آیا فرصت تاریخی ایران از دست رفت؟

آیا فرصت تاریخی ایران از دست رفت؟

ایمان ربیعی

مذاکرات با ایران در حالی دو ماه است که به بن بست رسیده است، در حالی که بازار جهانی نفت دستخوش تغییرات شدیدی شده است و بسیاری معتقدند حداقل تا دو سال آینده درآمد بالایی از صادرات نفت انتظار نمی رود.

در حالی که قیمت نفت پس از ظهور علائم پایان همه گیری کرونا روند صعودی داشت، ترس از رکود گسترده از یک سو و همچنین تخلیه احساسات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در از سوی دیگر باعث افزایش قیمت طلای سیاه در بازار شد. ابتدای خردادماه امسال بود که قیمت هر بشکه نفت برنت در دریای شمال از مرز 120 دلار گذشت.

ظهور علائم تحریم نفتی روسیه منجر به روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. در این مدت، اتحادیه اروپا جلسات متعددی در خصوص تصویب تحریم ها علیه روسیه برای حمله به اوکراین داشت. در آن زمان پیش بینی می شد که جهان برای متعادل کردن مجدد بازار به نفت ایران نیاز دارد. بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند روند مذاکرات به نفع ایران تغییر خواهد کرد.

اما ایران در این مدت نتوانست با غرب به توافق برسد. شاید به همین دلیل است که ونزوئلا راه خود را به بازارهای جهانی نفت باز کرده است.

این موقعیت توسط کارشناسان داخلی پشتیبانی می شود. آنها همچنین معتقدند که ایران یک فرصت تاریخی را برای دستیابی به توافق و احیای بازارهای نفت از دست رفته خود از دست داده است.

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص صادرات نفت ایران می گوید: ایران می تواند روزانه دو میلیون تا دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر کند، اما به گفته مسئولان دولتی بین 800 هزار تا یک میلیون بشکه نفت صادر می شود. از ایران یعنی ضرر روزانه 100 میلیون دلاری.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت همسایگان ایران رو به بهبود است، به خبرآنلاین گفت: آمارهای ارائه شده توسط اوپک نشان می دهد که عراق در ماه های ژوئن و ژوئیه توانسته بیش از 22 میلیارد دلار نفت صادر کند، در حالی که عربستان سعودی بیش از 35 میلیارد دلار نفت صادر کرده است، زیرا کشورها به فناوری بالای شرکت های اروپایی و آمریکایی دسترسی دارند و می توانند با تمام ظرفیت نفت را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

وی همچنین پیش از این هشدار داده بود که فاصله ایران با کشورهای همسایه در حال افزایش است و عدم دستیابی به توافق، فرصت‌های تاریخی ایران در بازار نفت را نیز از این کشور گرفته است.

کارشناسان محلی معتقدند ایران یک فرصت تاریخی را برای دستیابی به توافق و احیای بازارهای نفت از دست رفته خود از دست داده است

چرا نشت نفت رخ داد؟

آخرین آمار نشان می دهد که قیمت هر بشکه نفت خام تگزاس غرب حدود 70 دلار بوده و با افت 1.69 دلار به 83.42 دلار در هر بشکه و هر بشکه نفت خام برنت نیز کاهش یافته است. دلار و 63 سنت به قیمت 89 دلار رسیده است. 72 سنت.

گزارشی از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا که به کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر دامن زد، اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای تکمیل ذخایر استراتژیک نفت این کشور تا پس از سال مالی 2023 ندارد.

وزارت انرژی ایالات متحده این گزارش را در حالی منتشر کرد که منابع کاخ سفید پیشتر پیشنهاد کرده بودند که ذخایر استراتژیک نفت خام پس از کاهش قیمت نفت به زیر 80 دلار در هر بشکه، دوباره پر شود. حدس منبع کاخ سفید یک سیگنال صعودی به بازار نفت ارسال کرد و گفت که ایالات متحده به زودی 100 میلیون بشکه نفت برای تکمیل ذخایر خود خواهد خرید و تقاضا به زودی افزایش خواهد یافت. اما امتناع وزارت انرژی ایالات متحده، وعده رشد سریع تقاضا را از بین برد و به سقوط قیمت دامن زد.

یکی دیگر از فشارهای قیمتی، تقویت دلار آمریکا در دوره ای است که انتظار می رود سیاست گذاران در نشست هفته آینده نرخ بهره را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. انتظارات عمومی این است که فدرال رزرو نرخ بهره را 75 واحد پایه افزایش دهد.

در حالی که نگرانی بازارهای جهانی از رکود اقتصادی تشدید شده و تقاضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر عرضه نفت در تنگنای جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته است، کاهش قیمت نفت ادامه دارد.

گزارشی از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا که به کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر دامن زد، اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای تکمیل ذخایر استراتژیک نفت این کشور تا پس از سال مالی 2023 ندارد.

سرنوشت ایران چه خواهد شد؟

بنابراین انتظار می رود با کاهش قیمت نفت، حتی از سرگیری توافق نیز نتواند سود کافی برای ایران به همراه داشته باشد.

به دلیل تحریم ها، ایران قیمت نفت را برای مشتریان کاهش می دهد. البته پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه امتیازات بزرگی را برای حفظ مشتریان خود اعلام کرد و رقابتی پنهان با ایران در این زمینه ایجاد کرد.

این اتفاقات باعث شد کشوری که بیشتر بازارهای خود در اروپا را به بازارهای آسیایی علاقه مند کرده بود و در نتیجه با تصرف بازارهای هند و چین، بازار ایران را در معرض خطر قرار دهد.

اکنون پیش بینی ها بر این اساس است که به دلیل ترس از رکود اقتصادی، کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت و تا اطلاع ثانوی نفت صد دلاری از ادبیات اقتصادی دنیا حذف خواهد شد. در این صورت، حتی از سرگیری توافق، سهم ایران از درآمد کمتری را به همراه خواهد داشت. آمارهای رسمی وزارت اقتصاد و دارایی که توسط احسان خاندوزی اعلام شده نشان می دهد درآمد نفتی ایران 580 درصد افزایش یافته است. همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد که رشد درآمدی ایران محصول گشایش و دستیابی به بازارهای جدید نیست، بلکه نتیجه افزایش درآمدهای نفتی است. بنابراین انتظار می رود با توجه به ضرر روزانه صد میلیون دلاری ایران، کاهش قیمت نفت فرصت تاریخی پیشین برای دستیابی به درآمدهای نفتی بیشتر را از بین ببرد. به هر حال ایران در نقطه‌ای قرار دارد که فشار تحریم‌ها از یک سو بر اقتصاد این کشور تأثیر می‌گذارد و کاهش قیمت نفت از سوی دیگر ممکن است آثار منفی بر این وضعیت بگذارد.

باید دید آیا اقتصاد جهانی و کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده برای جلوگیری از سقوط به رکود در آستانه آشکار شدن علائم پایان همه گیری کرونا برنامه ای ارائه خواهند کرد؟ این تصمیم سهم ایران از بازار جهانی نفت را مشخص خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید