آیا پول کاغذی را ترجیح می دهید یا پول نقد؟

آیا پول کاغذی را ترجیح می دهید یا پول نقد؟

روز جدید : مدتی است که در بسیاری از محافل اقتصادی درباره اعمال کالابرگ به جای یارانه صحبت می شود. این در حالی است که زیرساخت های آن هنوز ایمن نشده است.

چندی پیش وزیر اقتصاد از ارائه گزارش طرح کالابرگ تا پایان مردادماه خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا اوایل شهریورماه تصمیم نهایی درباره جزئیات تغییر نحوه پرداخت یارانه ها گرفته شود.

در عین حال طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی کمک های بلاعوض نیز اعلام کرد که هنوز اطلاعیه رسمی مبنی بر توزیع تراکت ها انجام نشده است. یارانه ها تا زمان اعلام رسمی به صورت نقدی پرداخت می شود.

شواهد نشان می دهد که نباید تا شهریور ماه برای اجرای این طرح منتظر ماند و به نظر می رسد اگر بر اساس اجرای این طرح باشد و زیرساخت های آن تامین شود، از مهرماه این طرح راه اندازی می شود.

اما با گذشت پنج ماه از سال جدید و پرداخت 300 و 400 هزار تومان، مردم نگران نحوه پرداخت این یارانه ها در ماه های آخر هستند. آیا این روند تغییر خواهد کرد؟ خوب

بسیاری از مردم نگران نحوه پرداخت یارانه ها و تغییر روش فعلی نقدینگی هستند.

در نظرسنجی روزنامه شهروند از 100 نفر، بیش از 93 درصد اعلام کردند که آماده دریافت یارانه نقدی هستند و کالاهای کاغذی برایشان مفید نیست.

یارانه کمک ماست

بانویی خانه دار که معتقد است افزایش یارانه ها شرایط زندگی آنها را بهتر کرده است، معتقد است: «وقتی پول در دست مردم باشد، مدیریت آن راحت تر است. ما قطعاً ملزومات زندگی را بهتر درک می کنیم و آنچه را که نیاز داریم می خریم. برای مثال ممکن است شخصی در یک ماه به مرغ نیاز نداشته باشد، اما وقتی کوپن دریافت می کند، باید همان کالا را دریافت کند.

معلمی که درآمدش حدود 8 میلیون است، توضیح می دهد: «با یارانه، دست ما برای خرید بازتر است، در واقع کارمان را محدود می کند. این در حالی است که بارها از یارانه برای خرید پوشک یا شیر خشک استفاده کرده ایم، اما با کالابرگ این سابقه محدود است. «به طور کلی کمک‌های بلاعوض در بیستم هر ماه پرداخت می‌شود، دقیقاً زمانی است که اگر حقوق بگیریم، پول تمام می‌شود و باید نیازهای ضروری‌تری مانند کودکان یا درمان را تأمین کنیم.

این مکانیک همچنین به «گراژدانین» گفت: یارانه را انتخاب می کنم زیرا آنچه را که نیاز دارم خریداری می کنم. با توزیع کاتالوگ هرگز نمی توان گفت که کالاها ارزان می شوند. گاهی اوقات در زندگی جبر حاکم است و چاره ای نداریم، مثلاً وقتی قسط من تمام می شود ترجیح می دهم قسط خود را از طریق شکم پرداخت کنم، بنابراین در شرایط فعلی پول در زندگی مفیدتر است». “

یکی از مستمری بگیران به سیتیزن گفت: کاتالوگ بازار سیاه بازار سیاه ایجاد می کند، بسیار مهم است که کاتالوگ روی چه محصول و برندی قرار می گیرد، به عنوان مثال اینکه کاتالوگ چه شرکتی و چه محصولی دارد می تواند رانت زیادی ایجاد کند.

فروشنده یک مغازه پروتئینی توضیح می دهد: «بستگی به میزان یارانه دارد، حتی ساندویچ 45 هزار و 500 تومانی هم نمی دهند. برای یک خانواده چهار نفره مبلغ یارانه 182 هزار تومان است که پولی نیست. روغن درشت 500 هزار تومان است، اما اگر مثلاً کوپنی باشد، 500 تومان نفت 150 می شود (مثالش را زدم، دقیقاً نمی دانم)، اصلاً خوب نیست».

اینها نمونه هایی از نظرات افرادی است که فکر می کنند یارانه می تواند مفیدتر از کالابرگ باشد.
مدیریت مالی متعلق به ماست

بر اساس اعتقاد بیش از 90 درصد این جامعه آماری، با کمک های نقدی که برای مردم واریز می شود، می توانند مدیریت مالی را در دست بگیرند و از این طریق دخل و خرج خانواده را مدیریت کنند. بسیاری بر این باورند که در بسیاری از موارد پول یارانه صرف خرید مواد غذایی نمی شود و گاهی مجبورند این پول را برای خرید پوشک یا لوازم ضروری کودک یا درمان بیماری ها خرج کنند.

بیشتر این افراد با موضوع مدیریت مالی خانواده ارتباط برقرار می کنند و معتقدند عزت نفس اینگونه در خانواده باقی می ماند. آنها فکر می کنند می توان روی محصولاتی که در خانواده کمتر مصرف می شود برچسب زد و اینجا دوباره بحث فروش این برچسب مطرح می شود و پای رانت و فساد در این بازار باز می شود.

آنها همچنین تاکید می کنند که اجناس به قدری گران شده که مجبورند بخشی از آن را از سبد خرید خانواده حذف کنند. اما خیلی از پرونده ها قابل حذف نیستند و با همان یارانه جبران می کنند.

در این نظرسنجی برخی اشاره کردند که یارانه به اجاره آنها تعلق می گیرد و در صورت حذف حتی نمی توانند اجاره بها را پرداخت کنند. یکی از آنها به شروند گفت: «با این پول خانه اجاره می کنیم. کالابرگ ما را شفا نمی دهد. این در حالی است که در یکی از محله های جنوبی تهران زندگی می کنم. بچه ها ممکن است مرغ نخورند، ممکن است روغن نداشته باشیم، اما بدون سرپناه نمی توانیم زندگی کنیم و اگر آن هم حذف شود، من نمی دانم وظیفه من به عنوان سرپرست یک خانواده با دو فرزند چیست.

کالا باعث ایجاد فساد می شود

بیش از 26 درصد از این جامعه آماری معتقدند کالابرگ می تواند منجر به فساد شود.

یک راننده تاکسی اینترنتی تاکید می کند که «کالابرگ فقط نامش را تغییر داده و همان مهمانی قدیمی است که دردسرهای زیادی به بار آورده است. اگر موفقیت آمیز بود، چرا آن را ادامه ندادند؟

یکی از اساتید موسیقی می گوید: «به یاد دارم زمانی که بازار کوپن داغ بود. اگر کالابرگ بیاید، بازار سیاه او دوباره شکل خواهد گرفت.»

این دسته از افراد به «گراژدانین» توضیح می دهند که کالابرگ در بسیاری از موارد می تواند سر فساد را باز کند. آنها تاکید می کنند کالابرگ می تواند بازی رانت خواری را باز کند که چه محصولی با چه برندی به مردم عرضه شود و این موضوع در نتیجه فساد ایجاد می کند.

فردی که در داروخانه به دنبال داروی خاصی می گردد به «گراژدانین» می گوید: «پول همیشه کمک می کند. بعضی چیزها را می توان از زندگی حذف کرد، اما بعضی چیزها کاملاً واجب و ضروری است و گاهی به حیات و بقای افراد بستگی دارد. از آنجایی که هزینه دارو برای بیماران افزایش یافته است، هزینه درمان آنها نیز افزایش یافته است و بسیاری آن پول را صرف دارو و درمان می کنند.

زنی که بالا و پایین دخترانه را در مترو می فروشد می گوید: «من فروشنده مترو هستم و هر چند ماه یارانه خود را پس انداز می کنم و از آن به عنوان سرمایه تجاری خود استفاده می کنم. مثل من

اما به غیر از این افراد، گروه دیگری که تعدادشان زیاد نیست، فکر می کنند کالابرگ در شرایط خاصی می تواند بسیار موثر باشد. یکی از مقامات مترو گفت: “کوپن معقول تر به نظر می رسد زیرا همه آن را با قیمت ثابت دریافت می کنند.” اما زمانی که پول به دست می آورید باید کالا را از دلال خریداری کنید که باعث می شود فرد کالا را با قیمت های مختلف دریافت کند. این در حالی است که وقتی لیست کالاهای یارانه ای توزیع می شود، کالاها با قیمت ثابت بین همه توزیع می شود.

یک زن سرپرست خانوار می گوید: «بستگی به این دارد که چه کالاهایی برچسب خورده باشند. اگر کالاهای اساسی و ضروری در کالابرگ توزیع شود، قطعا کالابرگ بهتر خواهد شد، اما اگر کالاهای ارائه شده چندان مورد نیاز مردم نباشد، قطعا یارانه بهتر خواهد بود.

راننده کامیون همچنین می گوید: «در دوره ای که کوپن داده می شد، تقریباً همه از یک غذا بهره می بردند، اما اکنون بسیاری از مردم توان خرید اجناس زیادی را ندارند و نمی توانند به خانواده غذا بدهند، بنابراین می شود. غذا و مقداری اقلام را دوباره سر سفره خانواده ها قرار دهید.»

کالابرگ در شرایط فعلی بهتر است

آلبرت بگزیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «شروند» درباره انتخاب یارانه نقدی و یارانه کالایی با همین بسته کالا می گوید: در مواردی که تورم در جامعه وجود ندارد، بهتر است پرداخت شود. یارانه نقدی به مردم چون در بین دولت نیز توزیع می‌شود. آسان‌تر است و هرکس به آنچه می‌خواهد می‌رسد، اما وقتی تورم وجود دارد، فرق می‌کند.»

وی ادامه می دهد: از زمانی که یارانه ها مطرح شده است، با وجود اینکه تورم چند برابر شده و در این شرایط مردم از یارانه نقدی رنج می برند، قیمت تغییر نکرده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از این پس انتظار ثبات قیمت ها را نداریم، ادامه می دهد: شواهد نشان می دهد که کالابرگ در این مقطع بیشتر متضرر شده است. مثلاً هر ماه یک کیلوگرم گوشت و نیم کیلوگرم برنج و بعد از 10 سال همینطور، اما اگر یارانه حتی یک میلیون تومان باشد، کافی است تورم 6 درصدی داشته باشید، آن وقت همه چیز تغییر قیمت می دهد. از نو. یارانه باید هدفمند شود، نباید برای شارژ موبایل یا دارو استفاده شود، این یارانه باید برای معیشت مردم استفاده شود.

از نظر علمی یارانه پولی به نفع مردم است

حسین صمصامی کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار «شهروند» گفت: از نظر علمی در شرایط ثابت باید گفت که نمودارها نشان می دهد که نقدینگی باعث افزایش رفاه می شود. از انسان.”

وی ادامه می دهد: وقتی کالایی داده می شود مردم باید همان کالا را مصرف کنند در حالی که وقتی پول دارند می توانند ترکیبی از کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

صمصامامی معتقد است: در بسیاری از موارد از یارانه نه تنها برای معیشت، بلکه گاهی برای درمان، گاهی برای اجاره مسکن یا هزینه فرزندان استفاده می شود و این جای انتقاد نیست.

وی با تاکید بر اینکه گاهی سیاست ها متفاوت است، ادامه می دهد: «بسته به اینکه هدف سیاست گذار چیست، کف ترازو یکی از دو چیز را می سنجد. گاهی اوقات هدف تامین برخی محصولات با ریزمغذی های مورد نظر به کاربر است و افراد می توانند با این روش حداقل نیاز خود را تامین کنند. در چنین شرایطی بهتر است برگه محصول بدهید. اما گاهی اوقات سیاست ها برای کمک به مردم است که در این صورت پول بهتر است. اما هیچ کدام از اینها نمی تواند به حل مشکلات اقتصادی کمک کند و در این بین باید تورم مهار شود تا مردم به یارانه و کالا نیاز نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید