آیا فرم های مالیات رایگان هفته آینده صادر می شود؟ / وزارت راه و شهرسازی لیست کامل سازمان امور مالیاتی را فردا اعلام می کند

ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801173

اظهارنامه مالیاتی مسکن خالی از سکنه باید در ژانویه بدون اطلاع قبلی صادر می شد و اختلاف بر سر شناسایی مسکن های خالی به وجود آمد. با این حال وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که فردا لیست خانه های خالی را به اداره مالیات ارائه می کند که هفته آینده اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان املاک خالی ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجلس یازدهم سال گذشته پس از سال ها ماده 54 قانون مالیات های مستقیم موسوم به قانون مالیات بر مسکن خالی را به تصویب رساند که بر اساس آن دو دستگاه اصلی با متولی اجرای آن وزارت راه و شهرسازی هستند. شناسایی خانه های خالی و سازمان پرونده های مالیاتی به عنوان متولی این پایه مالیاتی باید با این قانون مطابقت داشته باشد.

اجرای فوری این قانون حداقل باید بازار اجاره را ساماندهی می کرد و خانه های خالی را از طریق ابزارهای مالیاتی در بازار عرضه می کرد و اجاره بها می داد و از تحریک این بازار کاسته می شد که این اتفاق نیفتاد.

قانونگذار دریافت که مالکان ملک به دلیل بیکاری و عدم عرضه واحدهای مسکونی خود و نگاه سرمایه داری به این کالای اساسی، باید مالیات پرداخت کنند یا واحدهای مسکونی خالی را در بازار برای خرید، خرید یا اجاره مسکن تهیه کنند. این پیشنهاد به کاهش قیمت ها به ویژه در بازار اجاره مسکن کمک می کند.

از صدور اظهارنامه مالیاتی سوداگران بازار مسکن خبری نیست

بر اساس این گزارش، اکنون با گذشت بیش از یک سال از تصویب این قانون، به نظر می رسد هنوز در مرحله اول شناسایی خانه های خالی قرار دارد و هیچ اظهارنامه مالیاتی برای این مالکان صادر نشده است. البته لازم به ذکر است که طرح خوداظهاری سامانه املاک و مسکن نیز با استقبال اندکی مواجه شد.

دو قوه مجریه همچنان در مرحله اول شناسایی مسکن خالی قرار دارند و با وجود اینکه ماه آینده چندین بار در این مدت قول هایی داده شد اما هنوز صحبتی از صدور اظهارنامه مالیاتی برای این سوداگران مسکن نیست.

محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این خصوص گفت: اخذ مالیات از هر منبعی و داشتن اطلاعات موثق و به موقع ضروری است. قانون مالیات بر مسکن خالی بسیار روشن است. شمارش و شناسایی خانه های خالی با هویت کامل ملک و مالک و جمع آوری آنها از طریق سامانه ملی املاک و مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

12000 خانه خالی شناسایی شده است

وی افزود: انصافا این کار سختی است و همکاران ما از وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را برای جمع آوری اطلاعات از طرق مختلف انجام می دهند. تاکنون پس از توافق ما، حدود 12 هزار خانه خالی معرفی شده است که از این تعداد حدود 9 هزار خانه برای اشخاص حقوقی و 3 هزار مورد برای افراد حقیقی است، اما حتی این اطلاعات برای مالیات مسکن های غیرمسوول هم نیست.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان در امور مالیاتی توضیح داد: اصلاحیه ماده 54 قانون مالیاتی به صراحت تاکید می کند که ملک باید حداقل 120 روز در طول سال مالیاتی خالی باشد تا مشمول مالیات خالی باشد. خانه ها. تعداد زیادی از 12000 واحد رایگان که اطلاعات آنها در بازه زمانی 11 فروردین 1400 به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است، کمتر از 120 روز رایگان هستند و طبق قانون امکان دریافت مالیات از آنها وجود ندارد.

اولین اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان خانه رایگان در اوایل بهمن ماه صادر می شود

محمود محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اعمال مالیات بر خانه های خالی در چند روز اخیر گفت: با اجرای این قانون، عرضه واحدهای مسکونی در بازار اجاره افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: 28 دی ماه (فردا) مرحله اول آمار خانه های خالی شهر تهران به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در زمان وضع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: طبق جمع‌بندی‌هایی که با سازمان مالیاتی انجام داده‌ایم، نخستین برگه مالیاتی مالکان خانه‌های خالی در تهران اوایل بهمن ماه صادر می‌شود. .

محموده گفت: بیشتر خانه های خالی در مناطق مرکزی شهر است و افزایش عرضه مسکن در این مناطق به کاهش اجاره بها در دهک های متوسط ​​کمک می کند. اکثر این بلوک ها به دلیل فرسودگی و عدم تعمیر و بازسازی خالی هستند که به زودی با مالیات آن ها وارد بازار اجاره خواهند شد.

وی گفت: به زودی با خروجی ها و داده های سامانه املاک و مسکن اعلام می کنیم چه تعداد واحد خالی در چه مناطقی وجود دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: آخرین پیامک های انبوه برای مالکانی که در سامانه املاک و مسکن ثبت نام و اعلام نکرده اند ارسال شده است و بر اساس آخرین نتایج این سامانه، تعداد خانه های خالی شهر تهران دریافت می شود.

جلسه هماهنگی دو قوه مجریه قانون مالیات مسکن

محموده از جلسه هفته گذشته با سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: به ادبیات مشترکی در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی رسیده ایم و در 28 دی ماه اولین مرحله آمار مالیاتی غیرمصرفی را در تهران در خصوص ساماندهی و شناسایی خانه های خالی ارائه خواهیم کرد. آخرین اطلاعات سیستم به روز می شود و اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به روز می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این موضوع که گویا برای برخی صاحبان خانه خالی اشتباه ارسال می شود، تصریح کرد: عیبی ندارد. با توجه به اینکه این افراد از ابراز وجود خودداری کرده اند، تصور این است که خانه آنها خالی است. در متن پیامک نیز آمده است که باید وضعیت ملک خود را مشخص کنند.

محمودزاده افزود: کسانی که برای آنها پیامکی ارسال نشده است عمدتاً از 60 میلیون نفری هستند که اطلاعات سکونتشان در دسترس است. بعد از سال 1395 که مدارک یک صفحه ای جابه جا می شود، اطلاعات نقل و انتقال به راحتی ثبت و قابل دسترسی است و مواردی که اخیراً برای آنها پیامک ارسال شده است از جمله مواردی هستند که اطلاعات ثبت نام آنها در دسترس نیست.

به گزارش راه دانا؛ حالا باید منتظر هفته اول بهمن ماه باشیم و ببینیم آیا این اظهارنامه ها صادر می شود یا خیر.

اگرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی بارها از شناسایی یک میلیون و 300 هزار تا 2 میلیون و 300 هزار خانه خالی در کشور خبر داده‌اند، اما سازمان مالیاتی تاکید می‌کند که این اطلاعات باید شفاف و دقیق باشد تا اظهارنامه‌های مالیاتی صادر شود. همانطور که اشاره کردیم، موضوع در مرحله اول یعنی شناسایی مکان های خالی است و باید منتظر ماند تا وزارت راه و شهرسازی لیست دقیق خانه های خالی سازمان مالیاتی را ارائه کند یا خیر و این سازمان بتواند. برای صاحبان خانه های خالی مالیات بفرستیم در حالی که قبلا در دی ماه امسال وعده داده شده بود و امروز در روزهای پایانی دی ماه هستیم و خبری نیست.

طبق اصلاحیه ماده 54 قانون مالیات های مستقیم مصوب آذرماه 1395 در شهرهای بالای 100 هزار نفر از خانه هایی که بیش از 120 روز خالی است مالیات اخذ می شود؟ و برای هر ماه بیش از زمان مقرر مالیات بر درآمد اجاره طبق ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلق، برای سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلق و سال سوم پس از آن معادل 18 مشمول مالیات خواهد بود. برابر مالیات مربوطه یا خیر؟


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید