آیا پروژه های جهانی از صفر تا صد مدل دولتی / جزیره ای جدید وجود خواهد داشت؟

آیا پروژه های جهانی از صفر تا صد مدل دولتی / جزیره ای جدید وجود خواهد داشت؟

روز جدید : به نظر می رسد مردم حداقل باید خود را برای سهمیه بندی جدید بنزین آماده کنند. بر اساس این خبر، دولت در کیش اجرای طرح جدید بنزین خود را آغاز کرده و سپس قشم نیز به این طرح ملحق خواهد شد.

در روزهای پایانی آذرماه بود که دولت پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به جای خودرو به مردم در دو منطقه آزاد کیش و کشم را داد و تصمیماتی برای تمدید این طرح در صورت موفقیت اتخاذ شد.

ماجرا از انتشار نامه محرمانه معاونت اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین با اختصاص سهمیه بنزین به مردم به جای خودرو در جزایر کیش و کشم در فضای مجازی آغاز شد. طرح پایلوت کردی با هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین و پس از کارشناسی و رفع ابهامات با صلاحدید تیم اقتصادی دولت و با دستور رئیس جمهور در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

بر اساس سیستم فعلی سهمیه بندی بنزین، تنها 27 میلیون نفر از مالکان خودرو و موتورسیکلت در کشور از یارانه بنزین بهره مند می شوند و کسانی که دو یا چند وسیله نقلیه دارند بیش از صاحبان یک دستگاه از یارانه بنزین بهره مند می شوند. اما در طرح توزیع یارانه بین مردم به جای خودرو، یارانه بنزین به هر ملتی تعلق می گیرد و همه افراد جامعه چه وسیله نقلیه داشته باشند و چه نداشته باشند به یک اندازه از یارانه بنزین بهره مند می شوند.

اکنون پس از چند روز آزمایش پروژه در بخشی از جزیره کیش در بهمن ماه سال جاری، روز یکشنبه یکم اسفندماه، کمیته اطلاع رسانی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» اعلام کرد که این پروژه در جزیره کیش آغاز می شود. و کلیه شهروندان دارای کارت جزیره کیش اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو مشمول دریافت بنزین 20 لیتری شدند.

سهمیه خودروهای عمومی مانند قبل روی کارت سوخت آنها درج شده است. شهروندان جزیره کیش می توانند با همان کارت های بانکی در پمپ بنزین سوخت گیری کنند و با تایید ستاد اقتصادی دولت همچنان می توانند از سهمیه های قبلی روی کارت سوخت خود استفاده کنند.

در همین راستا حسین شمسیان، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش از آغاز طرح یارانه بنزین برای همه در کیش خبر داد و اعلام کرد: این طرح از اول اسفندماه در جزیره کیش و همه شهروندان آغاز می شود. با کارت کیشوند صاحبان خودرو و صاحبان خودروها مشمول سهمیه بنزین 20 لیتری شدند.

به گفته وی، با توجه به موفقیت آمیز بودن تست فنی این طرح در ایام دهه فجر، طرح تامین 20 لیتر سهمیه به ازای هر نفر در جزیره کیش از 10 اسفندماه آغاز شد و ساکنان کیش می توانند از تمامی کارت های بانکی در محل بنزین استفاده کنند. جایگاه ها و همان قیمت سوخت قبلی.

شمسیان با تاکید بر اینکه در این طرح همانند طرح قبلی، قیمت بنزین یارانه ای 1500 تن و بنزین آزاد 3000 تن است، افزود: افراد فاقد خودرو که بنزین مصرف نمی کنند نیز می توانند بنزین یارانه ای خود را واگذار و یا به فروش برسانند. با دیگران به اشتراک بگذارید..

وی افزود: در اجرای این طرح ساکنان جزیره کیش همچنان می توانند از سهمیه های قبلی در کارت سوخت خود استفاده کنند و 20 لیتر بنزین تنها با یک تفاوت ساده در صورت داشتن خودرو و خانواده افراد دریافت می شود. پنج.” 60 لیتر برای خودرو و 40 لیتر مابقی کارت سرپرست خانوار که یارانه بر روی آن پرداخت می شود.

شمسیان در خصوص فرآیند سوخت گیری خاطرنشان کرد: با کشیدن کارت سوخت، چهار رقم آخر هر کارت بانکی به نام فرد وارد می شود، سپس وی 4 رقم آخر کد ملی را وارد می کند و پس از شناسایی از طریق سامانه اعلام می کند. مقدار سهمیه

وی گفت: اگر فردی از سهمیه بنزین در یکی از کارت های خود استفاده کند، تمامی اطلاعات لازم در سایر کارت ها ثبت می شود.

اجرای طرح بنزین دولت در سراسر کشور در آینده نزدیک

در همین راستا علی ملکی، رئیس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع بنزین اخیرا در اظهارنظری گفت: هدف نهایی از اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع بنزین، شناسایی و رفع مشکلات احتمالی است و برای برخی طبیعی است. مردم در روزهای اول در این مورد سوال داشته باشند. .

وی گفت: اهالی جزیره کیش می توانند با اتصال به سامانه 4414 از خدمات کارشناسان بهره مند شوند.

ملکی گفت: از لحظه مراجعه مردم به اطلاعات صحیح خانوار تا 10 روز بعد، سهمیه بنزین آنها شارژ می شود و امکان استفاده از آن وجود دارد.

وی یادآور شد: سهمیه بنزین در کارت بانکی سرپرستان خانوارهایی که نفروخته اند تا سفارش دوم باقی می ماند و در نهایت مبلغ 15 هزار لیتر در هر لیتر به حساب بانکی سرپرستان بازگردانده می شود.

رئیس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین گفت: سامانه بنزینی من در سایت benzineman.ir زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی که مسئولیت سیاست گذاری اقتصادی کشور را بر عهده دارد، مستقر است.

ملکی افزود: در کشور ما یارانه های زیادی برای بنزین اعطا می شود که متأسفانه فقط حدود 50 درصد مردم به طور مستقیم از این یارانه بهره مند می شوند که همان مالکان خودرو هستند و 50 درصد دیگر که اغلب ساکن روستاها هستند، از این یارانه بهره مند می شوند. از این یارانه بهره نبرند. «حقیقت این موضوع برخلاف اصل فلسفه یارانه است.

وی ادامه داد: برای کاهش فاصله طبقاتی بین گروه‌های کم درآمد و پردرآمد، یارانه‌ها در سراسر جهان پرداخت می‌شود. متأسفانه در ایران ما یارانه را پس می دهیم و هرکسی که ماشین بیشتری داشته باشد، یارانه بنزین بیشتری مصرف می کند. بنابراین از ستاد اقتصادی دولت خواسته شد به جای یارانه خودرو، کد ملی را توزیع کند.

ملکی در خصوص اجرای این طرح در مقیاس ملی گفت: پس از احصای نتایج طرح در کیش، در صورت وجود مشکل، تصمیم گیری می شود تا در جزیره کشم اجرا شود و در صورت موفقیت آمیز بودن، اقدام خواهد شد. در کل کشور اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در سراسر کشور منوط به تصمیم شورای دولت و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است، اما از نظر فنی اگر نتایج طرح کیش و کشم طی دو ماه آینده رضایت بخش باشد، می توان پس از تصویب در دولت و مجلس اجرا می شود.

برخی ابهامات در مورد طراحی بنزین

در این میان اجرای آزمایشی طرح عدالت محوری برای اختصاص سهمیه 20 لیتری به افراد در حال انجام است که کارشناسان از نحوه محاسبه این رقم و پیامدهای آن نامشخص هستند.

جواد نوفرستی، کارشناس اقتصاد انرژی گفت: به نظر می رسد اشتباه محاسباتی این است که کل سهمیه روزانه بنزین یعنی. حدود 55 میلیون لیتر (سهمیه خودروهای شخصی و عمومی) به 85 میلیون نفر تقسیم شده و سهمیه ماهیانه هر نفر به صورت اقساطی است. .

وی با تاکید بر لزوم حفظ سهمیه خودروهای عمومی به منظور جلوگیری از افزایش تعرفه و تورم، افزود: سهمیه خودروهای عمومی حدود 8 میلیون لیتر (با دقت 10 میلیون لیتر با احتساب خودروهای عمومی نو و سایر ملاحظات) سهمیه یک لیتری است. بنزین حذف می شود و 45 میلیون لیتر باقیمانده از کل سهمیه بین 85 میلیون نفر تقسیم می شود تا سهمیه ای که می توان به هر نفر اختصاص داد کمی بیشتر شود 15 لیتر که 15 لیتر می شود. در ماه (0.5 لیتر در روز).

در واقع نگرانی اصلی کارشناسان افزایش مصرف بنزین در شرایط فعلی، از دست رفتن 3 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات بنزین و در نهایت عدم تعادل در تولید و مصرف بنزین در کشور است.

در حال حاضر تولید بنزین کشور بین 103 تا 105 میلیون لیتر است، این در حالی است که طی چند روز گذشته کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به افزایش 11 میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری گفت: در برخی از روزهای سال شاید در نوروز مصرف بنزین به بالای 110 میلیون لیتر در روز برسد اما پیش بینی می کنیم میانگین مصرف بنزین در روزهای پایانی امسال و نوروز به حداقل 100 میلیون لیتر در روز برسد.

وی افزود: با ذخایر مناسبی که در بخش بنزین داریم و همچنین اقداماتی که در نظر گرفته شده است، تولیدی که در پالایشگاه ها انجام می شود و زیرساخت هایی که در حوزه سوخت داریم، هیچ نگرانی نداریم. در مورد عرضه بنزین نوروزی.

البته برخی کارشناسان نظرات متفاوتی دارند و اعتقادی به حفظ سهمیه فعلی خودروهای عمومی ندارند. این کارشناسان معتقدند یکی از دلایل عدم درخواست دوسوختن خودرو در سال های اخیر سهمیه بالای خودروهای عمومی و اختلاف قیمت پایین بنزین و بنزین است که انگیزه دوسوختن خودروهای آزاد را کاهش داده است و اگر این اختلاف کاهش می یابد و شاهد افزایش سهم این سوخت خالص در سبد سوخت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید