آیا حامیان دولت ریاست جمهوری نگفتند تحریم ها مهم نیست؟

آیا حامیان دولت ریاست جمهوری نگفتند تحریم ها مهم نیست؟

روز جدید اظهارات روز چهارشنبه النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تحریم ها علیه ایران بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت.

سوال حضور خانم دوهان در ایران، واکنش گسترده رسانه های حامی دولت به سخنان وی و تاکید بر صحت مواضع وی است. البته سوال این نیست که آیا سخنان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تحریم ها علیه ایران صحت دارد یا خیر؟ زیرا حتی قبل از حضور او در ایران، نشانه های زیادی مبنی بر صحت این گونه ادعاها وجود داشت. در واقع، اهمیت سخنان خانم دوهان این نیست که او در مورد تحریم ها حرف جدیدی برای گفتن دارد. بلکه تایید اثرات منفی و مخرب تحریم ها بر اقتصاد ایران و حتی سلامت و زندگی ایرانیان برای یک نماینده رسمی سازمان ملل مهم است. اما موضوع این یادداشت چیز دیگری را مد نظر دارد; تفسیر موارد ذکر شده توسط خانم دوهان چگونه می تواند مورد استقبال حامیان دولت و رسانه ها و جریان های مخالف برجام باشد؟

در تمام سال های گذشته و حتی الان، مخالفان و موافقان برجام بر دولت فعلی تاکید کرده اند که سهم تحریم ها در مشکلات اقتصادی ایران بسیار ناچیز است و ریشه این مشکلات در جای دیگری نهفته است: سوء مدیریت داخلی. بارها در تمام سال های مذاکرات داغ بویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد بوده ایم که این طیف تاکید کرده اند که حداکثر بین 20 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی ایران ناشی از تحریم های آمریکاست. اکنون نیز این دیدگاه با پیروی از همین خط نظریه، بر جدایی امکان حل مشکلات اقتصاد ایران از وضعیت سیاست خارجی تاکید دارد. سوال اینجاست جریانی که سال هاست بر چنین موضوعی تاکید می کند امروز چگونه می تواند از سخنان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد نقش عمیق تحریم ها بر اقتصاد ایران دفاع کند و بر اساس آن مطالبات سیاسی داشته باشد؟ اما سابقه 9 ماهه کنونی مدیریت واحد این تفکر برای کشور به خوبی نشان داده است که ایده جدایی اقتصاد از سیاست خارجی تا چه اندازه واقع بینانه است.

اما فرض کنیم که این جریان غالب تا دیروز متوجه این واقعیت نبود و سخنان خانم دوهان چشمان او را به واقعیت باز کرد. به عبارت دیگر، بیایید بدون نگاه کردن به گذشته و فکر کردن به آینده، فقط به آینده نگاه کنیم. تایید سیاسی و تبلیغات سخنان خانم دوهان تنها باید یک نتیجه عملی داشته باشد و آن افزایش انگیزه برای نتیجه در مذاکرات احیای برجام و البته اصلاح مسائل سیاست خارجی است. سمت. به عبارت دیگر، اگر امروز بیاییم و عمق تأثیر مخرب تحریم ها بر اقتصاد ایران را بپذیریم، طبق گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل؛ اما در عین حال با این ادعا که بدون برجام هم می توانیم برای احیای برجام با محاسبات غیرواقعی و احتمالا قانع کننده مذاکره کنیم، تضاد رفتاری بزرگی داریم. به عبارت دیگر، اگر این گزارش را صحیح می دانیم، نتیجه عملی آن باید تقویت تلاش و جدیت ما برای احیای برجام باشد و از سوی دیگر، اگر در احیای برجام جدی نیستیم، باید توضیح دهیم که تکلیف برجام است من می جنگم. گزارش خانم دوهان؟

دیدگاهتان را بنویسید