آیا پوتین قبل از رسیدن تانک ها اوکراین را به پایان می رساند؟

اطلاعات اوکراین در 2 فوریه هشدار داد که روسیه در حال آماده سازی نیروها و تجهیزات جدید برای حمله گسترده به دونباس و مراکز صنعتی از جمله دونتسک و لوهانسک است. دونباس منطقه ای عمدتا روسی زبان در شرق اوکراین است و پس از اینکه روسیه کریمه را در سال 2014 ضمیمه کرد، نیروهای نیابتی آن بیش از یک سوم شرق اوکراین را در جنگی تصرف کردند که هنوز به پایان نرسیده است. میانجی های روسی در مناطق لوهانسک و دونتسک به اصطلاح جمهوری های مردمی ایجاد کردند که هیچ کس آن را به رسمیت نشناخت. در 21 فوریه 2022، سه روز قبل از حمله به اوکراین، روسیه رسما این جمهوری های خودخوانده را به رسمیت شناخت، اما مسکو این دو جمهوری خودخوانده را هدف قرار نمی دهد، بلکه کل منطقه دونباس را هدف قرار می دهد.

این روزها هشدار درباره ورود روسیه به این مناطق بسیار گسترده و جدی شده است. الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین پیش بینی کرد که روسیه در 24 فوریه به دونباس حمله خواهد کرد. به گفته رزنیکوف، مسکو 500 هزار نیرو را برای این حمله بسیج کرده است. به گفته این مقام اوکراینی، روسیه به گونه ای برنامه ریزی خواهد کرد که این حملات قبل از رسیدن تانک ها و سلاح های وعده داده شده از غرب به اوکراین آغاز شود.

آیا پوتین قبل از رسیدن تانک ها اوکراین را به پایان می رساند؟

همچنین، موسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده اخیراً اعلام کرد که روسیه احتمالاً به دنبال اقدام قاطع و حمله بزرگ در شرق اوکراین است. در همین رابطه یکی از مستشاران ارتش اوکراین به فایننشال تایمز گفت که کی یف اطلاعات بسیار جدی در مورد قصد روسیه برای انجام این حمله دریافت کرده است و می افزاید این حمله می تواند تا 10 روز آینده انجام شود.

آندری چرنیاک، یک مقام اطلاعاتی ارتش اوکراین نیز به خبرگزاری کیف پست گفت که پوتین به نیروهای مسلح خود دستور داده است تا تمام دونتسک و لوهانسک را تا ماه مارس تصرف کنند. چرنیاک افزود: «ما مشاهده کرده‌ایم که نیروهای اشغالگر روسیه در حال استقرار گروه‌های تهاجمی، واحدها، تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتری در شرق هستند.» رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی همچنین گفت که به نظر می‌رسد روسیه برای انتقام‌جویی نه تنها علیه اوکراین، بلکه کل کل کشور در حال تجدید قوا است. “اروپا آزاد و جهان آزاد”.

اوکراین امیدوار است که تسلیحات جدید، از جمله تانک‌هایی که توسط غرب وعده داده شده است، به موقع برسد تا در برابر حمله برنامه‌ریزی شده مقاومت کند. اما مسکو بارها کشورهای غربی را تهدید کرده است که در صورت ارسال تانک های جنگی به اوکراین، از چنین اقدامی پشیمان خواهند شد. تحلیلگران بر این باورند که کانون احتمالی حمله جدید روسیه در استان لوهانسک غربی در نزدیکی کرمینا و لیمان است، شهری که در پاییز گذشته توسط نیروهای اوکراینی در یک حمله متقابل تصرف شد. به گفته مقامات محلی و تحلیلگران غربی، روسیه هفته ها است که نیروهای خود را در آنجا جمع کرده است. به گفته یک مقام محلی، مسکو همچنین در حال افزایش نیروهای خود در استان جنوبی دونتسک است و نیروهای بیشتری را در روستاهای اطراف ماریوپل اشغالی مستقر می کند. پیش بینی های مشابهی از حمله روسیه در جشن سالانه پیروزی روسیه بر آلمان نازی در 9 می سال گذشته انجام شد، اما هرگز محقق نشد. اما این بار مقامات اوکراینی متوجه تمرکز قابل توجه نیروهای روسیه در بخش های شرقی و جنوب شرقی این کشور شدند.

بسیاری از ناظران نظامی حملات آتی روسیه به شرق اوکراین را آخرین فرصت روسیه برای دستیابی به نوعی پیروزی می دانند که ادعاهای ارضی این کشور را برآورده می کند. با این حال، بعید و تا حد زیادی غیرممکن به نظر می رسد که روسیه با پشت سر گذاشتن شکست های سال گذشته و متحمل شدن خسارات اقتصادی و جانی هنگفت، بتواند به راحتی با انجام یک حمله گسترده دیگر به همه اینها دست یابد. دستاورد آن در یک سال گذشته اگر حملات بعدی روسیه برای فتح منطقه دونباس موفقیت آمیز باشد، مشکل بعدی توانایی روسیه برای حفظ این مناطق است. موفقیت کوتاه مدت روسیه به معنای پیروزی درازمدت نیست، به ویژه با توجه به اراده غرب و جریان تسلیحاتی که باید به هر قیمتی از پیروزی مطلق مسکو در این بازی جنگی جلوگیری کرد. بدون این پیروزی، ولادیمیر پوتین نه تنها در کشورش و در میان مردم و نخبگان سیاسی و نظامی آسیب پذیر خواهد بود، بلکه در جایگاه ضعیفی بر سر میز مذاکره با دولت اوکراین قرار خواهد گرفت. که نتیجه آن می تواند پیامدهای سیاسی برای خود پوتین داشته باشد. از سوی دیگر، یک پیروزی قابل توجه برای پوتین در هفته های آتی، فاجعه اعتباری برای ناتو خواهد بود، ناتو که به نوعی خود را قهرمان متوقف کردن روسیه در سال گذشته دیده است. بازی جبری مجموع صفر، که می تواند به راحتی به جنگ هسته ای ختم شود، اکنون به مرحله ای رسیده است که تنها یک پیروزی جزئی برای روسیه امکان پذیر است. فقط تا زمانی که مسکو تشویق به از سرگیری مذاکرات مناسب با کیف شود. با این حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه به دستاوردهای جزئی رضایت دهد یا اینکه دولت اوکراین به چیزی کمتر از شکست کامل روسیه رضایت دهد. رویارویی که دیر یا زود جهان را به آستانه یک جنگ هسته ای فراتر از دونباس و حتی در سراسر اوکراین خواهد رساند.

دیدگاهتان را بنویسید