آیا سلمان رشدی مرده است؟


ساعت: 18:23
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905138

درباره علت این سانسور خبری از وضعیت جسمانی و مرگ احتمالی سلمان رشدی، تحلیل‌های مختلفی ارائه شده است، اما آنچه واضح به نظر می‌رسد اهمیت این پرونده برای جریان رسانه‌ای در غرب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تاریخ با یک جنبش انقلابی آغاز می شود. زمانی که سلمان رشدی، نویسنده مرتد هندی-انگلیسی در ایالت نیویورک در حال سخنرانی بود، مورد حمله یک مرد مسلمان 24 ساله به نام «هادی مطر» قرار گرفت و پس از ضربات چاقو به زمین افتاد.

به گزارش تسنیم، بیش از دو ماه از این ماجرا می گذرد و خبری از وضعیت جسمانی سلمان رشدی نیست. سانسور رسانه ای در آمریکا به حدی است که عملاً هیچ رسانه ای جرات نمی کند به سراغ این پرونده رفته و از سرنوشت نویسنده آیات شیطانی مطلع شود.

جست و جوی نام سلمان رشدی در اینترنت و در میان اخبار منتشر شده در رسانه های بین المللی و داخلی برای محققین نتیجه ای نداشته و تنها اطلاعاتی از داستان زندگی وی و خشم وی در میان مسلمانان جهان بازنشر شده است. در این مدت، حتی یک رسانه غربی تصویری از رشدی منتشر نکرده و کوچکترین اطلاعاتی از وضعیت وی در بیمارستان هاموت در ایالت پنسیلوانیا منتشر نکرده است. حتی برخی از خبرنگاران مستقل از حضور در سایت و ارائه اطلاعات در این زمینه منع شده اند. در روزهای ابتدایی این ماجرا تلاش شد تا بهبودی سلمان رشدی و مصدومیت جزئی او پیش برود.

آخرین خبر رسمی از وضعیت جسمانی سلمان رشدی که در رسانه های آمریکایی منتشر شده، مربوط به مشکلات شدید تنفسی وی است که زندگی بدون دستگاه تنفس مصنوعی (تهویه) و با درجه آسیب شدید به دستگاه تنفسی وی را غیرممکن کرده است. دستگاه ها، پزشکان، امید چندانی نداشتند، زمانی برای بهبودی سریع و کامل سلمان نداشتند.

درباره علت این سانسور خبری از وضعیت جسمانی و مرگ احتمالی سلمان رشدی، تحلیل‌های مختلفی ارائه شده است، اما آنچه واضح به نظر می‌رسد اهمیت این پرونده برای جریان رسانه‌ای در غرب است. پنهان کردن خبر مرگ احتمالی سلمان رشدی (یا مرگ او) به ویژه با توجه به اهمیت نمادینی که وی برای جهان غرب دارد. ممکن است یک فرضیه منطقی به نظر برسد. زیرا رشد فراتر از شخص و نویسنده نمادی از تقابل بین جهان بینی ماتریالیستی ضد دینی و جهان بینی غیر مادی و آخرت شناختی جهان اسلام است. از این حیث، زنده ماندن یا زنده نشان دادن سلمان رشدی به جهان غرب مهمتر از فرد است و نشان دهنده حرکتی برنامه ریزی شده و هدفمند است.

برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که ترس رسانه ها و جریان های فرهنگی غرب از پذیرش پیروزی دیدگاه گفتمانی اسلام و خشم مقدس مسلمانان در برابر تلاش خشونت آمیز علیه مفاهیم دینی زمینه ساز پنهان کاری در این حوزه و عدم وجود اطلاعاتی در مورد وضعیت جسمانی سلمان رشدی.

دیدگاهتان را بنویسید