آیا ترفند جدید خودرو/واردات خودرو آزاد می شود؟

آیا ترفند جدید دلالان خودرو / واردات خودرو آزاد می شود؟

روز جدید : در حالی که خرده فروشان از توقف فروش خودرو خبر می دهند، برخی فعالان بازار فضای مجازی ترفند جدیدی را برای جلوگیری از کاهش قیمت ها در دستور کار قرار دادند.

بازار خودرو متاثر از دو اتفاق مهم است، از یک سو رکود شدید بازار این انتظار را در بین خریداران و فعالان ایجاد کرده است که قیمت خودرو کاهش یابد. از سوی دیگر مذاکرات در وین با یک سیگنال مثبت، احتمال کاهش قیمت ها را حتی از سوی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران افزایش داد.

قیمت خودروها در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته و گزارش ها حاکی از آن است که پراید حتی قیمت باورنکردنی 191 میلیون تنی را در کارنامه خود ثبت کرده است. با این حال، گزارش ها نشان می دهد که فروش زیادی با این قیمت ها انجام نمی شود.

هنگام تماس با تبلیغ‌کنندگان برای اطلاع از قیمت‌ها، متوجه شدند که بخش قابل توجهی از آنها حاضر به تخفیف در خرید قطعی هستند، اما حفظ قیمت بالا انجام می‌شود تا اگر کاهش قیمت به دلیل توافق وین باشد، قیمت خودرو کاهش زیادی خواهد داشت. یک تبلیغ کننده در بازار که در تبلیغات هفته گذشته قیمت بالاتری را برای خودروی خود انتخاب کرد در پاسخ به این سوال که دلیل این افزایش قیمت چیست؟ گفت: تخفیف گذاشته ایم.

از سوی دیگر، خریداران خودرو انتظار دارند که قیمت ها هر چند اندک کاهش یابد تا شرایط برای خرید فراهم شود.

صنعت خودرو این روزها با بحران بسیار جدی و عمیقی مواجه است. انتقاد از کیفیت خودروهای ایرانی در کنار گرانی و افت شدید قدرت خرید، صنعت غذایی ایران را با نگاه انتقادی افکار عمومی مواجه کرده است.

بعد از توافق وین چه اتفاقی می افتد؟

سیگنال ها از وین حاکی از آن است که به زودی توافقی حاصل خواهد شد. برخی گزارش ها حاکی از دستیابی به پیش نویس توافق است. میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در توییتی اعلام کرد که مذاکرات بین هیات های ایرانی و اروپایی به نقطه اوج رسیده و پیش نویس توافق وین به زودی تهیه خواهد شد. همه اینها نشان می دهد که می توان در وین به توافق رسید. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز معتقد است در این صورت قیمت ها کاهش می یابد. این در حالی است که معامله گران بازار با اشاره به اضافه شدن مالیات جدید بر خریداران خودرو از کارخانه های خودروسازی از یک سو و بلاتکلیفی در مورد امکان واردات یا عدم واردات خودروهای خارجی از سوی دیگر، می گویند آینده واردات خودرو اینچنین نیست. بسیار واضح است و ممکن است قیمت ها کاهش یابد کمتر از انتظارات شکل گرفته در جامعه باشد.

اگرچه برخی از نمایندگان پارلمان اروپا بارها به امنیت واردات خودرو اشاره کرده‌اند، اما تکلیف طرح واردات خودرو مشخص نیست و این سومین بار است که این طرح در کمیته مشترک تصویب می‌شود یا در صورت لزوم توسط هیئت امناء یا شورا برگردانده می‌شود. این طرح به صورت مقتضی برای بررسی به شورا ارسال شده است و مشخص نیست که آیا واردات خودرو این بار معاف می شود یا خیر. بنابراین امکان واردات آزاد خودرو را بسیار کم می دانند.

از سوی دیگر، برخی برآوردها نشان می دهد که بیش از هشتاد درصد افرادی که خودروی صفر خریداری کرده اند، این کار را برای سرمایه گذاری انجام داده اند تا مصرف شخصی. آن دسته از افرادی که به قصد سرمایه گذاری خودرو خریداری کرده اند، از عرضه خودرو با قیمت بسیار پایین امتناع می ورزند و خودروهای خود را در پارکینگ نگه می دارند.

فعالان بازار خودرو بر این باورند که تنها در صورتی می توان قیمت خودرو را کاهش داد که تورم اصلی مهار شود و در نتیجه قیمت خودرو به مرور زمان با تورم کمتری تعدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید