رئیس امور مالیاتی سازمان: «کارت با کارت» نیز مالیات فروشنده محسوب می شود

رئیس امور مالیاتی سازمان: «کارت با کارت» نیز مالیات فروشنده محسوب می شود

روز جدید رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از 4 میلیون مؤدی که اظهارنامه کردند، یک میلیون و 600 هزار اظهارنامه صفر است و 800 هزار اظهارنامه کمتر از 5 میلیون تومان پرداخت می کنند.

روزنامه ایران: برخلاف 5 درصد مودیان که جزو اقشار پردرآمد هستند، حدود 50 درصد مالیات مشاغل را پرداخت می کنند. این یعنی حرکت به سمت عدالت مالیاتی رئیس سازمان امور مالیاتی در خطبه های نماز جمعه گزارشی از رویکردها، اقدامات و نتایج فعالیت های سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم ارائه کرد.

داود منظور تصریح کرد: در این دوره تمرکز ما عمدتا بر روی بخش غیررسمی و غیرشفاف اقتصاد است، کسانی که با وجود درآمد بالا مالیات خود را پرداخت نمی کنند. در این راستا اولین اقدامی که در سال گذشته انجام دادیم ساماندهی سامانه حواله و شفاف سازی حواله ها برای ذی نفعان بود. تقریباً به طور کامل درگاه‌های پرداخت و POS را به فایل‌های مالیاتی وصل کرده‌ایم و بیش از 7 میلیون و 200 هزار دستگاه پرداخت به پرونده‌های مالیاتی متصل شده‌اند.وی افزود: حدود 3 میلیون دستگاه پرداخت دستگاه‌های خود را کنسل و غیرفعال کرده‌اند. همچنین در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه پرداخت معوق وجود دارد که در ماه آینده توسط بانک مرکزی غیرفعال می شود. بر این اساس، در سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار مؤدی جدید از طریق قانونی شدن دستگاه‌های پرداخت شناسایی کردیم و البته با روش‌های دیگر از جمله تأیید و تحلیل اطلاعات فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات اشخاص ثالث، میلیون‌ها نفر دیگر را «منظور» شناسایی کردیم. ادامه داد: شناسایی 2.2 میلیون مودیان جدید مهمترین اقدام در سال گذشته برای مبارزه با فرار مالیاتی بود و امسال حدود 4 میلیون اظهارنامه افراد، بنگاه ها، اصناف و بنگاه ها وصول شد که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. افزایش بیش از یک میلیون و 200 هزار تومانی تاکید کرد: به همان اندازه که از کسانی که تاکنون مالیات نپرداخته اند مالیات بگیریم می توانیم بخش های رسمی اقتصاد را تحت حمایت مالیاتی قرار دهیم به عنوان مثال امسال برای حمایت از تولید در قانون بودجه با با پیشنهاد دولت، نرخ مالیات واحدهای تولیدی از 25 به 20 درصد کاهش یافت. جهت کاهش هر چه بیشتر این نرخ است، زیرا تا جایی که بخش تولید بتواند منابع خود را مجددا سرمایه گذاری کند، منجر به تشکیل سرمایه، رونق اقتصادی و تولید بیشتر می شود. بخشودگی جرایم مالیاتی واحدهای تولیدی آسیب دیده و نیازمند را در دستور کار قرار دادیم. رویکرد ما در اداره مالیات حمایت از بخش تولیدی و بخش رسمی و فشار بر بخش غیررسمی و غیرشفاف است.

تفکیک حساب های شخصی و تجاری

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار داریم، تفکیک حساب شخصی و تجاری است. وقتی پوزها را سازماندهی کردیم، متأسفانه برخی از فعالان اقتصادی مردم را متضرر کردند. زیرا مردم را مجبور می کردند به جای استفاده از POS مبلغ مورد نظر را از کارت به کارت یا از حسابی به حساب دیگر انتقال دهند. با تفکیک حساب های شخصی و تجاری، با حساب های تجاری به عنوان وضعیتی برخورد می کنیم که فعالیت اقتصادی یک فرد را نشان می دهد. در این طبقه بندی که قرار است آیین نامه آن در ماه آینده توسط بانک مرکزی منتشر شود، افرادی که بیش از تعداد و مبالغ مشخصی در ماه از حساب شخصی خود برای تجارت استفاده می کنند، به عنوان حساب های تجاری یا مشکوک تجاری شناسایی می شوند و ما نیز مشمول آن هستیم. حساب مالیات ها.» منظور ادامه داد: نتیجه این اقدام این بود که بر اساس عدالت مالیاتی توانستیم 2.5 برابر مالیات از اصناف وصول کنیم. همچنین از 4 میلیون مؤدی که اظهارنامه کرده اند، یک میلیون و 600 هزار اظهارنامه صفر و 800 هزار اظهارنامه کمتر از 5 میلیون تومان بوده است. از سوی دیگر، 5 درصد مودیان مالیاتی که جزو مشاغل پردرآمد مانند پزشک، دندانپزشک، طلافروشی، نمایندگی خودرو و … هستند، حدود 50 درصد مالیات مشاغل را پرداخت می کنند. این جنبش برای عدالت مالیاتی و عدم اخذ مالیات از افراد کم درآمد و گرفتن مالیات عادلانه از افراد پردرآمد است.

جزئیات نصف شدن حقوق ورودی به هزینه واردکنندگان

همچنین معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: وزارت اقتصاد برای حمایت از نقدینگی واردکنندگان، مالیات را از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش داده است. به گزارش شادا، سعید توتونچی در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و دارایی ایران (شادا) با اشاره به ماده 163 قانون مالیات های مستقیم اظهار داشت: بر اساس این ماده به سازمان امور مالیاتی اجازه داده می شود از مودیان خاص مالیات اخذ کند. علی الحساب و ج در پایان دوره مالیاتی با دریافت اظهارنامه نسبت به قطعی شدن مالیات اقدام می کند.وی افزود: بر این اساس در آیین نامه ای که تنظیم شد آمده است که واردکنندگان 4 درصد مالیات را علی الحساب گمرک و در در سال آینده که مالیات را پرداخت کنند، آن 4 درصد به عنوان مالیات فرضی در نظر گرفته می شود و مابقی باید محاسبه و نهایی شود.معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی گفت: برخی از مودیان که از نظر مالیاتی حسابداران خوبی هستند، گفت: سازمان امور با ارتباط سیستماتیکی که بین سازمان امور مالیاتی و گمرک ایجاد شد، از پرداخت این مالیات های تکلیفی معاف شد، وی گفت: اما طیف وسیعی از واردات انجام می شود. افرادی که شامل سیستم مالیاتی نمی شدند، این مالیات را در مبدا پرداخت می کردند. وزارت اقتصاد برای حمایت از نقدینگی واردکنندگان، مالیات بر واردات را از 4 درصد به 2 درصد کاهش داد که میزان پرداخت مالیات را به نصف کاهش داد.

تنها ۶ میلیون تومان مالیات از «طلا فروشان» در کشور!

آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می دهد مالیات اعلام شده از سوی فعالان صنعت طلا و جواهر در سال گذشته برای هر واحد طلافروشی تنها حدود 6 میلیون تومان بوده است! آمارهای سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که تعداد 6 هزار و 358 واحد فعال در این تجارت در سراسر کشور در مجموع 40 میلیارد تومان مالیات اظهاری دارند که به طور میانگین هر واحد تجاری در سال گذشته تنها 6 میلیون تومان مالیات اظهار کرده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ میزان مالیات اعلامی این تجارت بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان بوده است. بر اساس اظهارات فعالان صنف طلافروشی‌های کشور، مالیات اعلامی هر واحد طلافروشی در سال ۱۳۹۸ تنها ۳ میلیون تومان است. این در حالی است که رقم تشخیصی سازمان مالیاتی از طلافروشان سراسر کشور در سال 1398 بالغ بر 285 میلیارد تومان بوده که بیش از 10 برابر رقم بیان شده توسط فعالان این صنف است، بنابراین رقمی که سازمان مالیاتی از هر صنف به دست آورده است. واحد به طور متوسط ​​33 میلیون تومان.

دیدگاهتان را بنویسید