آیا زمان خداحافظی با اردوغان فرا رسیده است؟

آیا زمان خداحافظی با اردوغان فرا رسیده است؟

جامعه شناسان گزارش می دهند که رجب طیب اردوغان و کمال کولچداراوغلو در انتخابات ماه آینده در کنار یکدیگر رقابت خواهند کرد.

شهاب شهسویری

یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رقابت انتخاباتی در این کشور روز به روز داغتر می شود. دو نامزد اصلی انتخابات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و رهبر حزب عدالت و توسعه، و کمال کولچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق و نامزد ائتلاف شش حزبی مخالف اردوغان، در نظرسنجی ها گردن و گردن هستند. که هر کدام حدود 40 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. دو نامزد دیگر نیز در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت که سنان اوگان نامزد مستقل و محرم اینجه از حزب کشور دیگر رقبای این انتخابات خواهند بود. بر اساس نظرسنجی ها، اگرچه مخالفان اردوغان در نظرسنجی ها پیشتاز هستند، اما انتخابات به دور دوم موکول می شود. اما این اولین بار نیست که اردوغان قبل از انتخابات در شرایط سختی قرار می گیرد، او در طول 20 سال حکومت خود بارها توانسته خود را از شرایط سخت در افکار عمومی نجات دهد و بار دیگر خود و حزبش را در قدرت نگه دارد. . برای مخالفان اردوغان، با شش حزب اپوزیسیون که می‌توانند ائتلافی بی‌سابقه تشکیل دهند در حالی که اقتصاد ترکیه در تنگنا قرار دارد، فرصتی بی‌سابقه برای برکناری رجب طیب اردوغان از قدرت پس از دو دهه به وجود آمده است. حزب عدالت و توسعه اردوغان، اما با وجود بحران اقتصادی گسترده و زلزله فوریه گذشته، همچنان نفوذ قابل توجهی در میان حامیان خود دارد.

اقتصاد، عامل تعیین کننده

وضعیت اقتصادی ترکیه یکی از مهم ترین مسائل در انتخابات آینده است. وضعیت اقتصادی ترکیه در سه سال گذشته با بحران شدیدی روبرو بوده است. هزینه های زندگی به شدت افزایش یافته است، ارزش پول ترکیه به شدت کاهش یافته است و تورم در آن کشور به بیش از 50 درصد رسیده است. به همین دلیل وقتی رجب طیب اردوغان هفته گذشته رسماً کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرد، شعارهای اقتصادی را سرلوحه کار خود قرار داد. وی در سخنرانی خود در ورزشگاهی در آنکارا به هواداران گفت: تورم را تک رقمی می کنیم، قطعا کشورمان را از این وضعیت نجات می دهیم. آمار رسمی ترکیه نشان می دهد که تورم سالانه در آخرین ماه پس از میلاد به 50 درصد رسیده است. در پاییز سال گذشته تورم در ترکیه به 85 درصد رسید و رکورد 25 سال گذشته را شکست. هوارد آیزنستات، کارشناس امور ترکیه در دانشگاه لارنس و اندیشکده پروژه دموکراسی خاورمیانه در واشنگتن، به خبرگزاری فرانسه گفت: «بسیار واضح است که دولت آمارها را دستکاری می کند، وضعیتی که شهروندان در زندگی واقعی خود احساس می کنند، بسیار بدتر است. “

این کارشناس مسائل ترکیه می گوید: سفره روزانه مردم ترکیه به اساسی ترین شکل در حال فرو رفتن است. شهروندانی که خود را طبقه متوسط ​​می دانند به سختی می توانند یک استاندارد ساده زندگی را تامین کنند. برای اکثریت ترک‌هایی که هفته به هفته یا ماه به ماه زندگی می‌کنند، وضعیت بسیار جدی شده است و تامین غذا برای خانواده به یک کار دشوار تبدیل شده است.

آیزنستات می گوید: «اپوزیسیون وعده بازگشت اعتماد و شرایط عادی را می دهد. اما مشکل اینجاست که نمی گویند که بازگرداندن اعتماد به نفس و شرایط عادی مستلزم یک دوره دردناک کوتاه است. به همین دلیل است که ترجیح می دهند فقط در مورد اینکه چه کسی وضعیت ترکیه را به این نقطه رساند و انتخابات را به رفراندوم اردوغان تبدیل کرد، بدون توضیح اینکه دولت خودشان چگونه خواهد بود، صحبت کنند. وی معتقد است: البته ایجاد اعتماد اقتصادی و بازگرداندن اصول اولیه حکمرانی به ترکیه نیاز اصلی این کشور است اما این اقدامات لزوما مردمی یا ساده نیست.

کولاچداراوغلو در نظرسنجی های جامعه شناختی پیشتاز است

یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نظرسنجی ها همچنان به کمال کولچ داروغلو به عنوان نامزد پیشتاز اشاره می کنند. نظرسنجی جدید منتشر شده توسط Mediapol نشان می دهد که کمال کولچداراوغلو 42.6 درصد آرا و رجب طیب اردوغان 41.1 درصد آرا در انتخابات 24 مه را کسب خواهند کرد. شکاف بین دو نامزد پیشتاز از زمان آغاز رقابت های انتخاباتی یک ماه پیش کاهش یافته است و انتظار نمی رود که هیچ یک از نامزدها در دور اول انتخابات پیروز نشوند و انتخابات به دور دوم که دو هفته بعد برگزار می شود به تعویق افتاد. . در سال 2018، اگرچه در نظرسنجی های عمومی، اردوغان از رقیب آن زمان خود یعنی محرم اینچه پیشی گرفت، اما بسیاری از رسانه ها پیش بینی کردند که انتخابات به دور دوم کشیده شود، اما در آن سال اردوغان 53 درصد از آرا را به دست آورد. دور اول انتخابات با 10 میلیون رای بیشتر از رقیب خود در انتخابات پیروز شد. محرم اینجه که در سال 2018 رهبر حزب جمهوری خلق بود، در انتخابات امسال با ایجاد حزب جدیدی به نام حزب مالک نامزد شد. بسیاری بر این باورند که رقابت محرم اینجه، رهبر سابق حزب جمهوری خواه خلق و کمال کولچداراوغلو، رهبر فعلی این حزب، می تواند از آرای کولچدار اوغلو در رقابت با اردوغان بکاهد. هوارد آیزنستات، کارشناس امور ترکیه در دانشگاه لارنس و اندیشکده پروژه دموکراسی خاورمیانه در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت: «نمی توانم با قطعیت به نتایج این نظرسنجی ها نگاه کنم. بسیاری از تحلیلگران خارجی معتقدند که صرفاً به دلیل بد بودن وضعیت اقتصادی، رأی دهندگان نظر خود را تغییر خواهند داد، اما لزوماً اینطور نیست. «تصور من این است که بخش زیادی از رای دهندگان حزب عدالت و توسعه پس از بررسی گزینه های دیگر به آن حزب بازخواهند گشت.

پس لرزه های زلزله

زلزله مهیب فوریه سال گذشته همچنان می تواند یکی از تعیین کننده ترین مسائل در انتخابات آینده باشد. بیش از 50 هزار نفر در نتیجه زلزله فوریه جان خود را از دست دادند و انتقادات زیادی به دولت اردوغان به دلیل عدم واکنش به موقع و تاخیر در کمک رسانی به مناطق زلزله زده وارد شده است. علاوه بر این، در هفته‌های پس از زلزله، بحث‌های زیادی در رسانه‌های ترکیه درباره سیاست‌های دولت و شهرداری، فساد و قوانینی مطرح شد که باعث شد ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌زده مقاومت کافی در برابر این فاجعه را نداشته باشند. بسیاری از منتقدان بر این باورند که سیاست های نادرست دولت اردوغان یکی از دلایل تلفات بالای زلزله سال گذشته است. این موضوع می تواند تاثیر زیادی بر آرای اردوغان در انتخابات آتی داشته باشد.

سیاست های مهاجرت

ترکیه در سه ماهه سال 2023 بیش از 3000 پناهجوی افغان را “به زور” به افغانستان اخراج کرده است. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در 14 مه، حضور میلیون ها مهاجر در ترکیه در کانون مبارزات انتخاباتی رقیب قرار دارد. اردوغان “ائتلاف ملی” رجب طیب. به گزارش بی بی سی، کمال قلیچ داروغلو، رهبر ائتلاف ملی شش گروه سکولار اپوزیسیون، از مخالفان رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده، اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، فروش اموال به خارجی ها را ممنوع خواهد کرد. و حدود 3.6 میلیون ها پناهنده سوری و صدها هزار پناهنده افغان را به کشورهایشان باز می گرداند. هر چهار نامزد انتخابات ترکیه سیاست های سختگیرانه ای را در خصوص حضور مهاجران و پناهجویان در این کشور اعلام کرده اند. اعطای تابعیت به افرادی که در این کشور ملک خریداری می کنند باعث افزایش شدید قیمت مسکن در شهرهای بزرگ ترکیه از جمله استانبول شده است. آوارگان سوری نرخ بیکاری را در برخی استان ها افزایش داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید