آیا راهپیمایی ۲۲ باخمن «رفراندم» و نشانه «رضایت مردمی» است؟

آیا راهپیمایی ۲۲ باخمن «رفراندم» و نشانه «رضایت مردمی» است؟

«اگر بر این اساس است که ۲۲ باخمن رفراندوم محسوب می شود، این مراسم رفراندوم نظام است نه حکومت. در 22 باخمن، مردم حساب دولت ها را از سیستم جدا می کنند. ما بسیار امیدواریم که اقتدار خردمندانه نظام وقت را تلف نکند.» و برای جلوگیری از سقوط بیشتر، اصلاحات عقلانی مورد نیاز افراد مختلف جامعه را در دستور کار قرار دهید.

برخی از چهره های اصولگرا در قالب اظهارنظرهای رسانه ای، 31 اسفند امسال را به عنوان رفراندوم موفق برای مشروعیت و اعتماد مردم به دولت سیدابراهیم رئیسی تعبیر کردند. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سخنانی که در این راهپیمایی ایراد کرد، بدون اشاره به مسائل داخلی و بین المللی با بیان اینکه در منطقه اول هستیم و در بسیاری از مناطق جهان چهارم، پنجم و ششم هستیم، گفت:

محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس در این باره به آفتاب نیوز گفت: اگر بر این اساس است که 22 بهمن رفراندوم محسوب می شود، این مراسم رفراندوم نظام است نه حکومت. در 22 باخمن، مردم حساب دولت ها را از سیستم جدا می کنند. در سال های گذشته مردم همین رویه را دنبال می کردند. و در مراسم امسال علیرغم همه مشکلات و انتقادات جدی از عملکرد دولت به ویژه در حوزه اقتصاد به دلیل حساسیت های بین المللی سعی در حضور در جشن انقلاب داشته اند. امسال شهروندان با وجود نارضایتی گسترده از وضعیت معیشتی به انقلاب آمدند و در صحنه حضور یافتند. بنابراین 22 بهمن را نباید به نفع جناح خاصی مصادره کرد.

دبیرکل حزب اسلامی موتلفه پیشتر با بیان اینکه از آنجایی که مردم از وضعیت موجود راضی هستند، حضور مردم در انتخابات آینده چشمگیر خواهد بود، در پاسخ به سوالی درباره این نظر، یک حقوقدان گفت: گاهی اوقات مردم از خشونت آنها ابراز نارضایتی می کنند. آنها مانند انتخابات مجلس 2018 گاهی اوقات مردم با حضور خود نارضایتی خود را از برخی سیاست های رسمی نشان می دهند، مانند ژوئن 2018 یا انتخابات 2019، بنابراین تا زمانی که شرایط فراهم نشود نمی توان حضور یا عدم حضور را نسبت داد.

وی در ادامه درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر عصبانیت همیشگی مردم از پای صندوق‌ها گفت: با این قاطعیت نمی‌توان گفت مردم همیشه از پای صندوق‌ها عصبانی بوده‌اند، در دوره‌های سازندگی شرایطی شبیه به شرایط فعلی، شرایط داخلی بود. ناخوشایند بود و شرایط بین المللی دشوار بود. البته برخی از جریانات داخلی و خارجی برای اینکه نظام را جبران ناپذیر تعریف کنند، با استناد به ناکارآمدی شدید مجلس و دولت، سعی در معرفی براندازی به عنوان تنها گزینه ممکن دارند، لذا چنین استدلال هایی را مطرح می کنند.

خاتمی اصلاح طلبی جامعه محور را جایگزین اصلاح طلبی صندوق محور کرد

نماینده سابق تهران همچنین گفت: به نظر من تنها سناریویی که در ایران جواب می دهد، سناریوی اصلاحات و صندوق است. اظهارات اخیر آقای خاتمی به عنوان رهبر جبهه اصلاحات البته حاوی نکاتی بود. آقای خاتمی خود را در موقعیتی قرار نداد که بتواند نظام را دور بزند. بلکه یک قدم جلوتر از مواضع معمول اصلاح طلبان رفت. طیف فکری ای که او نمایندگی می کند همواره اصلاح طلبی را در نظام جمهوری اسلامی مد نظر داشته است. در آخرین بیانیه بر بسته بودن این نوع اصلاح طلبی کلاسیک تاکید شده بود، لذا وی بحث اصلاح طلبی مدنی را مطرح کرد. این موضع آقای خاتمی در نتیجه سیستم گارد بسته اتخاذ شد. رئیس جمهور سابق در گامی رو به جلو، اصلاح طلبی جامعه محور را به جای اصلاح طلبی صندوق محور پیشنهاد کرد.

وی بیان کرد: البته بسیار امیدواریم که قدرت خردمندانه نظام وقت تلف نکند و اصلاحات عقلانی خواسته آحاد مختلف جامعه را برای جلوگیری از خسارات بیشتر در دستور کار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید