آیا آسیب های نخاعی و بیماری های عصبی از عوارض واکسن آسترازنکا است؟

ساعت: 10:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800559

مطابق با بیانیه آژانس دارویی اروپا سوال بپرسید.

آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرده است که التهاب نادر ستون فقرات به نام میلیت عرضی یکی از عوارض جانبی واکسن AstraZeneca 19 (AZN.L) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ واکسن Astrazenka در چندین کشور با تعدادی مشکلات، از جمله تاخیر در تولید و آزمایش توسط تنظیم کننده های دارو، و به دنبال آن گزارش های نادری از عوارض جانبی شدید مانند لخته شدن پلاکت خون، محدود شده یا متوقف شده است.

با این حال، کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا هشدار مشابهی را در مورد واکسن جانسون-آنجانسون (JNJ.N) صادر کرده است.

میلیت عرضی با التهاب یک یا هر دو طرف نخاع مشخص می شود و می تواند باعث ضعف در بازوها یا پاها، علائم حسی یا مشکلاتی در عملکرد مثانه یا روده شود.

پس از بررسی داده ها، کمیسیون به این نتیجه رسید که ارتباط بین دو واکسن و ارزن متقاطع یک احتمال منطقی است و افزود که مزایا و خطرات این دو واکسن بدون تغییر باقی مانده است.

سازمان نظارتی هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد چنین مواردی پس از تزریق واکسن ارائه نکرد، اما گفت که ارزن عرضی به عنوان یک واکنش نامطلوب با فرکانس ناشناخته به اطلاعات محصول واکسن اضافه شده است.

اختلالات عصبی جدی نیز با این دو واکسن گزارش شده است که منجر به توقف آزمایشات در مراحل اولیه توسعه دوزهای Astrazenka و Johnson-Indjanson شده است که هر دو بر اساس یک فناوری هستند.

تنظیم کننده نظارت دارویی اروپا، با استناد به به روز رسانی اطلاعات واکسن Astrazenka در مورد عارضه نادر کاهش تعداد پلاکت ها پس از اولین تزریق، گفت که چنین عوارض جانبی پس از دوز دوم کمتر دیده می شود.

از 1809 مورد ترومبوز با سندرم ترومبوسیتوپنیک گزارش شده پس از دریافت واکسن Astraznka، 1643 مورد بعد از دوز اول و 166 مورد بعد از دوز دوم بودند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید