امکان تغییر نحوه تعیین حداقل دستمزد. آیا “حقوق منطقه ای” قریب الوقوع است؟

امکان تغییر نحوه تعیین حداقل دستمزد.  آیا

روز جدید توفیکی از اعضای شورای عالی کار با اشاره به اینکه در سال 1401 امکان تعیین دستمزد به صورت منطقه ای وجود داشت، افزود: اگر دولت و وزارت کار بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری و در اختیار عالی کار قرار دهند. شورا «سبد معیشتی هر منطقه را می‌توان به صورت جداگانه محاسبه کرد و بر اساس آن حقوق به‌صورت منطقه‌ای یا بر اساس درجات مختلف تعیین می‌شود.

فعالان کارگری معتقدند دستمزدهای منطقه ای یا صنفی در کشورهای توسعه یافته تعیین می شود که مشکلی با پرداخت حداقل دستمزد ندارند. از سوی دیگر، منطقه ای شدن دستمزدها نیازمند الزامات و پیش نیازهایی از جمله اصلاحات بانکی و قانونی است.

هر سال در مورد تعیین حقوق صحبت از «حقوق منطقه ای» می شود، اما این طرح همچنان کند است. مخالفان این طرح می گویند دستمزدهای منطقه ای مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ را افزایش می دهد، در حالی که حامیان این طرح می گویند اگر دستمزد منطقه ای کمتر از دستمزد کشوری نباشد و فرصت های شغلی و سایر زیرساخت های اقتصادی در شهرهای کوچکتر فراهم شود، این طرح موفق خواهد بود.

داستان تعیین دستمزد بر اساس موقعیت جغرافیایی محل سکونت آغاز می شود، زیرا هر چه شهرها بزرگتر باشند، هزینه زندگی در آن مکان ها نیز افزایش می یابد. یکی از معیارهای تعیین افزایش دستمزد، هزینه حمایت خانوار است. برخی معتقد بودند که قیمت سبد حمایتی خانوار در نقاط مختلف کشور یکسان نیست و دستمزد کارگران باید به صورت منطقه ای تعیین شود.

فرامرز توفیکی، رئیس کمیته حقوق و دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران در شورای عالی کار به فرارو گفت: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به دنبال تعیین حداقل دستمزد، جغرافیایی یا مشاغل مختلف هستند. و طبقات، میزان دستمزد تعیین شده بر این اساس قطعاً بالاتر از حداقل دستمزد است که به صورت عادی و جهانی تعیین می شود.

وی افزود: تعیین دستمزد بر اساس محدوده جغرافیایی نیازمند زیرساخت های مختلفی است که در حال حاضر وجود ندارد، بنابراین حداقل دستمزد در سطح جهانی تعیین می شود، در حالی که قبل از انقلاب تلاش برای تعیین دستمزد بر اساس محدوده جغرافیایی بر اساس حرفه و حرفه وجود داشت. اما در این چهار دهه چون دولت به تعهدات خود عمل نکرده است، هرگز شاهد تعیین دستمزد منطقه ای نبوده ایم.

توفیقی گفت: این کار مستلزم تعیین سبد معیشتی بر اساس نوع مساحت و نوع کارگاه های این مناطق، قدرت خرید مردم این منطقه، قیمت کالا و خدمات در این منطقه، پراکندگی و پراکندگی است. مشاغل جمعیت و اطلاعاتی از این دست. چنین اطلاعاتی اصلاً در دسترس نیست.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه امکان تعیین دستمزد به صورت منطقه ای در سال 1401 وجود داشت، افزود: اگر دولت و وزارت کار بتوانند اطلاعات لازم را جمع آوری و در اختیار شورای عالی کار قرار دهند، حفظ و نگهداری هر منطقه را می توان به صورت جداگانه محاسبه کرد و بر این اساس می توان حقوق را به صورت منطقه ای یا بر اساس طبقات مختلف تعیین کرد.

وی ادامه داد: مسلم است که با توجه به تورم مواد غذایی یا سایر افزایش قیمت ها که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، درصد تعیین شده بالاتر از حداقل دستمزد تعیین شده در سطح جهان است. با این حال، همیشه این تصور غلط وجود داشته است که تعیین حداقل دستمزد در منطقه بسیار کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده سالانه و جهانی است، در صورتی که این موضوع صحت ندارد و بالعکس.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار در این خصوص توضیح داد: اگر برای مثال حداقل دستمزد را چهار میلیون تن در سال فرض کنیم، معدنچیانی که در معدنی دور از پایتخت و در شرایط سخت کار می کنند. ، قطعاً بیش از حداقل دستمزد تعیین شده دریافت خواهند کرد، زیرا کار آنها نسبت به سایر مشاغل دشوارتر است و سطح دسترسی به ایمنی و شرایط مطلوب زندگی در این منطقه فراهم نیست، بنابراین تعیین دستمزد به صورت منطقه ای بستگی دارد. در شرایط j- منطقه و شغلی وجود دارد که می تواند بسیار بیشتر از حداقل دستمزد تعیین شده در سال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید