آیا هفته آینده حقوق کارگران تصویب می شود؟

آیا هفته آینده حقوق کارگران تصویب می شود؟

به گزارش ایسنا، جلسه شورای عالی کار روز دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر کار و نمایندگان گروه های کارگری و کارفرمایی برگزار شد. در این جلسه کمیسیون دستمزد در نهایت گزارش هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ارائه و رقم آن را 12 میلیون و 479 هزار و 500 تومان اعلام کرد.

به گفته مسئولان کارگری، این عدد حاصل محاسبات دولت و گروه کارفرمایان است و رقمی که گروه کارگری از نظر هزینه سبد معیشت کارگران به دست آورده بیش از این مبلغ 17 میلیون و 447 هزار و 160 تومان است. ، و 5 میلیون تومان با گزارش کمیسیون حقوق تفاوت دارد.

مسئولان کارگری معتقدند جلسه شورای عالی کار در دو روز گذشته در مورد ارزش سبد نان و میزان افزایش دستمزد بی نتیجه بوده است و در مورد رقم سبد نان خانواده های کارگری اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

کمیته دستمزد شورای عالی کار امروز برای بررسی و محاسبه بیشتر هزینه سبد معیشت تشکیل می شود و در صورت موافقت طرفین با ارقام و اعداد ارائه شده، گروه کارگری با آغوش بازتر در جلسه آتی شورا شرکت خواهد کرد. شورای عالی کار و چانه زنی دستمزد شکل رسمی تری به خود خواهد گرفت.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران معتقد است: اگر امسال 100 درصد به دستمزد کارگران اضافه کنیم و در مورد سبد معیشت به جمع بندی نرسیم، تاثیری بر معیشت خانواده های کارگری نمی گذارد، زیرا کف دستمزد کمتری که وجود دارد. حالا عادلانه نیست و این طبقه باید با خط فقر تغییر و تنظیم شود.

حمید حاج اسماعیلی – کارشناس کارگری – نیز معتقد است این حربه تمرکز بر یک چهره خاص در مذاکرات دستمزد و اعمال فشار، کارساز و شأن آور نیست و با روحیه سه جانبه گرایی در شورای عالی کار سازگار نیست. برای کارگران و حفظ قدرت خرید آنها.

بر اساس اعلام رسمی، جلسه شورای عالی کار روز جمعه پنجم اسفندماه برگزار می شود تا نظرات کارگروه، کارفرمایان و دولت به یکدیگر نزدیک شده و ارقام هزینه برای سبد معیشت تعیین شود. تصویب شد تا امکان تصویب حقوق 1401 در جلسه روز جمعه دور از انتظار باشد، این در حالی است که سید سلطان مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که حقوق کارگران کارگران تا ابتدای هفته آینده مشخص می شوند و تا پایان هفته اقدامات لازم توسط کارگروه ها انجام خواهد شد.

به گفته وی، در رابطه با تعیین حداقل دستمزد کارگران، هم کمیسیون تعیین مصادیق جلسات مختلفی برگزار کرده است و هم شورای عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داده است.

وزیر کار گفت: همکاری طرفین بالاست که برخی از موضوعات به کارگروه های تخصصی محول شده و تا پایان هفته اقدامات لازم انجام خواهد شد. تاکید ما بر این است که تبعیض قائل نشویم و نباید بین کارمندان دولت و کارگران تفاوتی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید