آیا مجلس اختیارات قانونگذاری خود را به شورای عالی فضای مجازی تفویض کرده است؟

آیا مجلس اختیارات قانونگذاری خود را به شورای عالی فضای مجازی تفویض کرده است؟

مهدی بیک اولی: بخش‌هایی از طرح پدافند به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده و به زودی اجرایی می‌شود. این جملاتی است که احمد نادری نماینده مجلس یازدهم با آن سعی کرد به برخی ابهامات مربوط به کندی اینترنت کشور و مشکلات دسترسی مردم به فضای مجازی پاسخ دهد. در شرایطی که اکثریت مردم ایران برای ورود به فضای مجازی باید آزمایش‌های بی‌پایانی را پشت سر بگذارند، احمد نادری گوی سبقت را بر تصویب طرح امنیتی شورای عالی فضای مجازی می‌اندازد و پیشنهاد می‌کند بخش‌هایی از این طرح امنیتی تصویب شده است. توسط وی توسط این هیئت و در مرحله اجرا می باشد. این عضو کمیسیون مجلس همچنین تاکید کرد: در شرایط فعلی هیچکس نباید انتظار داشته باشد که روند دسترسی به فضای مجازی مانند شرایط عادی باشد. این عضو کمیسیون مجلس همچنین به تفویض اختیار انحصاری مجلس به شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: با توجه به اختلاف نظر در مجلس، ترجیح داده شد از این طرح صرفنظر شود، بنابراین به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد. شورای فضای مجازی احمد نادری در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نمایندگان ترجیح می دهند طرح دفاع را نه در مجلس، بلکه در شورای عالی فضای مجازی دنبال کنند، گفت: این طرح در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده و خواهد شد. به زودی عملیاتی شود.» اظهارات این نماینده رئیس مجلس در شرایطی رسانه ای می شود که بسیاری از نمایندگان مجلس به صورت پنهانی و آشکار تفویض حقوق قانونگذاری مجلس به شورای عالی فضای مجازی را غیرممکن می دانند. علی جدای یکی از این نمایندگان است که در گفت و گو با «اعتماد» گفت: تا به حال چیزی درباره تفویض قوه مقننه مجلس به شورای عالی فضای مجازی نشنیده ام. اگر قانونی در حوزه فعالیت فضای مجازی لازم باشد، آن قانون به تصویب مجلس می رسد نه شورای عالی فضای مجازی یا مرجع عالی دیگر. اظهارات علی جدیدی در حالی مطرح می شود که نادری ساعاتی پیش در گفت و گو با خبرنگاران مجلس از تصویب بخش هایی از طرح دفاع در شورای عالی فضای مجازی خبر داد. گفته های متناقض که مشخص نیست چرا روشن نمی شود؟ برای یافتن قطعه گمشده این پازل اما به اطلاعات تکمیلی نیاز است که جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تایباد در اختیار خبرنگار اعتماد قرار داد. رحیمی از حضور برخی گروه های خاص در مجلس بدون توافق با کل مجلس در این زمینه خبر داد. این نماینده در گفت و گوی ویژه با «اعتماد»، این گونه طرح ها را ذائقه «بخش خاصی» از جریان های حاضر در مجلس و «اقلیتی محدود» ارزیابی کرد که تلاش می کنند دیدگاه های مورد نظر خود را به نام مجلس تحمیل کنند. خلأ قانونی. این رفتار نه تنها مختص اجرای طرح حفاظتی است، بلکه پیش از این در نامه درخواست برخورد قاطع نمایندگان با معترضان حوادث اخیر را نشان داد. زمانی که اعلام شد بیش از 220 نماینده مجلس خواستار صدور حکومت نظامی برای معترضان حوادث اخیر شده اند اما کمتر از 24 ساعت پس از انتشار این نامه در رسانه ها و با افزایش انتقادات، جعلی بودن این نامه مشخص شد. و بسیاری از نمایندگان از وجود آن بی اطلاع بودند. این بار برخی جریانات در مجلس تلاش می کنند ترجیحات اقلیت را به نام اکثریت نهادینه کنند.

نگاهی خوشمزه به فضای مجازی

در تعارض تایید و تکذیب مربوط به کندی اینترنت و اجرای طرح دفاعی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم یکی از نمایندگانی است که معتقد است قوه مقننه مجلس نمی تواند. تفویض اختیار شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی یا هر نهاد دیگری نتواند در این زمینه تصمیم گیری کند. جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه حق دسترسی به فضای مجازی و استفاده از وسایل ارتباطی نوین یکی از مهمترین پیشنهادها برای احقاق حقوق شهروندی است، می گوید: آنچه برخی افراد و جریان ها بر اساس سلیقه و اعتقاد یک جامعه می خواهند. اقلیت در کشور با در نظر گرفتن بسیاری از پیشنهادات. این یک اتفاق منفی است، بسته شدن این فضا جز لطمه زدن به حقوق مردم و کسب و کار، ایجاد نارضایتی بیشتر و گسترش ناامیدی و یأس، کاری از پیش نخواهد برد.»

وی ادامه می دهد: «به جز ایران، بیش از 200 کشور دیگر در جهان با دیدگاه ها، فرهنگ ها و باورهای متفاوت وجود دارد. دوستان ببینید چند کشور به اینترنت و فضای مجازی و امنیت اینطور فکر می کنند و عمل می کنند؟ آیا همه این کشورها امنیت خود را فدای فضای مجازی کرده اند؟ آیا اخلاق این کشورها با خاک یکی است؟ آیا این کشورها برای افزایش امنیت خود فضای مجازی را مسدود کرده اند؟ اینکه چرا برخی از مردم و جریانات در کشور ما فکر می کنند که همه دنیا اشتباه می کنند و فقط آنها حق دارند، کاملاً مشخص نیست. حقیقت این است که اکثر کشورهای دنیا آزادانه از این فضا استفاده می کنند و ظرفیت ایجاد می کنند، اما ما از فضای مجازی می ترسیم و معتقدیم که تنها با محدود کردن این فضا می توان امنیت را افزایش داد. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: البته مقوله نظارت و نظارت کلی بر امنیت کلان موضوعی است که همه مردم و جریان ها در آن اتفاق نظر دارند، اما اینکه عده ای می خواهند مانع و محدود کنند. امکانات ارتباطی مردم به بهانه های مختلف یک برداشت لذیذ از قانون است، یک درک خوشمزه از امنیت و یک درک خوشمزه از حقوق مردم است. از شما می پرسم، تلگرام، توییتر، فیسبوک و… قبلاً در این کشور فیلتر شده است. چرا کسی پاسخ افکار عمومی را نداد که چرا این فیلترینگ انجام شده است؟ نه مردم قانع می شوند، نه اطلاعات روشن می شود و نه توضیح مناسبی داده می شود. جالب اینجاست که بسیاری از مسئولان و مدیران ارشد کشور که متولی فیلترینگ هم هستند در این فضا حضور داشته اند و صفحه رسمی دارند. البته مردم هم از این فضا استفاده می کنند اما باید از طریق فیلترهایی که بیشتر بدافزار هستند وارد این فضا شوند.وی یادآور می شود: طبق آمارهای جهانی فضای اینترنت ایران یکی از آلوده ترین حوزه های ارتباطی دنیاست. داده ها مدام در معرض بدافزارها قرار می گیرند، دلیل و منطق این اقدامات هنرمندانه هنوز مشخص نیست، این دیدگاه تنها مختص حوزه ارتباطات نیست، در حوزه خودروسازی نیز همین دیدگاه پیچیده ایرانیان را به خرید واداشته است. گران‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت‌ها اما جوانان ایرانی می‌بینند که در کشور همسایه مردم از بهترین خودروها و بهترین وسایل ارتباطی با کمترین مشکل و قیمت استفاده می‌کنند، طبیعی است که این روند باعث ایجاد نارضایتی و در نهایت انفجار حساب می‌شود. اسناد حقوق بشر نشان می دهد که حق دسترسی به اطلاعات و وسایل ارتباطی حق بشری است.هیچ کشوری می تواند بدون رضایت مردم امنیت ایجاد کند. تضییع حقوق مردم نه نشانه قدرت است و نه ایجاد امنیت». رحیمی جهان آبادی می گوید: متاسفانه چند سالی است که در ایران نهادهای مختلفی وارد بحث قانون گذاری شده اند. شورای ارزشیابی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و حتی برخی قضات و دادستان ها مدعی حق قانون گذاری و تفسیر قانون هستند. ناگهان یک قاضی به فیلتر یک شبکه ارتباطی رای می دهد و هیچ کس پاسخگو نیست. این روند باعث تضعیف حق مجلس می شود. به محض ورود مجلس به موضوع واردات خودرو، به یکباره کمیته ارزیابی به موضوع مورد نظر مجلس ورود کرد و آن را از دستور کار خارج کرد. بر اساس قانون، اگر مجلس و شورای نگهبان نظر دیگری دارند و مجلس همچنان بر تصمیم خود پافشاری می کند، مجلس می تواند وارد عمل شود و بس.

قدرت قانونگذاری پارلمان قابل تفویض نیست

در شرایطی که نادری، نماینده رئیس مجلس در گفت وگو با ایسنا، رسما از ورود شورای عالی فضای مجازی به تصویب و ابلاغ بخش هایی از طرح حفاظتی خبر داد، نماینده مردم شیروان. در مجلس با بیان اینکه هیچ اطلاعی از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به طرح حفاظت در دست نیست، مجلس بار اجرای چنین ایده ای را بر عهده ندارد. علی جدیدی در گفت و گو با اعتماد در پاسخ به این سوال که آیا از تصویب طرح دفاع در شورای عالی فضای مجازی اطلاعی دارید، گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم. اما در کل اگر حاکمیت فضای مجازی نیاز به قانون دارد این مجلس باید قانون را تصویب کند نه نهاد دیگری. شورای عالی فضای مجازی تنها در حدود اختیارات عمومی خود می تواند برنامه ریزی کند. وی ادامه می دهد: مشکل فضای مجازی نیازمند برنامه ریزی است. به هر حال بخش قابل توجهی از نیازهای ارتباطی، تجاری و مردم از طریق این فضا تامین می شود. برنامه ریزی در این فضا باید مبتنی بر تسهیل باشد نه محدودیت.»جدی در پاسخ به بحث هایی که این روزها درباره اینترنت کلاس درس و غیره مطرح می شود، گفت: این مسائل باید توسط کمیته های تخصصی و چهره هایی که در این زمینه دانش دارند پیگیری شود. به طور کلی، مجلس بر اساس مصالح کشور مستلزم احقاق حقوق شهروندی و حق دسترسی همه افراد به وسایل ارتباطی است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: در کنار این پیشنهادات، موضوع اصلی آنها قانونگذاری غیرقابل تفویض مجلس است. البته اگر شورای عالی فضای مجازی در این زمینه نظر داشته باشد، می تواند با توجه به اختیارات قانونی خود وارد بحث شود. شورا ممکن است در مورد کسب و کار آنلاین، ظرفیت سازی مجازی و غیره نظری داشته باشد، اما این دیدگاه ها نباید با حق قانونی مجلس در تضاد باشد.

جدیدی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش سرعت اینترنت اخیر می تواند ناشی از تصمیمات شورای عالی فضای مجازی باشد، گفت: در این زمینه چیزی نشنیده ام. وقتی نمی دانم یعنی هنوز ذکر نشده است. این موضوع در صلاحیت کمیسیون فرهنگی و کمیسیون ویژه طرح حفاظت است. با توجه به این اظهارنظرهای متفاوت و در برخی موارد متناقض، باید دید چه عاملی باعث شد رئیس مجلس حتی در شرایطی که از تصویب و اجرای طرح صیانت از شورای عالی فضای مجازی خبر دهد. بسیاری از نمایندگان در مورد آن نمی دانند. تلاش خبرنگار اعتماد و برقراری ارتباط با سایر نمایندگان نیز نشان داد که هنوز بسیاری از نمایندگان از تصویب و اجرای طرح حفاظت بی اطلاع هستند. آیا برخی افراد و جریان های خاصی در مجلس به دنبال جایگزینی تصمیمات اقلیت به نام تصمیمات و خواسته های اکثریت هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید