آیا حل و فصل نهایی راه را برای بسته شدن پرونده ادعایی آژانس هموار خواهد کرد؟

آیا حل و فصل نهایی راه را برای بسته شدن پرونده ادعایی آژانس هموار خواهد کرد؟

روز جدید در مارس گذشته، ایران در نشان دادن حسن نیت با آژانس بین المللی انرژی برای حل مشکلات ادعایی بر اساس یک نقشه راه مشخص موافقت کرد. طرف غربی نیز در این زمینه تعهداتی داشت که پس از گذشت بیش از 6 ماه نه تنها به آن عمل نکردند بلکه مسیر کاملاً برعکس را در پیش گرفتند.

تبادل نظر درباره آخرین نسخه پیش نویس توافق نهایی در حالی ادامه دارد که دستیابی به توافق نهایی، علاوه بر لغو موثر و دائمی تحریم ها، از طریق بسته شدن ادعای سیاست های پادمانی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران می گذرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه سال است که ادعاهایی درباره آنچه که فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در سایت‌های ایران می‌خواند، مطرح کرده است. این ادعا ابتدا توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد و سپس رسانه ها و مذاکره کنندگان غربی به آن دامن زدند.

جمهوری اسلامی ایران با رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که تعهدات امنیتی کشورها نامحدود نیست. در جریان مذاکرات لغو تحریم‌ها، ایران همچنین به طرف مقابل توضیح داد که برجام نباید گروگان غرب در برابر سؤالات و ادعاهایی باشد که برای فشار بر ایران مطرح می‌شود.

در مارس گذشته، ایران در نشان دادن حسن نیت با آژانس بین المللی انرژی برای حل مشکلات ادعایی بر اساس یک نقشه راه مشخص موافقت کرد. طرف غربی نیز در این زمینه تعهداتی داشت که پس از گذشت بیش از 6 ماه نه تنها به آن عمل نکردند بلکه مسیر کاملاً برعکس را در پیش گرفتند.

این کشورها قطعنامه ای را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد کردند و با نادیده گرفتن ابتکارات ایران، آن قطعنامه را تصویب کردند. رفتارهای نامشخص، جدیت و حسن نیت طرف مقابل را در راه حل نهایی تقویت کرده است.

این در حالی است که در روزهای اخیر تحرکات مقامات صهیونیستی برای ایجاد اختلال در روند مذاکرات برای لغو تحریم ها افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی به عنوان عامل اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان، تلاش زیادی برای بازگشایی پرونده بسته «ابعاد نظامی احتمالی» در سال 2015 از طریق اطلاعات یا ادعاهای غیرمستند دارد.

رهبران رژیم با ایراد اتهامات بی اساس علیه برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز ایران، تلاش می کنند تا پرونده ادعایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان یک پروژه امنیتی سیاسی به شورای امنیت سازمان ملل ببرند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها ادعاهای مربوط به مناقشه پادمانی با ایران را تکرار کرده و زرادخانه‌های مملو از سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را کم اهمیت جلوه داده و خواستار ازسرگیری دسترسی‌های غیر پادمانی ایران به آن شده است. مبتنی بر نیت خیر بود، اما به تدریج با وعده های بد کشورهای غربی متوقف شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» خطاب به ایران گفت: به ما پاسخ دهید و به افراد و مکان‌ها دسترسی داشته باشید تا بتوانیم بسیاری از مواردی را که باید روشن شود، روشن کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته ای پنهان و غیرمستندی ندارد و سایت و فعالیتی وجود ندارد که معرفی نشده باشد. وی درخواست‌های پادمانی را اقدامی سیاسی برای ادامه فشار حداکثری بر ایران دانست و خاطرنشان کرد که بازرسی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطابق با مقررات پادمانی ادامه دارد.

این یک واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران به عدم اشاعه تسلیحات هسته ای پایبند است، تا جایی که حامی قاطعانه خلع سلاح هسته ای است و از کاربرد بدون تبعیض و بی طرفانه سیستم پادمان توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می کند.

ایران همواره تاکید کرده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید وظایف خود را حرفه‌ای و به دور از فشار اشخاص ثالث و به‌ویژه اتهامات بی‌اساس سازمان‌های جاسوسی انجام دهد. از این منظر، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اکنون از کاهش نظارت بر برخی تأسیسات هسته‌ای ایران ناراضی است، باید به همگان ثابت کند که به عنوان مدیرکل آژانس به تعهدات خود احترام می‌گذارد و تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. انگیزه ها، سناریوها و سوابق سرویس های جاسوسی جهان.

یک دیپلمات ایرانی در اوت گذشته، زمانی که مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین از سر گرفته شد، به ایرنا گفت: ثبات توافق در تعادل آن است. اعتماد به نفس در مقابل اعتماد به نفس مشکلات حفاظتی ادعا شده توسط فشار سیاسی ایجاد شده و با فشار سیاسی ادامه یافته و ماهیت سیاسی دارند.

وی با تاکید بر لزوم بسته شدن این پرونده، تصریح کرد: مسائل پادمان نباید بهانه ای برای سوء استفاده علیه ایران در آینده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید