با مهم ترین عوارض واکسن کراون برای کودکان آشنا شوید / بهترین زمان تزریق واکسن به کودک پس از دریافت Omicron


زمان: 09:03:00
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812346

دبیر شورای ریه کودکان ستاد کرونا:

دبیر شورای ریه کودکان در کمیته علمی تاج گفت: توصیه کلی این است که تاج را واکسینه کنید، خانواده ها را با گفتن عوارض نترسانید و از تزریق واکسن به کودکان خودداری کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تاج جدید هنوز در سرتاسر جهان در گردش است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما نکته قابل توجه در کشور ما در شیوع ایمیکرون، ابتلای گسترده کودکان به این ویروس است و این امر اهمیت واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری عروق کرونر قلب را دوچندان کرده است. در این میان وجود باورهای غلط در جامعه مانند کودکانی که پس از تزریق واکسن عروق کرونر دچار عوارض عروق کرونر یا عوارض شدید می شوند، خانواده ها را دچار نگرانی و گاه تردید در واکسیناسیون فرزندان خود می کند.

دکتر سید احمد طباطبایی از اعضای کمیته علمی ستاد تاج و تخت کشور در تشریح عوارض واکسن کرونا در کودکان گفت: واکسن کرونا مانند سایر واکسن ها بسته به نوع آن می تواند واکنش هایی را در بدن ایجاد کند. با واکسیناسیون کرونر، فرد در معرض عوامل ایمن سازی ویروس مانند پروتئین یا ویروس کشته شده آن قرار می گیرد. بدن کودکان و همچنین بزرگسالان ممکن است بسته به توانایی آنها در پاسخ به این عوامل واکنش متفاوتی نشان دهد. البته معمولا هیچ واکنشی وجود ندارد.

وی افزود: اما عوارضی که می توان برای این واکسن در نظر گرفت چه برای کودکان و چه بزرگسالان شامل دو دسته عوارض موضعی و سیستمیک یا عمومی است. عوارض موضعی ممکن است در محل تزریق رخ دهد که ممکن است شامل درد، تورم، قرمزی و خارش باشد. شایع ترین عوارض سیستمیک شامل کبودی، ضعف و تب است. این عوارض جانبی جای نگرانی نیست زیرا به سرعت از بین می روند. در عرض 48 ساعت


شیوع بیماری عروق کرونر قلب در کودکان پس از واکسیناسیون

این فوق تخصص ریه اطفال در پاسخ به این ادعا که احتمال ابتلای کودک به تاج پس از این واکسن وجود دارد، به همشهری آنلاین گفت: مطمئناً هیچ فردی پس از واکسن تاج را نمی گیرد زیرا ویروس موجود در واکسن آنقدر کامل نیست که فرد را مبتلا کند. واکسن واکسیناسیون کندی بیماری عروق کرونر قلب بلافاصله پس از دریافت واکسن ربطی به واکسن ندارد، اما دو دلیل وجود دارد.

او توضیح داد: «اول، گاهی اوقات ممکن است فرد بعد از واکسیناسیون دچار علائم معمولی عروق کرونر شود. در این صورت به احتمال زیاد فرد چند روز قبل از دریافت واکسن به ویروس کرونا مبتلا شده و اکنون مبتلا شده است.

طباطبایی ادامه داد: احتمال دیگر این است که حدود 2 هفته طول می کشد تا بدن پس از تزریق واکسن ایمنی ایجاد کند، یعنی بدن واکنش کاملی به آن نشان دهد. در این مدت، فرد ممکن است با پاتوژن تماس پیدا کند که به نوبه خود می تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب شود. یعنی فردی که کمتر از 2 هفته واکسن نزده است با فردی که اصلا واکسن نزده فرقی ندارد.

وی گفت: اگر فردی علائمی مانند سرفه مکرر، گلودرد، گوش درد، بدن درد یا اسهال و استفراغ داشته باشد، این علائم غیر از عوارض جانبی واکسن، سایر علائم بیماری کرون هستند.

با مهم ترین عوارض واکسن طوقه کودکان آشنا شوید بهترین زمان برای واکسیناسیون کودک پس از دریافت آمیکرون آیا عوارض واکسن برای کودک تهدید کننده زندگی است؟


عوارض جانبی نادر واکسن تاج

دبیر شورای ریه کودکان در کمیته علمی کرونا با اشاره به عوارض شایع نادر واکسن کرونا، گفت: واکسن کرونا تعدادی عوارض بسیار بسیار نادر دارد که در دنیا و در دنیا گزارش شده است. کشور ما.” بخش های مختلف قلب از جمله بافت قلب یا پریکارد یا عضله قلب را تحت تاثیر قرار می دهد. مورد دیگر واکنش آلرژیک بسیار شدید به واکسن یا آنافیلاکسی است. آنافیلاکسی به دلیل احتمال این شوک است که افراد می گویند اگر آنها را داشته باشند. حداقل 15 دقیقه بیماری زمینه ای نداشته باشند و در صورت داشتن بیماری های مهم مانند فشار خون بالا، دیابت، نارسایی کلیه، بیماری قلبی، بیماری مزمن تنفسی و … حداقل نیم ساعت پس از دریافت واکسن حضور داشته باشند. محل تزریق

وی ادامه داد: این امر به این صورت است که اگر فردی با واکنش های ناگهانی بدن مانند افت فشار خون، گرفتگی صدا، خفگی، گلودرد و برافروختگی مواجه شد، بلافاصله در محل درمان شود. در چنین موارد نادری، داروهای ضد آنافیلاکتیک، از جمله آدرنالین یا اپی نفرین، بلافاصله تزریق می شود و به بیمار توصیه می شود که چه زمانی علائم از بین برود و در صورت لزوم در بیمارستان بستری شود.


چه زمانی کودک واکسینه شده را به مرکز بهداشتی ببریم

یکی از اعضای کمیته علمی تاج ملی گفت: با این حال توصیه کلی این است که تاج را واکسینه کنید، خانواده ها را با بیان این عوارض نترسانند و از تزریق واکسن به فرزندان خودداری کنند. به عنوان مثال یکی از عوارض بسیار نادر واکسن کرونا لخته شدن خون است که ممکن است بعد از واکسن آسترازنکا ایجاد شود، اما در حال حاضر این واکسن به کودکان داده نمی شود.

طباطبایی در پاسخ به سوال همشهری آنلاین مبنی بر اینکه والدین در صورت بروز عوارض پس از واکسیناسیون فرزندان خود را به مراکز درمانی ببرند، گفت: معمولاً عوارض واکسن کرونا کوتاه مدت و با استفاده از ضد تب و ضد تب است. -داروهای التهابی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن حذف می شوند. بنابراین، اگر علائم بیش از 2 یا 3 روز ادامه داشت، باید به مرکز پزشکی مراجعه کنید.

وی یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که اگر فردی در اثر تزریق واکسن تاج دچار عارضه شد، باید آن عارضه را به مرکز تزریق واکسن اطلاع دهد. اهمیت این موضوع این است که کسانی که تصمیم به واکسینه شدن دارند می توانند قضاوت خوبی در مورد عوارض جانبی واکسن داشته باشند.


بهترین زمان برای تزریق واکسن تاج کودک پس از دریافت آمیکرون است

طباطبایی در پاسخ به این سوال که بعد از دریافت عروق کرونر چقدر طول می کشد تا یک کودک واکسینه شود، گفت: این واکسن فقط مختص عروق کرونر و کودکان نیست و تمام جنبه های عروق کرونر را شامل می شود. پیش از این، سازمان بهداشت جهانی و برخی از پیشرفته ترین مراکز پزشکی جهان معتقد بودند که یک فرد، چه کودک و چه بزرگسال، حداقل تا سه ماه پس از بیماری عروق کرونر قلب در برابر این بیماری مصون خواهد بود و واکسن بیماری عروق کرونر قلب می تواند به تعویق بیفتد. تا سه ماه

وی افزود: اما تحقیقاتی که در حال حاضر در حال انجام است و شواهد جمع آوری شده نشان می دهد که فرد می تواند زودتر از این زمان دوباره به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا شود، بنابراین نهادهای مذکور آن را از 3 ماه به یک ماه کاهش داده اند و می گویند پس از یک واکسن کرونری را می توان ماه ها پس از بهبودی عروق کرونر تزریق کرد.

انتهای پیام/

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید