آیا دزدی دریایی آمریکا این بار در آب های یونان/ایران به آمریکا منتقل می شود؟


ساعت: 16:18
تاریخ انتشار: 14/04/01
کد خبر: 1841553

داو جونز در گزارشی تایید نشده گفت که یک نفتکش روسی که هفت هفته پیش در آب های یونان توقیف شده بود در حال انتقال نفت ایران بود و واشنگتن محموله را در کشتی دیگری تخلیه کرده است تا تحت تحریم به ایالات متحده منتقل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش داو جونز، تاریخچه نفتکش مرموز روسیه امروز شکل دیگری به خود گرفته است. محموله نفتی این نفتکش توسط وزارت دادگستری آمریکا توقیف شد و با یک نفتکش آمریکایی راهی این کشور شد، این نفتکش هفت هفته پیش به بهانه اینکه متعلق به روسیه است و مشمول تحریم های اتحادیه اروپا است در یونان توقیف شد. اما گروه‌های نظارتی بعداً گفتند نفتکش حامل نفت تحریم شده از سوی ایران بود.

نفتکش افرامکس در اوایل آوریل با گزارش مشکلات فنی وارد یونان شد و گفت که برای ادامه سفر خود به کمک نیاز دارد. این نفتکش در جزیره اویا در جنوب یونان لنگر انداخت و به نفتکش روسی پگاسوس معروف شد. در آن زمان گمان می رفت محموله نفت این نفتکش متعلق به روسیه باشد.

به گفته یک مقام یونانی، این نفتکش به درخواست آمریکا توقیف شده است، زیرا هم محموله آن متعلق به یک کشور تحریم شده و هم خود کشتی تحریم شده است. این محموله نفت برای ارسال به آمریکا به نفتکش دیگری منتقل شد.مقامات آمریکا مدت هاست نفت ایران را به دلیل نقض تحریم ها برای تجارت با آن بازداشت کرده اند.

مقامات یونانی در 15 آوریل اعلام کردند که این کشتی به دلیل تحریم های اخیر اتحادیه اروپا علیه روسیه که گمان می رود توسط یک بانک روسی کنترل می شود، توقیف شده است. این بانک روسی به دلیل حمله روسیه به اوکراین توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شد.

مقامات یونانی چند روز بعد نفتکش را آزاد کردند و گفتند حق توقیف آن را ندارند. این نفتکش متعلق به بانک پیاسبی نیست، بلکه متعلق به شرکت روسی دیگری به نام Transformlat است. بعداً اوضاع پیچیده تر شد، کشتی که از ژوئن 2031 با نام پگاسوس فعالیت می کرد، اعلام کرد که نام خود را از اول مارس امسال به لانا تغییر داده است.

در حالی که مقامات یونانی مبارزه با پولشویی از توقیف نفتکش تحت تحریم های اتحادیه اروپا خودداری کردند، نفتکش برای گزارش مشکلات فنی بازرسی شد.

در 18 آوریل، مقامات یونانی نفتکش را به دلیل مشکلات ناشی از قدرت ناکافی موتور و فرسودگی عرشه مقصر دانستند.

در همین حال، گروه‌های صهیونیستی با تاکید بر مرموز بودن این نفتکش اعلام کردند که این نفتکش حاوی ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران بوده که در اوت ۲۰۲۱ بارگیری شده و به دنبال بندری برای تخلیه محموله خود در ترکیه بود که با مشکلات فنی مواجه است. این آژانس گفت این نفتکش در دور قبلی تحریم ها در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفت.

سفارت روسیه در یونان اعلام کرد که در حال بررسی این پرونده است، اما نفتکش در اول ماه مه از روسیه به ایران منتقل شد. گفته می شود این نفتکش حامل پرچم ایران است.

اطلاعات آژانس امنیت دریایی Equasis نشان می دهد که این نفتکش از سال 2003 تا 2012 با نام Mantiran فعالیت می کرد و پس از آن چندین بار نام خود را ابتدا به Pyramid و سپس در سال 2012 به Texas Star تغییر داد. این نفتکش در سال 2020 پرون نام خواهد داشت و در سال 2021 با نام پگاسوس شناخته می شود. این نفتکش آخرین بار یک هفته پس از شناسایی توسط ایالات متحده به لانا تغییر نام داد. این نفتکش در سال 2020 تحت پرچم روسیه فعالیت می کند و توسط Transmarflat و PSA اداره می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید