آیا جریمه طرح راه گران شده است؟

آیا جریمه طرح راه گران شده است؟

عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر عدم وجود بازدارندگی و محدودیت از جرم در حوزه کاهش آلودگی هوای تهران، از بازنگری در سیاست‌های پیرامون این دو موضوع خبر داد.

ناصر امانی با اشاره به تاثیر تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بر کاهش آلاینده ها، تصریح کرد: اگرچه برخی تصمیمات این کمیته ممکن است تاثیر موقتی بر حجم آلاینده ها در شهر داشته باشد، اما متاسفانه شاخصی برای سنجش آن وجود ندارد؛ اما متاسفانه در این زمینه شاخصی برای سنجش میزان آلاینده ها وجود ندارد. شاخصی که بر اساس آن می توان فهمید که مثلاً تردد خودروهای زوج و فرد یا تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی چقدر در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد.

این عضو شورای شهر تهران به اجرای برخی سیاست ها و محدودیت ها در شهر تهران در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت هایی مانند توقف موقت برخی کارخانجات و ممنوعیت تردد خودروهای شخصی، متاسفانه تاکنون نداشته ایم. کاهش آلودگی هوا را شاهد بودیم.

امانی افزود: منابع اصلی آلایندگی خودروهای در حال حرکت هستند که حدود 80 درصد آلاینده ها را به وجود می آورند، بنابراین تا زمانی که این خودروها به راحتی در سطح شهر تردد کنند، مشکلات پابرجاست، ضمن اینکه میزان جریمه ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در شهر خواهد بود. شهر آنقدر کوچک است که قدرت بازدارندگی لازم را ندارد.

قیمت قانون شکنی کم است

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حالی که این جریمه 20 هزار تومان است، تردد شهروندان با خودروی شخصی با وجود محدودیت ها به صرفه است. علاوه بر این، بسیاری از خودروها و موتورسیکلت ها با پوشاندن شماره ثبت خود در ابتدای ورود به مناطق ممنوعه قوانین را دور می زنند.

امانی با بیان اینکه تعدد جرائم، عوارض و حتی خرید طرح ترافیک روزانه نمی تواند برای محدودیت های ترافیکی شهر موثر باشد، گفت: در حالی که تاکسی های اینترنتی برای یک مسیر متوسط ​​در شهر حداقل 70 تا 80 هزار تومان دریافت می کنند، برای شهروندان اجتنابی و نادیده گرفتن قانون سودآور است بنابراین باید هزینه های قانون شکنی را تا حد امکان افزایش دهیم تا سیاست ها و محدودیت های اضطراری موثرتر باشد.

دو راه برای کاهش آلودگی هوا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در عین حال راه حل میان مدت و بلندمدت کاهش آلودگی هوای پایتخت را توسعه حمل و نقل عمومی می داند و تاکید می کند: تا زمانی که حمل و نقل عمومی ارزان نشود، تمیز و به وفور در دسترس مردم و استفاده از وسایل نقلیه اگر کسی به شدت کاهش ندهد، شاهد آلودگی هوای تهران خواهیم بود.

امانی ادامه داد: با اقدامات فعلی می توانیم در نهایت 20 درصد آلاینده ها را کاهش دهیم و مشکلات همچنان پابرجاست. علاوه بر این تردد خودروهای قدیمی در سطح شهر که آلایندگی آنها چند برابر خودروهای دیگر است، عدم اجرای سیاست اسقاط خودروهای قدیمی باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر شماره گذاری خودروهای جدید حداقل یک خودرو باید از رده خارج و اسقاط می شد، گفت: متاسفانه این سیاست روی کاغذ ماند و نتوانست کمکی به کاهش آلاینده ها در شهر کند. بنابراین وقتی پلیس می گوید تهران 8 برابر جاده ها ماشین دارد، آلودگی هوا طبیعی است.
آیا جریمه ها افزایش می یابد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که شورای شهر چه زمانی برای افزایش محدودیت های ترافیکی در شهر تهران اقدام می کند، گفت: این برنامه ریزی ضروری است. اما البته از آنجایی که نمی توانیم در نیمه سال این عوارض و جرایم را افزایش دهیم، شورای شهر مجبور است برای سال آینده تصمیمی اساسی در این زمینه بگیرد و قیمت تردد غیرمجاز در مراکز کنترل ترافیک را افزایش دهد. همچنین تردد خودروهای شخصی در روزهای ممنوعه.

امانی به راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در سطح ملی نه تنها در سطح شهرستان، راهکاری ضروری و جدی برای کاهش انباشت آلاینده ها در شهر است. طبق قانون، شهرداری نسبت به برخی وزارتخانه ها و سازمان ها در این زمینه وظایف محدودتری دارد. اگرچه بسیاری از آنها تعهدات سنگین تری برای کاهش آلودگی هوا دارند و خودشان اذعان دارند که به دلایلی در چند سال اخیر به تعهدات خود عمل نکرده اند، اما باید در سطح کشور برای کاهش آلودگی هوای تهران اقدام کنند.

مهمانان مزاحم در آسمان شهر

وی افزود: هوای تهران هم اکنون در شهرها و استان های اطراف تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارد. به عنوان مثال بر اساس برخی گزارش ها، بخشی از آلاینده های قزوین و کرج به تدریج وارد تهران می شود و این انباشت آلاینده ها در پایتخت چیزی نیست که شهرداری و شهر تهران به تنهایی در مورد آن تصمیم گیری کنند. بنابراین تصمیمات ملی می تواند در این زمینه به تهران کمک کند. در عین حال، محدودیت های سخت تری برای حداکثر کارایی مورد نیاز است.

امانی بیان کرد: جرائم مربوط به تردد خودروهای شخصی باید در اختیار شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گیرد تا بتوانیم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد و هیچ گونه پرداخت نقدی در این زمینه به شهرداری انجام نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید