آیا مرد جوانی را که به دختری تجاوز کرده در خانه مجلل خود به دار آویخته خواهند شد؟

او مدعی است که در یکی از خیابان های شمال تهران با این مرد ملاقات کرده و از او خواسته شماره تلفنش را بگیرد تا بیشتر با هم آشنا شوند. سپس با جسارت خود و جلب اعتماد دختر جوان را به بهانه آوردن دختر جوان به خانه مجلل خود برد و پس از مستی او را بیهوش کرد و به او تجاوز کرد.

پس از این شکایت مرد میانسال دستگیر شد اما وی منکر تعرض شد و گفت که این دختر با میل خود به خانه او رفته و از آنجایی که مردی ثروتمند است، دختر جوان قصد اخاذی از وی را داشته است. با این شکایت
اما پس از تشکیل پرونده و رسیدگی به درخواست تجدیدنظر، دختر جوان با اثبات تجاوز به عنف توسط پزشکی قانونی و تشکیل دادگاه، قضات دادگاه کیفری مرد میانسال را به اعدام محکوم کردند.

در حالی که این حکم هنوز به تایید قضات دیوان عالی کشور نرسیده است، امید ریاضتی وکیل شاکی پرونده ضمن اعلام حکم اعدام برای متهم پرونده به ایران گفت: پرونده های تجاوز جنسی همواره یکی از پرتکرارترین موارد بوده است. جرایم و متأسفانه در بسیاری از موارد امکان اثبات جرم برای شاکی یا وکلا وجود نداشت. در این پرونده که بازتاب های متفاوتی در روزنامه ها دارد، با توجه به شواهد و مدارک متعدد، گزارش کارشناسی پزشکی قانونی و دفاعیات، بازپرس دو بار تشخیص تجاوز به عنف را صادر و متهم را به اعدام محکوم کرد، اما پس از تجدیدنظرخواهی متهم، هر دو تصمیم در دیوان عالی کشور لغو شد. تا چندی پیش برای سومین بار در دادگاه کیفری یک جلسه ای با حضور سه قاضی ارشد، نماینده دادستان، متهم، وکلای آنها و اصحاب رسانه تشکیل شد و من به عنوان وکیل دختر جوان مسئولیت رسیدگی به جزئیات را بر عهده داشتم. شک و تردید وکلای متهم و در نهایت برای سومین بار دادگاه رای به اعدام متهم صادر می کند.

متأسفانه در این بین برخی روزنامه ها برای ایجاد اخبار زرد سعی در ایجاد اخباری با عناوین نادرست مانند اخاذی از دختری توسط مردی ثروتمند در تهران داشتند که قطعاً این اخبار کذب به دور از صداقت و با بررسی اندک است. روند پرونده و به خصوص وضعیت روحی نامناسب دختر جوانان می توانند عمق فاجعه را درک کنند.

اینجانب به عنوان وکیلی که به دلیل تجربیات مشابه در پرونده های تجاوز جنسی همواره سعی در اطلاع رسانی به افکار عمومی در فضای مجازی و واقعی داشته ام، ناآگاهی را یکی از دلایل وقوع چنین حوادث تلخی می دانم و معتقدم اگر تصمیم گیرنده رسیدگی باشد. به محاکم قضایی و مبانی قانونی موجود در کشور و نیز روش های اثبات این جرایم اطلاع داده شود، افرادی که استعداد ارتکاب این جرائم را دارند، پس از مشاهده نتیجه کار، اقدام به این گونه جرائم نخواهند کرد. از سوی دیگر، دختران جوان نیز از وقوع این گونه جرایم و کلاهبرداری های رایج آگاه هستند و حتی در چنین حوادثی از حقوق قانونی خود و اقداماتی که باید بلافاصله پس از وقوع حادثه برای اثبات تجاوز انجام دهند، آگاه هستند و می توانند از آنها محافظت کنند. حقوقی که شما هستید به یاد داشته باشیم که افراد آگاه کمتر آسیب می بینند و حقوق خود را زیر پا می گذارند.