الزام باید از کانال گفتمانی محقق شود/ تحرکات دانشجویی نباید در قوه قضائیه به حاشیه رانده شود.

ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790248

در میزگرد «جنبش دانشجویی و عدالتخواهی» با موضوع مطالبات نخبگان و دانشگاهیان در سطح جامعه، نمایندگان تشکل های دانشجویی به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; دانشجویان در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و عرصه های مهم پس از آن نقش مهمی داشتند. همانطور که از رشد جنبش دانشجویی نشان می دهد، استکبار از سال 43 شروع شد و به شهادت رساندن دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران و مخالفت آنها با استبداد داخلی و اوج آنها تسخیر لانه جاسوسی بود.

جنبش دانشجویی دو ویژگی مهم دارد، استکبار ستیزی از ویژگی های ثابت جنبش دانشجویی است و در کنار آن می توان از عدالت به عنوان یکی دیگر از ویژگی های مهم یاد کرد.

در جنبش هایی که علیه استکبار قیام کرده اند، عدالت خواهی نقطه عطفی در این جنبش هاست و خاستگاه جنبش های دانشجویی را تحلیل کنید.

عدالت خواهی در سطح تشکل های دانشگاهی باید مبانی انقلاب را تبیین کند

سجاد مشهدی حسن دبیر انجمن اسلامی دانشگاه سمنان در پاسخ به سوالی مبنی بر پیوند جنبش دانشجویی با عدالت محوری گفت: عدالت هویت ما و یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی است. بودن.

وی همچنین اذعان داشت: حرکت جنبش های دانشجویی باید مبتنی بر اصول گرایی و حرکت واقع گرایی در ته میدان باشد و اگر نسبت همه کم و بیش مضر است تشکل های دانشجویی نباید از اهداف متعالی انقلاب فاصله بگیرند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان، سطح مطالبات دانشجویی را به چند بخش تقسیم کرد و افزود: امروز باید حرکت را بر اساس محله و سطح محلی نگاه کرد و از سطوح پایین جامعه شروع کرد تا به آن برسیم. سطح کلان جامعه و از این نعمت آزادی و قدرت بیان مستلزم رشد و اصلاح جامعه است.

8f1b35f1 f0e0 4fb6 8e22 761b848c9e5e خبر خاکستری

مشهدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص عدالت در جامعه گفت: علیرغم همه تلاش های انجام شده در این سال ها، اما به دستور مقام معظم رهبری، ما از عدالت عقب هستیم و این موضوع در دستگاه های مختلف متفاوت است و گام های موثری برداشته شده است. اما این کافی نیست.

این فعال دانشجویی همچنین درباره میزان تقاضا از سمت دانشگاه توضیح داد: در ساختار تشکیلاتی انجمن اسلامی واحدی به نام علمی و تخصصی برای مشکلات دانشجویی وجود دارد و انجمن اسلامی همواره سعی در رفع مشکلات دانشجویان و یک دوره در سمنان داشته است. دانشگاه و این جستجو برای حل مشکلات دانشجویان.

مشهدی با نگاهی به تاریخچه تشکل های دانشجویی، علت مغایرت تشکل های دانشجویی را مربوط به اساسنامه و نحوه تشکیل آن ها دانست و افزود: سیاست ها و شیوه های تشکیل تشکل ها و گروه های دانشجویی با هر کدام متفاوت است. و به نظر من. «علاوه بر اختلافات ذاتی، در برخی مسائل از طریق اشتراک گذاری به توافق رسیدند.

وی شکاف تشکل های دانشجویی و عموم مردم را چالش جدی و نقد ساختار تشکیلاتی دانشگاه ها دانست و افزود: باید تلاش کنیم با گفتمان سازی در مسیر درست حرکت کنیم تا بتوانیم مطالبات را به جامعه منتقل کنیم و بیایید آن را با خودمان ببر

این فعال دانشجویی گفت: باید ساختاری در دولت برای اعتراض و انتقاد عمومی فراهم شود و گاهی تریبون در دست مردم باشد مثلا در نماز جمعه جا برای بیان مشکلات مردم باشد و فقط قوه مجریه نگیرد. اجرا را در نظر بگیرید.”

وی در پایان با اشاره به کاهش سطح مطالبات دانشجویی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید بازگشت عمیقی به مبانی فکری انقلاب داشته باشند و از منشور مشکلات امروز به آن بنگرند و دانش خود را در عرصه عدالت تقویت کنند و خود را گسترش دهند. تحصیلات. در حوزه عدالت اولویت دارند.

جنبش های دانشجویی باید مراقب تله های جناحی و سیاسی باشند

فاطمه هوشبین از فعالان و نخبگان دانشجویی در ادامه این نشست با تعریف مطالبات و جنبش های دانشجویی گفت: تاثیر جنبش های دانشجویی زمانی بر محور عدالت است که گرفتار بازی های جناحی و سیاسی نشود و الگو و نمونه نباشد. از انرژی آن استفاده کنید.» چالش.

وی افزود: اگر به صورت کلی نگاه کنیم، تاثیر جنبش دانشجویی در دو حوزه بیشتر است، یکی گفتمان سازی و جریان سازی و دیگری مطالبه گری.

47535b96 c134 4a81 9738 b6e5bfd36e57 خبر خاکستری

وی در خصوص مصداق عملی الزامات در سطح نیازهای دانشگاهی و صنفی گفت: در دوران دانشجویی در دانشگاه پیام نور توانستیم با ورود به برخی موارد درخواست هایی را به نتیجه برسانیم، مثلاً آزمایشگاه زیست شناسی نداشتیم امنیت خاک. موفق به ایجاد آزمایشگاه برای رشته ما شد.

این فعال دانشجویی گفت: متأسفانه در 8 سال گذشته در سطوح اجرایی با رکود و فرسودگی مواجه بودیم و اکنون آرمان عدالت تا حد زیادی محقق نشده و همچنان در سطح جامعه گفتمان وجود دارد. انجام نمی شود و بین جامعه و نخبگان فاصله است.

وی افزود: دانش آموزان در مسیر عدالت می توانند نقش گفتمان سازی و مطالبه گری را ایفا کنند. در گفتمان سازی وظیفه دارد عدالت را دغدغه همه افراد جامعه قرار دهد. حالا اگر عدالت درونی شود کافی است؟» طبیعتاً خیر و یک سری وظایف بر عهده دولت است و طلبه به عنوان یک الزام می تواند در این نقش مؤثر باشد، وقتی عدالت را تعریف می کنیم مسیر به مردم سالاری دینی تبدیل می شود.

هوشبین همچنین گفت: متأسفانه تشکل های دانشجویی منسجم نیستند و هیچ گونه تقریبی بین آنها وجود ندارد. از طرفی وظیفه جنبش دانشجویی نظریه پردازی نیست و بخشی از جامعه این کار را انجام می دهد. تعریف امام از فاصله، نقش نهضت در کمک به دانشجویان در نظریه پردازی اندیشمندان است.

این فعال دانشجویی در نهایت کنار گذاشتن اختلاف سلیقه ها را وظیفه نخبگان و تشکل های دانشجویی دانست و افزود: همه ما دغدغه هایی داریم و باید بتوانیم با وحدت و همدلی به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم.

گفتمان سازی در سطح جامعه مردم و نخبگان را متحد می کند

فاطمه خلیل زاده یکی از اعضای سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی نیز در ادامه این نشست گفت: زمانی می توانیم درک درستی از عدالت داشته باشیم که ابتدا درک درستی از نیازهای خود در تعریف دغدغه داشته باشیم و سپس درک درستی از عدالت داشته باشیم. می تواند در مسیر آرمان گرایی حرکت کند.

bb4c37dd fad7 4cf4 9734 992672f22d02 خبر خاکستری

خلیل زاده افزود: باید به مفهومی واحد از عدالت برسیم و هنوز گفتمان واحدی در خصوص عدالت در بین ذینفعان شکل نگرفته است تا به عدالت واقعی برسیم.

وی در خصوص اجرای عدالت در سطح اجرایی اذعان داشت: زمانی که از عدالت صحبت می کنیم باید به پرونده نگاه کنیم. وقتی به دوران پس از انقلاب گذشته نگاه می کنیم، پیشرفت در عدالت را می بینیم، اما آن طور که انتظار داشتیم محقق نشده است.

خلیل زاده در خصوص اجرای عدالت و گفتمان در بدنه جامعه گفت: در نظام فکری و در چارچوب انقلاب اسلامی باید مجموعه کاملی از حکومت اسلامی در جهت ظهور داشته باشیم که منجر به ظهور شود اما ما آنقدر با معنای واقعی کلمات فاصله دارند که تحقق عدالت واقعی برای عموم مردم به یک سوال غیرقابل تصور تبدیل شده است.

وی تصمیم برابری بین مردم و دانشگاه را تشریح کرد و افزود: این مشکل برای جامعه پیش نیامده است و جامعه دانشجویی و نخبگان باید با حمایت مردم موثر واقع شود و اگر در این راه وحدت بین نهادها و مردم اتفاق بیفتد می‌توانیم می گویند گفتمان سازی واقعی حاصل شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید