آیا بنزین گران می شود؟ | روز جدید

ویدئویی از ایستادن یک کارمند مقابل لوگوی باشگاه خبرنگاران جوان و اعلام توقف بلیت رایگان در پمپ بنزین ها در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. مشخص نیست این ویدیو کی و کجا گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران مدعی است این فیلم مربوط به مدت ها قبل و از زمان اجرای طرح کد پمپ بنزین در برخی مناطق جنوب شرق کشور است. ما مشکل را بررسی کردیم تا بیشتر بدانیم که آیا واقعاً تغییری در شرایط وجود داشته است یا خیر.

همایون صالحی، رئیس اتحادیه سراسری جایگاه داران، شایعه لغو کارت رایگان پمپ بنزین ها را تکذیب می کند و می گوید شایعاتی مبنی بر ارتباط این فیلم با استاندار یکی از شهرستان های سیستان و بلوچستان و در راستای آن وجود دارد. طرح حذف کارت بنزین در پمپ بنزین ها در برخی شهرهای مرزی.

صالحی با بیان اینکه چندی پیش در برخی شهرهای مرزی کارت سوخت رایگان از دسترس جایگاه داران خارج شد، اعلام کرد: خود جایگاه داران با کارت سوخت سهمیه ای شخصی که شامل 250 لیتر بنزین رایگان است، سوخت گیری می کنند اما تاکنون هیچ بخشنامه ای مبنی بر اخذ کارت سوخت رایگان از جایگاه ها ابلاغ نشده است.

صالحی دلیل اجرای طرح ممنوعیت استفاده از کارت بنزین رایگان در پاسگاه های مرزی را با دستور شورای تامین مرزبانی برای جلوگیری از برخی تخلفات از جمله قاچاق سوخت عنوان کرد.

رئیس اتحادیه جایگاه داران کشور با توجه به شنیده ها مبنی بر اجرای طرح جمع آوری کارت سوخت جایگاه داران شیراز از رئیس اتحادیه جایگاه داران استان فارس پرسیده است. .

وی تاکید کرد: سوخت‌گیری در پاسگاه‌های مرزی مانند گذشته است و به هیچ نقطه‌ای در کشور، هیچ مرکز و انجمن جایگاه‌داران ابلاغ نشده است، مگر در برخی از شهرستان‌های مرزی که مدتی است بلیت رایگان دریافت می‌کنند.

علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره جمع‌آوری بلیت رایگان پمپ بنزین‌ها از حدود یک هفته پیش، در روز سیزدهم خرداد، گفت: تصمیمی درباره قیمت بنزین و اخبار منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه گرفته نشده است. تکذیب می شوند. وی گفت: تغییری در نحوه توزیع بنزین در پمپ بنزین ها ایجاد نخواهد شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی خبر افزایش قیمت بنزین و لغو کارت سوخت رایگان از پمپ بنزین ها را دروغ خواند. ایرنا به نقل از ابراهیم رئیسی در جریان اجرای طرح حذف ارز 4200 تومانی گفت: رئیس جمهور قول داده بنزین گران نشود. اما مردم با توجه به تجربه تلخ آبان 98 نگران افزایش قیمت بنزین نیستند، تغییرات در توزیع بنزین نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

از یک سو کارت سوخت کارکنان جایگاه های مرزی حذف شده و مردم حق استفاده از سهمیه رایگان در جایگاه ها را ندارند. از سوی دیگر در برخی مناطق آزاد از جمله کیش و کشم طرح سهمیه بندی بنزین بر اساس شماره ملی راه اندازی شده است. بر اساس این طرح سهمیه بنزین به جای خودرو به فرد تعلق می گیرد. با فراگیر شدن طرح سهمیه بندی بنزین بر اساس شماره ملی، احتمال برچیده شدن سامانه کارت سوخت وجود دارد.

لغو کارت سوخت و از بین رفتن سهمیه بنزین رایگان شاید سرآغازی برای افزایش جدید قیمت بنزین باشد. ظاهراً دولتی که تجربه تلخ آبان ماه 88 را پشت سر گذاشت، این بار قصد ندارد به آب بزند. چندی پیش و در همان زمان برخی از فعالان شبکه های اجتماعی که در سال ۹۸ نیز مسئولیت تولید محتوا برای توجیه طرح افزایش قیمت بنزین را بر عهده داشتند، مجددا وارد عمل شدند. برخی از فعالان رسانه ای که پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به 5000 تن را در سال 98 مطرح کرده بودند، این بار به کسانی که به ترکیه سفر می کنند و 50 تن بنزین می خرند اما نسبت به گرانی بنزین در ایران معترض هستند، حمله کردند.

در کنار این فعالان رسانه ای جلسه ای عجیب در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مصطفی نهایی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با علی اکبر رفیع پور دیدار و عکسی از این نشست را در توییتر منتشر کرد. وی دلیل این دیدار را همکاری کمیسیون انرژی با رائفی پور در حوزه «دیپلماسی انرژی» عنوان کرد. از آنجایی که رائفی پور مطلقاً تجربه ای در حوزه انرژی ندارد، به نظر می رسد هدف از دیپلماسی انرژی کمک به دولت رائفی پور برای توجیه حمایت های خود در حوزه راهکارهای مهم انرژی در کشور است.

رائفی پور یکی از حامیان افزایش قیمت بنزین در سال 98 بود که در سلسله سخنرانی های خود با عنوان “صبح مبدأ” گفت: 1000 تن بنزینی که دولت به مردم ایران می دهد، بی سود و بی فایده است.

دیدگاهتان را بنویسید