آیا دلار به کف قیمتی خود رسیده است؟ / تحرکات دلار از چه زمانی آغاز می شود؟

آیا دلار به کف قیمتی خود رسیده است؟  / تحرکات دلار از چه زمانی آغاز می شود؟

یک ماه از مطرح شدن موضوع مذاکرات هسته ای در عرصه سیاسی ایران می گذرد و اکنون دیگر نه خبری از مذاکرات است و نه نشانه ای از احیای برجام. توقف این خبر باعث نگرانی دلالان ارز از افزایش قیمت دلار شد.

به گزارش تجارت نیوز، امروز ۱۹ تیرماه قیمت دلار به ۴۹۵۰۰ تومان رسید. اما در کانال های تلگرامی قیمت دلار فردا رو به افزایش است و در آستانه 50 هزار تومان قرار می گیرد. اما آیا دلار گران خواهد شد؟

پیش از آغاز اخبار مبنی بر آغاز مذاکرات هسته ای، قیمت دلار در محدوده 51 تا 52 هزار تومان بود و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که قیمت دلار در این محدوده باقی خواهد ماند. اما با شروع پردازش اخبار دولتی، قیمت دلار اندکی کاهش یافت و با اینکه به 46 هزار تومان رسید، در این کانال دوام نیاورد.قیمت دلار امروز 19 تیر 1402

در ماه گذشته میانگین قیمت دلار در محدوده 48 تا 49 هزار تومان قرار داشت و با وجود غیرفعال بودن خبر برجام، قیمت دلار ارزش خود را در این محدوده حفظ کرد. علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی به تجارت نیوز گفت: قیمت دلار حدود ۴۹ هزار تومان است. اگرچه ممکن است قیمت دلار در میان مدت از این رقم بالاتر برود. اما این افزایش در میان مدت اتفاق می افتد نه کوتاه مدت.

به نظر می رسد بازار ثابت کرده است که در شرایط فعلی قیمت دلار به رقم کمتری نخواهد رسید و کف قیمت کانال 49 هزار تومان است. البته کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت دلار می تواند به مقادیر کمتری هم برسد، اما در صورت انعقاد توافق. در این صورت باید انتظار داشته باشید که قیمت آن به دلار 40 هزار تومان باشد. اما در غیر این صورت، دلار اکنون در حال پایین آمدن است.

این کارشناس اقتصادی همچنین می گوید: با تمام تلاش بازارساز، دلار به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد. یکی از دلایل این است که صنایع بالادستی کشور در حال تطبیق با قیمت دلار بالاتر هستند. من فکر نمی‌کنم کاهش اجباری دلار کارساز باشد.»

البته برخی کارشناسان معتقدند قیمت فعلی دلار کمتر از ارقام فعلی است و بازار حباب دارد. از جمله حمیدرضا جیهانی دیگر کارشناس اقتصادی به تجارت نیوز گفت: قیمت دلار از نظر ارزشی نسبت به ریال حباب دارد. به همین دلیل کسانی که حرفه ای تر رفتار می کنند باید از بازار خارج شوند و در بازار جایگزین منتظر بمانند تا قیمت ها اصلاح شود.

جیهانی تصریح کرد: در حال حاضر رفتار عاطفی و شیدایی افراد با سرکوب بسیاری از احساسات مرتبط است. از سوی دیگر، فعالیت‌های زیرساختی دولت و عملکرد اقتصادی آن تأثیرات بلندمدتی دارد و هنوز نتایج خود را نشان نداده است.

بر این اساس باید گفت که بازار همچنان منتظر دریافت سیگنال های خارجی است و بر این اساس گام بعدی خود را بردارد. اما از سوی دیگر سیگنال‌های سیاسی مدام در حال ضعیف شدن هستند و هر روز کمتر سیگنال‌هایی شنیده می‌شود و حتی برخی اخبار حکایت از توقف و پایان مذاکرات ندارند.
بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت طلا و سکه در 10 ژوئیه 1402 / ترس از بازار طلا و سکه

اما این احتمال وجود دارد که بازار به تدریج از این حالت انتظار خارج شود. برخی کارشناسان معتقدند بازار به زودی از حالت انتظار خارج می شود، اما برخی دیگر می گویند در حال حاضر انگیزه مشخصی برای نزول یا افزایش بازار وجود ندارد و حرکت های دلار از نیمه دوم سال آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید