آیا طرح حفاظت از چراغ خاموش به هیئت امنا می رسد؟

آیا طرح حفاظت از چراغ خاموش به هیئت امنا می رسد؟

روز جدید : طرح محدودیت اینترنت موسوم به طرح حفاظتی پس از تغییرات متعدد به مرحله نهایی خود رسیده و قرار است تا پایان بهمن ماه به هیئت امنا ارسال شود تا به قانون رسمی کشور تبدیل شود. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

آخرین متن منتشر شده توسط این پروژه تفاوت قابل توجهی با متن های قبلی دارد، به خصوص طرح اصلی که سال گذشته خبرساز شد، اما آنچه در ماه گذشته از نظر متن نهایی اتفاق افتاد، مشخص نیست.

تنها ایزدخواه از اعضای کمیته مشترک طرح‌های حمایتی از نهایی شدن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص طرح حمایت از مصرف‌کننده سایبری خبر داد.

چند هفته پیش مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد که طرح دفاعی مغایر با قانون اساسی است و نیاز به زمان بیشتری برای اصلاح دارد، اما با توجه به آخرین اظهارات این نماینده مجلس، به نظر می رسد زمان بررسی این طرح به پایان رسیده است و اکنون به نظر می رسد که نمایندگان مجلس در حال بررسی تغییرات در آن را اعمال کرده اند.

این در حالی است که مهرداد ویسکرمی، دبیر کمیسیون مشترک حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی پیش از این گفته بود: نمایندگان مجلس در حال حاضر درگیر تصویب بودجه هستند و پیش بینی می شود طرح حمایت اوایل سال آینده به تصویب برسد. مجلس با مرکز پژوهش های مجلس درباره اصلاح طرح دفاع مخالفت کرده بود، وی ادامه داد: مردم در فضای مجازی و تلاش می کنیم این مشکلات را به حداقل برسانیم و بگوییم اجرای این طرح چه ربطی به فضای مجازی خواهد داشت. کسب و کار.

در 16 آذر 1400 بود که نمایندگان کمیته مشترک طرح را برای تحقیقات بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس ارسال کردند که اکنون به گفته علی یزدیها تغییرات نهایی در این طرح انجام شده است. همچنین مراحل تصویب طرح تا پایان بهمن ماه به پایان می رسد و تا یک ماه دیگر نسخه نهایی طرح به هیئت امنا ارائه می شود. نایب رئیس کمیته مشترک می گوید: نسخه نهایی طرح حمایت از مصرف کننده شامل اصلاحات مد نظر این مرکز و نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات است و این نسخه مورد اعتماد همه است.

در همین حال، نوری گزله، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، همزمان با مرکز پژوهش ها با انتقاد از این طرح، با اشاره به ایرادات گسترده ای که گروه های مختلف علیه این طرح داشتند، گفت: است. یک سال است که کمپین ها و کمپین های متعددی با بیش از یک میلیون امضا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی راه اندازی شده است. بسیاری از گروه‌ها، شرکت‌ها و فعالان تجاری برای کمپین‌های مرتبط ثبت‌نام کرده‌اند و درخواست بررسی کرده‌اند. وقتی طرحی مشکل دارد نیاز به تعدیل دارد.» نوری با اشاره به مطالبات کسبه گفت: این طرح را برای حمایت از بسترها و حقوق کاربران فضای مجازی نامیده ایم که نمی توان مطالبات و حقوق آنها را نادیده گرفت. بر اساس گزارش مرکز پژوهش ها، به نظر می رسد تمامی این ایرادات و ایرادات قابل قبول و صحیح باشد. در این حوزه از قانون، ما می‌خواهیم دقیق، به‌روز و مطابق با پارادایم‌های جهانی باشد.»

مشخص نیست که متن نهایی چقدر دقیق و به روز است و ارسال متن محرمانه به هیئت امنا به دنبال وعده شفافیتی است که باید در روند بررسی پروژه اعمال می شد. مشخص نیست که مرکز تحقیقات تا چه حد در اصلاح طرح موفق بوده است. به ویژه او بارها مورد حمله حامیان این طرح قرار گرفت و مخالفان اصلاح آن بودند. محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود با اشاره به بررسی طرح حفاظت از فضای مجازی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نوشت: اجتماعی و فرهنگی و زیرساخت های آن با بررسی های کارشناسی بیشتر نیاز به بهبود دارد. قانون سایبری در در نظر گرفتن خواسته های مردم، منافع صاحبان مشاغل و اجماع نخبگان مؤثر خواهد بود.»

البته موافقان طرح اولیه همچنان تمایلی به تصویب مواد خود ندارند و اواخر مهرماه بود که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و از حامیان سرسخت طرح حفاظت گفت: معرفی فضای مجازی از مجلس شورای اسلامی. 7000 ساعت برای این طرح صرف شد. انتقادات و هجمه ها به این طرح زیاد است اما معتقدیم اجرای این طرح برای ساماندهی فضای مجازی ضروری است و مصمم به تصویب آن هستیم. قطعا انجام هر کاری منجر به انتقاد می شود و این طبیعی است. بیژن نوباوه با انتقاد از مخالفان این طرح، آنها را طرفدار فساد و فحشا خواند و گفت: کسانی که به طرح دفاع حمله می کنند، یا اصلاً طرح را نخوانده اند و از آن اطلاعی ندارند یا در حال بازی با پازل دشمن هستند. آن را دنبال کنید. «این به معنای وضع قانون برای اینترنت نیست، چون می‌خواهند خلاف قانون عمل کنند و افراد آزاده‌ای هستند که باعث فساد و فحشا می‌شوند، بنابراین با این طرح مخالفت می‌کنند.

با این حال، هم کارشناسان و هم مردم عادی، صاحبان مشاغل مجازی و حتی کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا مخالف اقلیت حامی طرح دفاعی هستند، اما در دعوای موافقان و مخالفان این طرح، اقلیت تندرو اکنون حمایت های سنگین تری دارند. محدودیت های اینترنتی لذت متن نهایی منتشر نشده و عدم شفافیت بر ابهام می افزاید.

دیدگاهتان را بنویسید