجام را بدون حضور ایران در این مذاکرات با 1+5 مطرح کرد، اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ماندن در برجام یا لغو همه تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد.

شامگاه جمعه هشتم باخمن در حالی که هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم های آمریکا علیه ایران در پایتخت اتریش در حال برگزاری بود، اعلام شد که بر اساس توافق هیئت مذاکره کننده ایرانی و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، … بریتانیا)، روسیه) و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، این دور حدود یک هفته طول خواهد کشید و هیئت های مذاکره کننده روز شنبه (29 فوریه) برای رایزنی به پایتخت ها بازخواهند گشت.

در همین راستا یک منبع آگاه به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اهمیت موضوعات باقی مانده و نیاز به تصمیم گیری های سیاسی، هیئت ها برای رایزنی و رایزنی به پایتخت ها باز می گردند و پس از این وقفه یک هفته ای، مذاکرات جمع بندی می شود.

این منبع با اشاره به اینکه روند گفت‌وگوها عموما سازنده و آینده‌نگر بود، گفت: «اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، می‌توان سریع‌تر به توافق رسید».

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید