آیا نفت 200 دلاری در راه است؟ ایران بازارهای نفت از دست رفته را بازپس می گیرد

آیا نفت 200 دلاری در راه است؟  ایران بازارهای نفت از دست رفته را بازپس می گیرد

روز جدید : بازار نفت این روزها شوکه شده است; قیمت نفت در حال حاضر در محدوده 120 دلار است و برخی برآوردها قیمت نفت را 150 یا 200 دلار می دانند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین با تحریم های شدید آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس مواجه شده است. متحدان غربی دسترسی به سیستم بین المللی سوئیفت را برای چندین بانک روسی قطع کرده اند و اگرچه هیچ تحریم مستقیمی بر نفت و گاز روسیه اعمال نشده است، تجارت کالاهای روسیه برای بسیاری از بازیگران بین المللی خطرناک شده است.

آمریتا سن، مدیر تحقیقات Spectas Energy، به CNN گفت. به دلیل تحریم های بانکی، تخمین زده می شود که حدود 70 درصد صادرات نفت روسیه معادل حدود 3.8 میلیون بشکه در روز متوقف شده است.

طبق آمار آژانس اطلاعات انرژی بر اساس آمار کشتیرانی و مصاحبه با بازرگانان، صادرات نفت و فرآورده های نفتی روسیه هفته گذشته یک سوم یا 2.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

در این شرایط، برخی از تحلیلگران انرژی هشدار داده اند که در صورت اعمال تحریم های غرب بر نفت روسیه، قیمت جهانی نفت ممکن است تا بشکه ای 150 یا 200 دلار افزایش یابد. از سوی دیگر، برخی از کارشناسان می گویند این امکان پذیر نیست.

آیا کره 200 دلار قیمت دارد؟

نارسی گوربن، کارشناس انرژی درباره پیش بینی نفت 200 دلاری به خبرآنلاین گفت: فکر نمی کنم این اتفاق بیفتد. البته تحریم نفت روسیه هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: پیش بینی افزایش قیمت نفت وجود دارد اما افزایش قیمت 200 دلاری نیست.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: کسانی که نفت می خرند و می فروشند نیز پیش بینی های آینده دارند و منتظر خبر نمی مانند و بعد خرید و فروش نفت می کنند. اصولا سیستم بازارهای آتی به گونه ای است که برای آینده نیز پیش بینی هایی دارند.

قربانی گفت 4.5 میلیون بشکه نفت می تواند از اروپا کاهش یابد. در مقابل، تحریم هایی علیه ایران وجود دارد. اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شود، روزانه 500 هزار بشکه نفت می تواند به سرعت به اروپا صادر شود و ما می توانیم روزانه حدود 50 میلیون دلار داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند جایگزین نفت روسیه در بازار اروپا شود، گفت: آیا زمانی که ایران تحریم شد، ایران جایگزین نفت ایران نشد؟ این بازار برای ما بود. ما اکنون به بازار قبلی خود برمی گردیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: به طور کلی همه چیز به لغو تحریم ها علیه ایران بستگی دارد. به این ترتیب می توانیم روزانه 400 تا 500 هزار بشکه نفت را بلافاصله به اروپا تحویل دهیم.

محمود کاگانی، کارشناس بین المللی انرژی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: در حال حاضر بازار در شرایطی است که قیمت فعلی و فیزیکی نفت خام در مقایسه با قیمت های آتی بالاست. قیمت قراردادهای آتی پایین و قیمت های روز بالاست.

وی افزود: این نشان می دهد که در حال حاضر بازار با کمبود عرضه نفت خام مواجه است. یعنی تا زمانی که تقاضا در بازار وجود داشته باشد، نفت خام در دسترس مصرف کنندگان است.

این کارشناس بین الملل انرژی گفت: آنچه باعث افزایش قیمت شده است به اصطلاح شایعات و نگرانی های موجود در بازار است. به عنوان مثال روسیه باید صادرات خود را به بازار متوقف کند یا غربی ها خرید نفت روسیه را متوقف کنند.

حقانی افزود: هم اکنون نیز شایعاتی در بازار شنیده می شود که محموله های روسیه از اورال که معمولا به اروپا صادر می شود، بسیاری از پالایشگاه ها محتاط هستند و خرید نمی کنند. روسیه حتی قیمت را به 10 یا 12 دلار در هر بشکه کاهش داده است، اما همچنان در دست روسیه است. اینها همه شایعات و حرفه هایی هستند که برای فروش هستند. اما قضاوت در مورد اینکه چنین اتفاقاتی واقعاً رخ می دهد یا خیر بسیار دشوار است.

وی گفت: در این میان شاهد هستیم که عربستان از این بازار استفاده کرده و قیمت نفت خام عربستان را برای صادرات به اروپا و حتی شرق، چین و هند افزایش داده است. در این رابطه بحث این است که برای بیع متقابل فوری، حال است نه آینده.

خاقانی ادامه داد: چرا قیمت های آتی پایین است؟ این طبیعی است چرا که خیلی ها فکر می کنند این جنگ یکی دو روز آینده تمام می شود و در عین حال برجام تمام می شود و ایران به بازار باز می گردد. ایران در حال حاضر حدود 60 میلیون بشکه نفت و شاید نفت خام بیشتری در کشتی‌های موجود در دریا دارد که می‌خواهد به بازار عرضه کند.

وی افزود: در نتیجه قیمت ها می تواند به 150 یا 200 دلار برسد، وضعیت فعلی جنبه روانی دارد، اما به محض رفع نگرانی ها، واقعیت بازار سطح عرضه و تقاضا خواهد بود. قیمت‌ها متعادل است. «و نباید بیش از 60، 70 دلار باشد.

کاگانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران پتانسیل جایگزینی نفت روسیه در بازار اروپا را دارد؟ وی گفت: در حال حاضر روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان است. اولین و دومین تولیدکننده بزرگ نفت آمریکا و عربستان سعودی هستند. روسیه علاوه بر نفت خام، مقادیر زیادی فرآورده های نفتی را به اروپا صادر می کند، بنابراین جایگزینی روسیه در بازار، به ویژه در اروپای غربی، نه تنها ایران، بلکه سایر کشورها، آسان نیست.

وی گفت: «یکی از مشکلات اصلی پیش روی دولت‌های اروپایی و غربی در حال حاضر برآورده کردن خواسته‌های روسیه است. به همین دلیل آنها محافظه کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید