توقف طولانی قطار مذاکره در واشنگتن/ توافق نهایی قریب الوقوع، ضعف اراده بایدن است

اما فشار زیادی برای متوقف کردن مذاکرات در آمریکا وجود دارد تا توافق نهایی حاصل نشود. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می نویسد که توافق با ایران به طرز وسوسه انگیزی نزدیک است، اما آمریکا با موانع جدیدی روبرو است. این گزارش می افزاید: حمله هفته گذشته به سلمان رشدی و کیفرخواست یک تبعه ایرانی به دلیل توطئه برای قتل جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، مشکلات جدیدی را برای دولت بایدن در تلاش برای بازگشت به توافق هسته ای 2015 ایران ایجاد کرده است. .

در همین حال، «جان بولتون» در یادداشتی ادعایی به واشنگتن پست نوشت: «ما باید در برخورد با ایران بین فعالیت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های تروریستی‌اش، از شکاف مصنوعی جلوگیری کنیم. وی با بیان اینکه ایران در نقطه کور دولت بایدن قرار دارد، گفت: برنامه هسته ای ایران نشانه مشکل واقعی است که خود دولت است. ایالات متحده باید بر پایان دادن به آن تمرکز کند.

سناتور تام کاتن نیز مدعی است: رهبران حکومت ایران ده ها سال است که خواهان ترور سلمان رشدی بوده اند. ما می دانیم که آنها امروز در صدد کشتن مقامات آمریکایی هستند. بایدن باید فورا به مذاکره با این رژیم تروریستی پایان دهد.

همچنین اقلیت جمهوری خواه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت: حتی اگر بایدن با ورود مجدد آمریکا به توافق هسته ای ایران موافقت کند، کنگره هرگز به لغو تحریم ها رأی نخواهد داد. در واقع جمهوری خواهان کنگره برای تقویت تحریم ها علیه ایران تلاش خواهند کرد.

از سوی دیگر، یایر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید مدعی شد که پیش نویس توافق وین فراتر از معیارهای برجام است و خطوط قرمز دولت جو بایدن و جو بایدن را رعایت نمی کند. آن را نقض می کند.

بر اساس گزارش وب سایت صهیونیستی آمریکایی اکسیوس، لاپید در دفتر خود با تد دویچ، رئیس کمیته خاورمیانه مجلس نمایندگان آمریکا و تام نیدز سفیر آمریکا دیدار و درباره موضوع ایران با آنها گفتگو کرد.

به گزارش آکسیوس، پیام لاپید به این دو مقام آمریکایی این بود که پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا که به متن نهایی معروف شده است، معیارهای دولت بایدن را برآورده نمی کند و امتیازات بیشتری نسبت به متن اصلی توافق هسته ای به ایران می دهد.

لاپید گفت: زمانی که پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران ارسال شد، به اصطلاح پیشنهاد «نهایی» بود، اما وقتی ایرانی ها پاسخ خود را ارسال کردند، نه تنها این پیشنهاد را نپذیرفتند، بلکه خواستار امتیازات بیشتر از توافقنامه 2015 شدند.

نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی با بیان اینکه زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است، گفت: هر اقدام دیگری پیامی از ضعف به ایران می دهد و اکنون زمان آن است که درباره چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای بحث کنیم. .

این مقام صهیونیست همچنین مدعی شد: اسرائیل به هیچ توافق هسته ای پایبند نیست و برای جلوگیری از یک ایران اتمی و همچنین مقابله با نیروهای همسو با ایران در منطقه هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد.

ند پرایس در پاسخ به سوالی درباره پیام لاپید به کاخ سفید در پنجشنبه گذشته گفت: شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم. با این حال، از نظر هدف کلی برجام، ما با یکدیگر موافق هستیم و معتقدیم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای آمریکا گفت: دیپلماسی حول بازگشت متقابل به پایبندی به برجام موثرترین ابزار برای دستیابی به این هدف است.

وی روز گذشته در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره بر موضع انفعالی آمریکا تاکید کرد و گفت: اگر ایران آماده پایبندی به توافق 2015 است، ما هم آماده ایم که همین کار را انجام دهیم. ما پاسخ ایران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کرده ایم و در حال بررسی آن هستیم.

این در حالی است که تحرکات و اظهارنظرهای صورت گرفته در ایران نشان از اراده مقامات کشورمان برای رسیدن به پایان مذاکرات و دستیابی به توافق نهایی دارد. حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و جدیت ایران برای دستیابی به یک توافق خوب و باثبات، گفت: پس از دریافت نظرات آمریکا، اگر منافع اقتصادی ایران از توافق تامین شود و خطوط قرمز ما رعایت شود. ما وارد مرحله جدیدی خواهیم شد در وین خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اگر پاسخ آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف‌پذیری همراه باشد، ما آماده‌ایم وارد مرحله اعلام توافق شده و جلسه نهایی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار کنیم و بر اساس زمان‌بندی و گام‌های بعدی را پیش ببریم. توافقی که ما داریم.”

در عین حال شورای اسلامی به تیم مذاکره کننده کشورمان اختیارات کامل داده است تا در صورت پیش بینی خطوط قرمز، بدون نیاز به تصویب مجلس، توافقنامه را منعقد کنند. ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون توپ در زمین آمریکا و غرب است و آنها باید به بسته پیشنهادی ایران در خصوص توافق با حق خود پاسخ درست بدهند. تصمیم».

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که رسیدن به توافق ضروری است، ثبات لغو تحریم ها به نوعی تضمین شده است و این موضوع نباید به عنوان اهرم فشاری برای استفاده در آینده علیه ایران باقی بماند.

ایران به دنبال توافقی است که منافع اقتصادی مردم را تضمین کند و محدودیت‌های غیرقانونی بر فروش نفت و تجارت خارجی ایران را از بین ببرد. از این منظر، اگر طرف مقابل خواسته ها و الزامات منطقی ایران برای تشکیل یک توافق پایدار و قابل اعتماد را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

اما ناظران می گویند که توقف واشنگتن نوعی ناامیدی و ضعف در اراده دولت برای پایان دادن به مذاکرات را نشان می دهد. رادنی شکسپیر، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: بایدن یک صهیونیست هوس باز و نوکر مجموعه نظامی- صنعتی اسرائیل است. وی افزود: هیچ تمایل واقعی در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای موافقت با توافق با ایران وجود ندارد، مگر اینکه ایران با یک توافق کاملاً جدید موافقت کند که مستلزم کنار گذاشتن تمام قابلیت‌های دفاعی خود است تا اسرائیل بتواند بدون ترس حمله کند.

دیدگاهتان را بنویسید