زمان: 08:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1794979
ایران سومین تولیدکننده صنایع دستی جهان است و استان گیلان یکی از استان های مهم کشور برای تولید محصولات در این زمینه است، بنابراین برندسازی محصولات و زمینه سازی برای توسعه صادرات محصولات ضروری است. که باید مورد توجه افراد مسئول قرار گیرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صنایع دستی با توجه به ویژگی هایی که دارد به نوعی معرف فرهنگ و هویت یک ملت و منطقه است و از این رو توجه به توسعه و حفظ آنها بسیار حائز اهمیت است.
ایران سومین تولیدکننده صنایع دستی در جهان است و 370 رشته صنایع دستی داریم که در 24 دسته قرار می گیرند. استان گیلان یکی از استان های مهم کشور برای تولید صنایع دستی است و خاستگاه تاریخی این استان بر تنوع صنایع دستی در آن افزوده است.
آستانه اشرفیه، رشت، ماسوله، لاهیجان و انزلی از جمله شهرهای فعال در صنعت صنایع دستی گیلان هستند که از جمله معروف ترین این محصولات می توان به حصیر بافی، گلدوزی، نخ بافی، بامبو بافی، پوشاک محلی، نجاری، شب بافی اشاره کرد. ، نازک کاری، چوب، منبت، منبت و معرق، سفال و مروارید بافی را ذکر کرد.
فعالیت 24 هزار صنعتگر در گیلان / بیشتر هنرمندان مهارت های خود را به صورت تجربی آموخته اند.
فرزاد رشیدی نهم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار، با بیان اینکه در حال حاضر 24 هزار صنعتگر در استان گیلان مشغول به کار هستند، گفت: برخی از این هنرمندان در رشته های مرتبط با صنایع دستی تحصیل کرده اند، اما بیشتر آنها تجربی و از پدرشان هستند. و مادرشان این هنرها را آموخت.
صنایع دستی گیلان در سال 1378 بالغ بر 9 میلیون دلار صادرات داشته است
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان میزان صادرات صنایع دستی این استان به سایر کشورها در سال 98 را یک میلیارد و 700 هزار دلار عنوان کرد و افزود: میزان صادرات صنایع دستی گیلان به 9 و 7 میلیون دلار افزایش یافت. 1999
وی با اشاره به افزایش صادرات گیلان گفت: اولین عامل ثبت جهانی چادر شب بافی قاسم آباد به عنوان برند بین المللی صادراتی گیلان است که منجر به افزایش 5.5 درصدی صادرات گیلان شده است.
رشیدی در ادامه با بیان اینکه حصیربافی، قالی بافی، شیشه، سفال و سرامیک از جمله صنایع پرطرفدار گیلان است، ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و کشورهای اوراسیا مقصد صادرات محصولات صنایع دستی گیلان هستند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 39 نقطه در دنیا ثبت شده که یکی از آنها روستای کاسم آباد استان گیلان است، گفت: این ظرفیت بزرگ مهمترین عامل توسعه صادرات استان را فراهم کرده است.
رشیدی با اشاره به 7 فرآیند برای توسعه صنایع دستی در استان گفت: مشارکت صنعتگران در تصمیم گیری و سیاست گذاری و ایجاد موزه های تخصصی برای تقویت پیوند این حوزه با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی از جمله این موارد است. فرآیندها
افتتاح موزه راش دوزی طی دو ماه آینده در رشت
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: موزه گلدوزی رشت قرار است تا دو ماه آینده در رشت افتتاح شود.
وی با بیان اینکه فروش بیشتر صنایع دستی به برندسازی محصولات این حوزه بستگی دارد، افزود: ثبت ملی کالا به برندسازی و فروش بیشتر محصولات کمک می کند. البته تاکنون بسیاری از محصولات و صنایع دستی استان به ثبت ملی رسیده است. “
رشیدی بر برندسازی صنایع دستی در سطح بین المللی تاکید کرد و گفت: برای افزایش و رونق صادرات در این حوزه باید این محصول در دنیا شناخته شود تا مردم به ارزش این محصول و نمونه موفق این کار واقف شوند. در ثبت جهانی روستای کاسم آباد.
وی با اشاره به اینکه آموزش مسئله محور یکی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان است، خاطرنشان کرد: برای تقویت پیوند گردشگری و فروش صنایع دستی، اقامتگاه های بوم گردی ایجاد شده است که هنرمندان در آن زندگی و فعالیت داشته اند. انتظار می رود این اقامتگاه ها در آینده افزایش یابد.
رشیدی با اشاره به تاثیر مثبت فعالیت های فضای مجازی در توسعه فروش صنایع دستی گفت: مردم رکن اصلی تولید و توسعه صنایع دستی هستند.
توسعه بازارهای دائمی صنایع دستی در سال 1401
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان افزود: برنامه اصلی این اداره کل برای سال 1401 توسعه بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی است و از شهرداری ها و استان ها می خواهیم برای توسعه این بازارچه ها با ما همکاری کنند.
صنایع دستی استان گیلان با وجود تنوع و قدمت و ویژگی های منحصر به فرد و توانایی تولید و توزیع در کشور و حتی صادرات آنچنان که باید و شاید از سازوکار مناسبی برخوردار است و مسئولان این حوزه را می طلبد تا از ظرفیت های موجود استفاده کنند. و از هنرمندان بیشتری در این زمینه حمایت کنند.
انتهای پیام/