آیا جنگ علیه ایران قریب الوقوع است؟ / شانس احیای برجام بین 10 تا 15 درصد است

آیا جنگ علیه ایران قریب الوقوع است؟  / شانس احیای برجام بین 10 تا 15 درصد است

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل درباره احتمال احیای برجام در سال جاری گفت: این شانس بسیار کم و بین 10 تا 15 درصد است.

وی با خوش بینانه، احتمال احیای برجام را 20 درصد دانست و گفت: اکنون اراده ای در این زمینه از سوی هیچ یک از طرفین وجود ندارد یا حداقل آن را نشان نمی دهند.

بهشتی پور تاکید کرد: آمریکا منتظر نتیجه ناآرامی های ایران بود اما در نهایت به آنچه می خواست نرسید. ایران نیز منتظر بود تا قیمت نفت افزایش یابد و شاهد زمستان سختی در اروپا باشیم، اما این اتفاق نیفتاد.

این کارشناس با بیان اینکه احیای امروز برجام بسیار وابسته به حل و فصل مسائل ایران و آژانس است، گفت: اگر ایران بتواند به سه سوال برجام پاسخ دهد، راه برای احیای برجام تا حدودی هموار می شود. ” “

او همچنین معتقد است که ایران می تواند بسیار راحت تر با آژانس به توافق برسد. بهشتی پور گفت: اما حتی اگر ایران با آژانس به توافق برسد، مقدمه ای خواهد بود که آیا مذاکرات اصلی برای احیای برجام انجام می شود یا خیر.

این کارشناس در پایان با اشاره به عواملی که امکان احیای برجام را تضعیف می کند، خاطرنشان کرد: ایران باید مراقب باشد که درگیر تحولات نامطلوب نشود. زیرا امروز شاهد این هستیم که اسرائیل در حال تلاش برای ایجاد درگیری ناخواسته برای کشور در سوریه است و از سوی دیگر شاهد تحریک جمهوری آذربایجان برای تعامل با ایران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید