آیا «آقای همیشه رئیس جمهور» از ریاست شورا صرف نظر می کند؟

آیا «آقای همیشه رئیس جمهور» از ریاست شورا صرف نظر می کند؟

روز جدید وی در گزارشی به بررسی انتخاب رئیس شورای شهر تهران و احتمال جایگزینی رئیس این شورا می پردازد.

اگرچه اکثر اعضای شورای شهر ششم می گویند مهدی چمران برای دومین سال ریاست شورای شهر ششم را برعهده می گیرد، اما نگاهی به معمای سیاسی این شورا در یک سال گذشته نشان می دهد که شاید این امر سنتی باشد. بازی انتخاب آقای به خوردن چمران به عنوان یک سیاستمدار 81 ساله در دوره دوم، سوم و سه سال چهارم شورای اسلامی شهر تهران ریاست این نهاد شهری را برعهده داشته و اکنون به این سمت تکیه کرده است. رئیس شورای شهر 6- شما تهران. او در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران تنها با چند صد رای پشت سر آخرین نفر یعنی لیست اصلاح طلبان قرار گرفت و به عضویت علی البدل درآمد، موضوعی که هرگز اجازه نداد محسن هاشمی شهردار تهران شود. چون اصلاح طلبان می دانستند که اگر هاشمی به بهش برود، چمران وارد حلقه اعضای شورا می شود و ممکن است این سیاستمدار اصولگرا حتی ریاست این شورا اصلاح طلب را بر عهده بگیرد. اما در 23 مرداد 1400 با حداکثر آرای اعضای شورای شهر تهران در دور ششم برای دوازدهمین بار سکاندار شورای شهر پایتخت شد. اما با نگاهی به تصدی یکساله وی در شورای ششم، تردید وجود دارد که در صورت انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس شورا، بتواند از پس وظایف سنگینی که بر دوش او گذاشته می شود، برآید. و همچنین انتقادات شهرنشینانی که معتقدند عملکرد یک ساله شهرداری منفعل و ضعیف بوده و با نگاه به پشت سر خود می تواند خلاءها و ناکارآمدی مدیریت یک سال گذشته را در سال دوم خود جبران کند. رئیس شورای شهرداری کلانشهر؟ او که در سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشت و چندین بار به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شد، حالا رقبای مهمی را پشت سر خود برای تصدی کرسی ریاست شورای شهرداری می بیند.

یک سال پیش چالش های او در این سمت کم نبود، اولین چالش چمران زمانی بود که در اولین روز کاری و جلسه انتخابات هیات اجرایی، گفتگوی وی با یکی از اعضای شورای شهر درباره انتخاب شهردار همراه شد. توسط بسیاری از نظرات

چمران در این جلسه با وجود اینکه نمی دانست میکروفونش روشن است، به انتقاد نرگس سلیمانی مبنی بر اینکه می خواهد رای شفاف و علنی برگزار شود تا حاشیه کمتر شود، چمران پاسخ داد: من یکی از آن ها را داشتم. بدترین شب هایی که دیشب داشتم، حتی بدتر از جنگ بود. من خیلی ناراحت شدم که بعد از اینکه خیلی به ما اطلاع دادند اسامی من به این شکل منتشر شد.» سلیمانی در پاسخ به اظهارات چمران ادامه داد: «بهتر است رای گیری شفاف و روز یکشنبه برگزار شود.» چمران در پاسخ گفت: عده‌ای فشار می‌آورند.» در این گفت‌وگو اگرچه نام فرد خاصی ذکر نشده است، اما به گفته اکثریت رسانه‌ها و کارشناسان، این فرد کسی جز «زاکانی» شهردار فعلی تهران نبوده است. به سادگی در بازار شایعات در آن سال ها.

چالش بیماری

اما چندین بار مریض شد، در هفته اول شهریور 1400 ناگهان به دلیل بیماری، جای خود را به پرویز سروری واگذار کرد. «بیماری» که اعضای شورا آن را «کسالت» نامیدند. سپس اعلام شد که وی دارای علائم سرماخوردگی است اما با اعلام نتیجه آزمایش کرونا که منفی است، به زودی روی صحنه می رود. کسالتی که در نهایت چمران را یک هفته خانه نشین کرد تا اینکه اواسط شهریور دوباره ریاست شورا را برعهده گرفت. اما وصیت نامه چمران به پایان نرسید زیرا چند ماه بعد غیبت او در بهمن ماه سال گذشته دو بار شایعاتی را در مورد وضعیت سلامتی او ایجاد کرد. زمزمه هایی که معلوم شد چندان هم بی اهمیت نبودند! باز هم چند روز مانده به پایان سال 1400 و آغاز نوروز 1401، کرونا دوباره او را روانه بیمارستان کرد. در آن روز محمودرضا کبیری یگانه، مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بستری شدن رئیس شورای شهر در بیمارستان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دیروز – 7 اسفند – مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران. شورای اسلامی شهر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد. پزشکان وضعیت عمومی وی را ارزیابی کرده و پس از درمان ترخیص وی را گزارش کردند. آن روزها خیلی ها بر این باور بودند که چمران به دلیل سن و سالش ممکن است تا مدت ها نتواند در مجلس شورا شرکت کند. این ادعا چندان هم دور از ذهن نبود، فقط بیماری این عضو 81 ساله شورا باعث شد تا اواسط اردیبهشت از شورا خارج شود. غیبت طولانی مدت چمران در این مدت حتی شایعاتی مبنی بر کناره گیری وی از ریاست شورا به دلیل بیماری ایجاد کرد. اگرچه این شایعات از سوی اعضای شورا تکذیب شد، اما باز هم گروهی مدعی صحت این شایعه شدند اما عده ای چمران را از تصمیم وی برای استعفا منصرف کردند.

سروری رئیس جمهور می شود یا چمران می ماند؟

در این شرایط اما اصرار اعضای شورای شهرداری برای انتخاب مجدد چمران به عنوان رئیس سال دوم شورای ششم قابل توجه است. اصراری که این نظریه را در ذهن تقویت می کند که حضور پربار چمران در شورا مهم نیست، بلکه نام او به عنوان پرچمدار یک طیف «سیاسی» خاص و استفاده از او برای شورا و جریان فکری مهم است! همان حرکتی که پرویز سروری نایب رئیس شورا را با قرار دادن چمران در کرسی شورای عالی استان ها آماده جانشینی وی کرد و حتی اظهارنظرهای عجیب سروری این شبهه را ایجاد می کند که او پرچمدار این امر باشد. گرایش فکری و سیاسی در شورای شهر. اما بعید نیست امروز (یکشنبه) ورق باز شود و سروری یکی از نامزدهای انتخابات ریاست شورا باشد.

مرد همیشه رئیس است

مهدی چمران در تمام این سال ها تلاش کرد تا نماینده حاکمیت در حکومت شهر باشد و در شورای سوم در انتقال قدرت از شهرک نشینان به کلیباف در حکومت شهر نقش آفرینی کرد، در شورای چهارم همزیستی مسالمت آمیز داشت. کلیباف و پس از یک سال از ریاست شورا سلب شد و شورا موفق شد دوباره رئیس شورای شهر شود. اما چمران شورای ششم ضعیف ترین نسخه چمران در این سال هاست، شاید بیماری های دیگر او را قطع کنند. او حتی نتوانست در بسته شدن لیست با انتخاب های برنده نقشی ایفا کند. از آنجایی که وی در انتخاب شهردار نقشی نداشت، کاندیدای نزدیک به وی رای نیاورد و صحنه را به علیرضا زاکانی واگذار کرد.

اما علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا مهدی چمران برای دومین سال ریاست شورای شهر را اعلام کرده است؟ گفت: هنوز صحبتی نشده است. این توقع همه اعضای شورا این است که آقای چمران برای سال دوم سختی کار را بپذیرد و به عنوان سند شورا و به عنوان فردی که نظرات مختلف را در شورا جمع می کند، رئیس شورا شود.

دیدگاهتان را بنویسید