آیا جنگ علنی ایران و اسرائیل قریب الوقوع است؟

آیا جنگ علنی ایران و اسرائیل قریب الوقوع است؟

به نظر می رسد اظهارات اخیر وزیر دفاع اسرائیل به تداوم فرسایش بازدارندگی و نفوذ تل آویو در همه جبهه ها اشاره می کند که با حوادث اخیر تسریع زیادی یافته است. از زمان روی کار آمدن دولت کنونی از چهار ماه پیش، متحدان جدید اسرائیل در منطقه یا از آن فاصله گرفته اند، تزلزل کرده اند یا به ایران روی آورده اند.

بن کاسپیت در رسانه آمریکایی المانیتور نوشت: یک مرد اسرائیلی روز سه شنبه در شمال کرانه باختری در حالی که تل آویو در حال برگزاری مراسم یادبود سربازان کشته شده بود هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

به گزارش سرویس بین الملل «ایزبور»؛ این حادثه در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در کرانه باختری در هفته‌های اخیر رخ می‌دهد، از جمله حمله مرگبار در دره رود اردن در 7 آوریل که در آن سه نفر به ضرب گلوله کشته شدند. شامگاه یکشنبه، نیروهای اسرائیلی 16 فلسطینی را مظنون به انجام عملیات خصمانه علیه اسرائیلی ها در سراسر کرانه باختری دستگیر کردند.

اسرائیل نه تنها با تنش در کرانه باختری مواجه است، بلکه با تهدیدات همزمان و شاید حتی هماهنگ در دیگر جبهه های خود نیز مواجه است.

پنجاه سال پیش، در 21 مه 1973، موشه دایان، وزیر دفاع وقت، به فرماندهان نیروهای دفاعی اسرائیل گفت که معتقد است احتمال جنگ چند جبهه ای با مصر و سوریه در حال افزایش است. سایر کشورها از جمله لیبی و عراق نیز به این مبارزه خواهند پیوست.

ارزیابی او کمتر از پنج ماه بعد محقق شد. در 6 اکتبر، در حالی که یهودیان اسرائیل یوم کیپور، مقدس ترین روز در تقویم خود را جشن می گرفتند، مصر و سوریه یک حمله غافلگیرانه هماهنگ را آغاز کردند. ارتش اسرائیل برای جنگ آماده بود، اما ذخایری را بسیج نکرده بود، زیرا معتقد بود که نیروهای منظم می‌توانند پیشروی را تا زمان استقرار نیروهای ذخیره متوقف کنند. این اشتباه تا به امروز بزرگترین شکست امنیتی در تاریخ دولت اسرائیل محسوب می شود.

پنجشنبه گذشته، یوآو گالانت، وزیر دفاع، در گفت و گو با خبرنگاران ارزیابی مشابهی را انجام داد. گالانت گفت که ارتش اسرائیل باید برای یک جنگ چند جبهه ای با تهدید امنیتی واقعی در همه جبهه ها به طور همزمان آماده شود. “ما در پایان دوران درگیری محدود هستیم… امروز پدیده قابل توجهی از همگرایی عرصه ها وجود دارد.”

اشاره وزیر دفاع به ارتش اسرائیل بود که این روزها بیشتر در همین عرصه عمل می کند، چه علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و چه شبه نظامیان غزه و کرانه باختری.

اظهارات گالانت توجه کمی را به خود جلب کرد، شاید به این دلیل که اسرائیلی‌ها بیشتر نگران درگیری داخلی بی‌سابقه بین نیروهای طرفدار دموکراسی و دولت افراطی ملی‌گرا و افراطی ارتدوکس و پیامدهای آن بر اقتصاد، قوه قضاییه و بافت اجتماعی هستند.

حملات مداوم از داخل نیز تهدیدی جدی تری نسبت به تهدیدات خارجی در نظر گرفته می شود. شامگاه دوشنبه یک فلسطینی ساکن بیت المقدس با یک خودرو به عابران پیاده برخورد کرد و هشت نفر را در مرکز شهر مجروح کرد.

گالانت دلیل نگرانی خود را مشخص نکرد، اما هیچ رازی وجود ندارد. به نظر می رسد که او به تداوم فرسایش بازدارندگی و نفوذ اسرائیل در همه جبهه ها اشاره می کند که با حوادث اخیر بسیار تسریع شده است. از زمان روی کار آمدن دولت کنونی چهار ماه پیش، متحدان جدید اسرائیل در منطقه شروع به فاصله گرفتن از آن، تزلزل یا روی آوردن به ایران کرده اند.

یک منبع ارشد نظامی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: هنوز خطر آشکار جنگ در بسیاری از جبهه ها وجود ندارد. وی مدعی شد: هنوز همه همسایگان می دانند که قدرت ارتش اسرائیل از مجموع قدرت آنها بیشتر است.

پس هشدار گالانت در مورد چیست؟ این منبع گفت: آنها کمتر از شرکت در چنین جنگی می ترسند. [آنچه آن‌ها را نگران می‌کند] فاصله قابل توجه بین اسرائیل و ایالات متحده؛ نگرش های بین المللی نسبت به اسرائیل، نفرت از نتانیاهو در میان متحدان واقعی اسرائیل، و ناآرامی های داخلی و نشانه هایی از شورش در میان رده های نظامی».

خطر کمی وجود دارد که ایران، حزب الله، سوریه و شاید حماس و جهاد اسلامی حملات 50 سال پیش در سوریه و مصر را تکرار کنند. اسرائیل امروز نه توسط تانک هایی که در سال 1973 از بلندی های جولان عبور کردند و تقریباً به دریای جلیل رسیدند، و نه توسط نیروهای مصری که از کانال سوئز عبور کردند تا یک سر پل را به داخل خاک تحت کنترل اسرائیل ایجاد کنند، تهدید نمی شود. تهدید اصلی زرادخانه وسیع صدها هزار موشک و موشک است که در اختیار حزب الله، ایران، حماس و جهاد اسلامی و شبه نظامیان وفادار به ایران در سوریه و عراق است. البته همه آنها فقط یک هدف دارند: اسرائیل.

آماده‌سازی این موشک‌ها برای پرتاب جنگی آشکار بین اسرائیل و ایران ایجاد می‌کند که می‌تواند به مناطق دیگر سرایت کند. یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: اگر این اتفاق بیفتد، ارتش اسرائیل در روزهای اول از تمام نیروهای خود استفاده خواهد کرد.

یک منبع نظامی اسرائیلی در بلندی‌های جولان دو هفته پیش به المانیتور گفت که اسرائیل «انگیزه زیادی» از طرف مقابل یا تمایل خاصی برای مقابله با اسرائیل نمی‌بیند.

او این اظهارات را پس از حملات موشکی غافلگیرانه از لبنان و سوریه به اسرائیل بیان کرد.

این منبع افزود: این حملات ابتکار شخصی سازمان های طرفدار فلسطین بوده که استقلال خود را تا حدی حفظ می کنند. البته افسران ارتش سوریه هزینه آن را پرداخت کردند، ما شاهد کاهش بازدارندگی در برابر دولت سوریه نیستیم.

هیچ یک از این ادعاها اطمینان بخش نیستند. شعله ور شدن درگیری در چند جبهه می تواند ناشی از محاسبات اشتباه و تشدید درگیری با تضعیف عوامل بازدارنده باشد. یک منبع امنیتی ارشد اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، به المانیتور گفت: موج حملاتی که اسرائیل دو سال است با تهدیدهای خارجی و ناآرامی های داخلی روبرو بوده است، یک تهدید واقعی است. دقیقاً همان موقعیتی که 50 سال پیش در آن بودیم.»

دیدگاهتان را بنویسید